Ewa Krzyżewska
Dwie wybitne role stanowią klamrę jej aktorskiej kariery: otwiera ją barmanka Krystyna w legendarnym Popiele i diamencie Andrzeja Wajdy u boku Zbyszka Cybulskiego, zamyka – Rebeka Widmarowa w Zazdrości i medycynie Janusza Majewskiego, gdzie partnerowali jej Andrzej Łapicki w roli namiętnego kochanka i Mariusz Dmochowski – zazdrosnego męża.
Już pierwszą, debiutancką rolą zapewniła sobie trwałe miejsce w historii polskiego filmu, ostatnią potwierdziła aktorską klasę. A w ciągu piętnastu dzielących je lat była też Walą w Zaduszkach i Zosią w Jak daleko stąd, jak blisko Tadeusza Konwickiego, Hebron w Faraonie Jerzego Kawalerowicza. Grała w filmach niemieckich, rumuńskich i jugosłowiańskich. Po wyjeździe z kraju w 1973 roku wycofała się z zawodu.
Magda Sendecka
Cytaty
-
Przed rozpoczęciem realizacji Andrzej Wajda załatwił mi tygodniową praktykę w nocnym lokalu. I tak jak przyszła bohaterka filmu – barmanka Krystyna – sprzedawałam wódkę w barze. To...
Rozwiń
Artykuły
-
A właśnie że będę niemoralna. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u
Sebastian Jagielski
„Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, nr 4/2016
-
Ewa Krzyżewska (i chłopcy)
Karol Jachymek
[w:] Film - ciało - historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych
Wróć do artykułów