Wielki Szu  [1982]

Wielki Szu

rok produkcji:

1982

premiera:

16 V 1983

czas trwania:

96 min

Reżyseria:

Sylwester Chęciński

Scenariusz:

Jan Purzycki

Zdjęcia:

Jerzy Stawicki

Obsada:

Jan Nowicki [Wielki Szu], Andrzej Pieczyński [taksówkarz Jurek], Dorota Pomykała [prostytutka Jola], Leon Niemczyk [Stefan Mikun], Karol Strasburger [karciarz Denel], Grażyna Szapołowska [żona ], Bożena Baranowska [żona Jurka], Teresa Sawicka [recepcjonistka Halinka], Roman Baranowicz [kanciarz we Wrocławiu], Grażyna Trela [Dorota, żona Jarka], Jerzy Bończak, Jan Frycz [Jarek], Ryszard Kotys [kanciarz we Wrocławiu], Eliasz Kuziemski [prezes Franciszek Korzeń]

Montaż:

Krzysztof Osiecki

Muzyka:

Andrzej Korzyński

Dźwięk:

Ryszard Patkowski

Taniec:

Sabat (grupa baletowa)

Scenografia:

Tadeusz Kosarewicz

Kostiumy:

Alicja Wasilewska

Charakteryzacja:

Grażyna Wojnowska

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Piotr Figiel, Maciej Ujma, Zbigniew Grabowski

Rok produkcji:

1982

Operator:

Jerzy Szurowski

Nagrody:

  • Nagroda Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1983) dla Sylwestra Chęcińskiego
  • Łagów (Lubuskie Lato Filmowe) 1984 - nagroda Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów
  • Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film") 1984 w dla Sylwestra Chęcińskiego kategorii: najlepszy film polski; za rok 1983 1983 Sylwester Chęciński Nagroda Ministra Kultury i Sztuki II stopnia
  • Łagów (Lubuskie Lato Filmowe) 1987 - Nagroda dla Jana Purzyckiego za scenariusz

O filmie

"Wielki Szu" był jednym z największych kinowych przebojów w Polsce w 1983 r. - obejrzało go wówczas ponad 2 miliony widzów, a recenzenci rozpływali się w zachwytach, chociaż to tylko dobrze zrobione kino popularne. "Tylko" albo raczej "aż", takiemu kinu dochowują wierności widzowie, marzą o nim aktorzy, a kolejnym pokoleniom reżyserów śnią się takie udane pod każdym względem obrazy. Tajemnica sukcesu tkwi w umiejętnościach reżysera (doświadczony, pamiętny jako twórca Kargulowo-Pawlakowej trylogii Sylwester Chęciński), scenarzysty (znakomity debiut Jana Purzyckiego), w doborze aktorów (szczególnie Jana Nowickiego jako tytułowego mistrza karcianej szulerki oraz Andrzeja Pieczyńskiego jako jego ucznia), a wreszcie w zręcznej grze uczuciami widza, który niemal bezwiednie poddaje się ekranowej fikcji.
Tłem wydarzeń w filmie Chęcińskiego jest "gierkowska" Polska lat 70.: Polska marzeń o mniej szarym życiu i blichtru ówczesnych nowobogackich "elit". Na tym tle twórcy kreślą portret nieco staromodnego samotnika i outsidera, "triumfatora z piętnem przegranej w oczach", który - wybrawszy w młodości specyficzną i niezgodną z prawem drogę postanowił szukać sensu istnienia w doskonaleniu swych umiejętności. Ale jeszcze ważniejszy jest w "Wielkim Szu" swoisty pojedynek między mistrzem i uczniem, starym wilkiem i młodym wilczkiem, wielkim kanciarzem zmęczonym życiem, wyposażonym w życiową mądrość, doświadczenie i dystans, a niecierpliwym młodzikiem zafascynowanym jego osobowością, głodnym sukcesu i pieniędzy, trawionym gorączką rodzącego się nałogu.

Starzejący się, ale wciąż znany w środowisku karciany szuler, zwany Wielkim Szu, po pięciu latach pobytu w więzieniu wraca do domu, jednak młoda i piękna żona nie wierzy, by mógł się zmienić. Proponuje mu rozwód i podział pokaźnego majątku.
W poszukiwaniu spokojnej przystani Szu dociera do miasteczka Lutyń, gdzie chce wziąć udział w licytacji domu. Młody taksówkarz, Jurek, zawozi go do mistrza ceremonii, miejscowego potentata Mikuna, który sam zamierza nabyć licytowaną posiadłość. Przy okazji gość rozgrywa z nim partię bilarda i przegrywa parę tysięcy złotych. Zadowolony Mikun proponuje mu rewanż w pokera. Traci pół miliona złotych. Po wyjściu mężczyzny dzwoni do znajomego szulera z Warszawy, Denela, prosząc, by odegrał się w jego imieniu.
Poker stanowi też życiową pasję Jurka, który długo prosi Szu, by zechciał zdradzić mu swoje sekrety. Stary mistrz próbuje wyperswadować chłopakowi jego zainteresowania, ale w końcu ulega namowom i udziela Jurkowi pierwszych lekcji.
Wezwany przez Mikuna Denel odmawia gry z Wielkim Szu, nie czując się na siłach, by zmierzyć się z takim przeciwnikiem. Wściekły Mikun zmusza szulera do zwrotu wygranej gotówki. Po odjeździe gościa przekonuje się, że zamiast banknotów dostał kawałki pociętego papieru, ale pogoń nie przynosi rezultatu.
Szu przybywa w towarzystwie Jurka do Wrocławia. Taksówkarz błaga o przekazanie mu sekretu, który uczyni go mistrzem. Dzięki otrzymanym wskazówkom ogrywa doszczętnie dwóch miejscowych oszustów. Tymczasem odpoczywający na basenie Szu zostaje zaatakowany przez niejakiego Lipo, który ma do niego zadawnione urazy. Unieszkodliwiony przez obsługę hotelu, poprzysięga jednak zemstę.
Upojony sukcesem Jurek na krótko traci swego mistrza z oczu, ale niebawem udaje mu się go odnaleźć. Przeświadczony, że już posiadł sekret, prosi Szu o pomoc w zorganizowaniu partii z Denelem. Denelem. Zastawia dom, namawia brata do kradzieży z kasy klubu sportowego niebagatelnej sumy. I przegrywa wszystko. Czy Szu był w zmowie z Denelem? Po decydującej rozgrywce Wielki Szu zostaje zabity, Jurek zaś za ostatnie pieniądze kupuje papierosy i dwie nowe talie kart... [PAT]

www.filmpolski.pl