Dorota Stalińska
W pierwszej większej roli pojawiła się na ekranie u Agnieszki Holland w Niedzielnych dzieciach. Ale naprawdę zaistniała – i to niezwykle wyraziście – w filmach Barbary Sass, z którą stworzyły twórczy duet.
Idąca po trupach do celu, młoda dziennikarka w Bez miłości, ambitna architekt w Debiutantce, kryminalistka, która próbuje zmienić własne życie pod wpływem uczucia, w Krzyku – te postacie mają twarz i siłę Doroty Stalińskiej.
Ale Stalińska ma też w dorobku rolę zaskakującą, zważywszy jej emploi mocnej, walczącej o swoje miejsce w rzeczywistości współczesnej kobiety – rolę Hanki Ordonówny w opowieści biograficznej Miłość ci wszystko wybaczy.
Znana ze swoich pasji sportowych i działalności charytatywnej, po rozstaniu z Sass aktorka nieczęsto pojawia się na ekranie. Występuje w monodramach we własnej reżyserii.
Filmografia (wybór)
-
1980
Bez miłości
reż. Barbara Sass
-
1981
Debiutantka
reż. Barbara Sass
-
1981
Miłość ci wszystko wybaczy
reż. Janusz Rzeszewski
-
1981
Wahadełko
reż. Filip Bajon
-
1982
Krzyk
reż. Barbara Sass
-
1983
Seksmisja
reż. Juliusz Machulski
-
1990
Historia niemoralna
reż. Barbara Sass
-
1991
Ferdydurke (30 Door Key)
reż. Jerzy Skolimowski
-
2001
Eukaliptus
reż. Marcin Krzyształowicz
-
2009
Piksele
reż. Jacek Lusiński
Artykuły
-
Krzyk, czyli Perełka na dnie
Monika Talarczyk-Gubała
[w:] Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku
Cytaty
-
Kobieta samotna, zbuntowana, silna, bezkompromisowa, twarda, a jednocześnie wrażliwa, beztroska. Pogodna, sfrustrowana, pełna tęsknoty i oczekiwania. To pani w...
Rozwiń