Agnieszka Holland

Agnieszka Holland na planie filmu „Kobieta samotna", 1981 r., fot. Jerzy Kośnik, źródło: Jerzy Kosnik/Forum?>

Agnieszka Holland na planie filmu „Kobieta samotna", 1981 r., fot. Jerzy Kośnik, źródło: Jerzy Kosnik/Forum

Reżyserka filmowa, teatralna i telewizyjna, scenarzystka, aktorka, tłumaczka. Urodziła się 28 listopada 1948 roku w Warszawie. Absolwentka Wydziału Reżyserii FAMU w Pradze (1971). Jej filmem dyplomowym był Grzech Boga (1970), zainspirowany prozą Izaaka Babla. Pracę w kinematografii rozpoczęła jako asystentka reżysera Krzysztofa Zanussiego przy realizacji Iluminacji (1973). Jako reżyserka zadebiutowała średniometrażowym filmem telewizyjnym Wieczór u Abdona (1975), nastrojową ekranizacją opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, które rozgrywa się w latach 20. ubiegłego wieku. Zanim nakręciła swój pierwszy pełnometrażowy film kinowy – Aktorzy prowincjonalni (1978), uczestniczyła w dwóch pracach zbiorowych, tworząc Dziewczynę i „Akwariusa” w nowelowych Obrazkach z życia (1975) – historię ucieczki z domu nastolatki podążającej za muzycznym idolem, oraz współreżyserując – z Jerzym Domaradzkim i Pawłem Kędzierskim – Zdjęcia próbne (1976), interesującą opowieść o parze młodych ludzi usiłujących zagrać w filmie, a także realizując samodzielnie dwa współczesne dramaty psychologiczne dla telewizji: Niedzielne dzieci (1976), w których poruszyła problem adopcji, i Coś za coś (1977) – wnikliwe studium małżeństwa bezdzietnego z wyboru.

Aktorzy prowincjonalni (Wielki Jantar w Koszalinie, nagroda FIPRESCI w Cannes), przenikliwa opowieść o prowincjonalnym zespole teatralnym przygotowującym wystawienie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego pod kierunkiem znanego reżysera ze stolicy, to bez wątpienia jeden z najciekawszych debiutów w dziejach polskiej kinematografii, który stał się zarazem czołowym dokonaniem niezwykle prężnego na przełomie lat 70. i 80. kina moralnego niepokoju. Jego twórcy, często stosując popularną figurę retoryczną – pars pro toto – starali się wiarygodnie opowiadać o polskiej rzeczywistości tamtych lat. Dla widzów było jasne, że film Aktorzy prowincjonalni nie jest poświęcony wyłącznie lokalnym komediantom, a Wodzirej (1977) Feliksa Falka – inny sztandarowy tytuł tego kierunku – analizie rodzimego życia estradowego. Kolejny film Agnieszki Holland – Gorączka (1980; Złote Lwy w Gdańsku, Srebrny Niedźwiedź dla Barbary Grabowskiej za główną rolę kobiecą w Berlinie, 1981) to efektowna ekranizacja Dziejów jednego pocisku Andrzeja Struga. Rewolucja 1905 roku. W konspiracyjnej pracowni powstaje bomba. Na każdego, kto się z nią zetknie, spadnie nieszczęście... I następny film – telewizyjna Kobieta samotna (1981; Nagroda Specjalna oraz laury aktorskie dla Marii Chwalibóg i Bogusława Lindy w Gdyni 1988) – zmiana epoki, ale nie zmiana nastroju, coraz bardziej przygnębiającego. Ta opowieść o uczuciu dwojga odtrąconych i boleśnie doświadczonych przez los ludzi – samotnie wychowującej dziecko listonoszki i młodego rencisty – to jeden z najczarniejszych obrazów życia w socjalistycznej Polsce.

Stan wojenny zastał reżyserkę za granicą. Postanowiła tam zostać, co spowodowało, że władze wojskowe uznały ją za wroga socjalistycznej ojczyzny. Kolejne filmy zaczęła więc realizować na obczyźnie: w Niemczech – Gorzkie żniwa (1985), we Francji – Zabić księdza (1988), Europa, Europa (1990), Olivier, Olivier (1991), Całkowite zaćmienie (1995), w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (często w koprodukcji z kinematografiami zachodnimi) – Tajemniczy ogród (1993), Plac Waszyngtona (1997), Trzeci cud (1999), Strzał w serce (2001), Julia wraca do domu (2002), Kopia mistrza (2005). Holland jest ponadto autorką wielu odcinków popularnych amerykańskich seriali telewizyjnych, m.in. The Wire, Cold Case, Treme. Dla rodzimej kinematografii nakręciła w 2009 roku, razem z córką Kasią Adamik – w koprodukcji z kinematografią czeską, słowacką i węgierską – „prawdziwą historię Janosika”, a dwa lata wcześniej – tym razem wspólnie z córką, siostrą Magdaleną Łazarkiewicz i Borysem Lankoszem – udany współczesny serial polityczny Ekipa. W ciemności (2011), zrealizowana w koprodukcji polsko-kanadyjsko-niemieckiej dramatyczna opowieść o lwowiaku pomagającym się ukrywać w kanałach grupie Żydów z getta, przyniosła jej lawinę prestiżowych nagród (m.in. w Gdyni, Mar del Plata, Valladolid), z oscarową nominacją na czele (2012). Holland jest również autorką scenariuszy, które na ekran przenieśli inni twórcy, m.in. Anny (1987), amerykańskiego filmu Yurka Bogayevicza, oraz Korczaka (1990) Andrzeja Wajdy. Jako aktorka zagrała m.in. w Bliźnie (1976) Krzysztofa Kieślowskiego i Przesłuchaniu (1982) Ryszarda Bugajskiego.

Odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2011) oraz Złotym Medalem  Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2008), laureatka nagrody za całokształt twórczości na festiwalu w Las Vegas (1999), specjalnego Orła za „realizację twórczej drogi artystycznej, najpierw w Polsce, a potem za granicą kraju" (2002), Super Wiktora za całokształt osiągnięć (2008), Nagrody Wolności im. Jana Karskiego (2012), Medalu Polskiej Akademii Nauk im. Tadeusza Kotarbińskiego (2013), Medalu Świętego Jerzego, przyznawanego przez redakcję „Tygodnika Powszechnego” za „duchowy niepokój i szukanie dla niego wyrazu artystycznego” (2013), oraz wielu innych prestiżowych laurów.

Jerzy Armata

Bibliografia

Książki:

Hendrykowski M., Debiuty polskiego kina, Konin 1998.

Hollender B., Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014.

Jankun-Dopartowa M., Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk 2000.

Kornatowska M., Holland A., Magia i pieniądze, Warszawa 2012.

Mąka-Malatyńska K., Agnieszka Holland, Warszawa 2009.

Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.

Talarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań 2013.

Zawiślański Z. Reżyseria: Agnieszka Holland, Warszawa 1995.

 

Artykuły:

Demidowicz K., Prowincjonalni i samotni, „Film” 1999, nr 4, s. 126-127.

Holland A., Odwaga aktora, „Dialog” 2002, nr 11, s. 150-153.

Jankun-Dopartowa M., Reżyserka samotna, „Kino” 1997, nr 12, s. 25-29.

Jopkiewicz T., Znajoma twarz kata, „Film” 1991, nr 4, s. 4-5.

Kornatowska M., Wyspy szczęśliwe Agnieszki Holland, „Kino” 2001, nr 4, s. 28-31.

Maciejewski Ł., Dwa serca – dwa smutki, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 62-63, s. 166-168.

Ostrowska-Chmura E., Kto polubił Mary Lennox? „Tajemniczy ogród” Agnieszki Holland i współczesne kino familijne, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81, s. 52-68.

Sobolewski T., Swoimi słowami. W ciemnościach, „Kino” 2011, nr 12, s. 106.

Toniak E., Histeria historii. Wokół „Gorączki” Agnieszki Holland, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58, s. 278-286.

Wajda K., Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i „Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystycznego dla swoich czasów, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, s. 144-169.

 

Wywiady:

Adaszyńska N., W poszukiwaniu zdrowego snobizmu, „Film” 2010, nr 7, s. 40-43.

Benedyktowicz Z., Nowa gra. Mówi Agnieszka Holland, „Kino” 1992, nr 2, s. 12-16.

Bratkowski P., Ziębiński R., Praga, kino, polityka, „Newsweek Polska” 2008, nr 34, s. 80-85.

Chyb M., Prawdziwy cud, „Film” 2000, nr 6, s. 98-101.

Fuksiewicz A., Czarna legenda poety przeklętego. Rozmowa z Agnieszką Holland, „Kino” 1995, nr 4, s. 4-6.

Hartwich D., Nie mogę robić czegoś, co nie jest moje, „Kino” 2002, nr 1, s. 8-9.

Janicka B., Gra ze światem, „Film” 1988, nr 40, s. 3-5, 16.

Janicka B., Już mi się nie chce tak bardzo, 1991, nr 44, s. 14-15.

Kornatowska M., Catherine, siostra Iwony. Z Agnieszką Holland rozmawia…, „Kino” 1997, nr 12, s. 22-24.

Kosińska-Hartowicz H., Najpierw jestem sobą, „Film” 1997, nr 11, s. 124-125.

Królikowska-Avis E., Holland. Otwieram kolejne drzwi. Mówi Agnieszka Holland, „Kino” 1992, nr 10, s. 12-13.

Kubisiowska K., Powody milczenia, „Tygodnik Powszechny” 2011, nr 37, s. 33-35.

Kwiatkowski K., Tłumaczyć siebie na inny język, „Magazyn Filmowy SFP” 2011, nr 16, s. 10-17.

Kwiatkowski K., Polska wychodzi z zaścianka, „Newsweek Polska” 2012, nr 1, s. 80-83.

Lubelski T., Spotkanie z Agnieszką Holland, „Kino” 1991, nr 4, s. 10-14.

Łupak S., Inny Janosik, „Film” 2009, nr 9, s. 30-33.

Maciejewski Ł., Inna płeć?, „Kwartalnik filmowy” 2008, nr 62-63, s. 154-165.

Maciejewski Ł., „Cholera, jestem przecież kobietą!” Agnieszka Holland opowiada o swojej wizji kina, „Cinema Polska” 2003, nr 9, s. 60-61.

Michalska M., Nie chcemy robić filmów po coś, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2009, 09.04, s. 4-5.

Mucharski P., Boniecki A., Sporniak A., Cuda się zdarzają. Rozmowa „Tygodnika” z Agnieszką Holland, „Tygodnik Powszechny” 2000 nr 30, s. 1, 8-9.

Paciarelli D., Życie w piekle, „FilmPro” 2010, nr 2, s. 36-41.

Rakowiecki J., Zamiast przeklinać ciemność, lepiej zapalić świeczkę, „Film” 2012, nr 1, s. 48-50.

Smoleński P., W Holocauście nie ma sensu, „Gazeta Wyborcza – Duży Format” 2011, nr 42, s. 22-23.

Sobolewski T., Nasz kolega Jan Palach, „Gazeta Wyborcza” 9-10.2.2013, nr 52, s. 34-35.

Sobolewski T., Harnaś w swetrze z zary, „Gazeta Wyborcza – Duży Format” 2009, nr 34, s. 12-14.

Sobolewski T., Holland. Robię filmy o poszukiwaniu siebie, „Gazeta Wyborcza – Wysokie Obcasy” 1999, nr 19, s. 6-13.

Sobolewski T., Pokolenie 68. Wyzwoliłam się. Mówi Agnieszka Holland, „Kino” 1992, nr 12, s. 7-9.

Sobolewski T., Happy end jako katharsis. Rozmowa z Agnieszką Holland, „Kino” 1994, nr 1, s. 28-30.

Śmiałowski P., Muzyka Beethovena jest teraz we mnie, „Kino” 2006, nr 12, s. 20-24.

Śmiałowski P., A przecież mógł ich wydać, „Kino” 2012, nr 1, s. 15-19.

Wróblewski J., Lekcja historii, „Kino” 1989, nr 8, s. 9-13.

Zając M., Siła bezsilnych, „Tygodnik Powszechny” 2013, nr 11, s. 28-29.

Zaremba P., Powstanie Warszawskie – dobry temat, ale…, „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2-3.8.2008, nr 180, s. 14-15.

Artykuły