Zdzisław Szostak

Zdzisław Szostak, fot. Jakub Pokora, źródło: Polska Press?>

Zdzisław Szostak, fot. Jakub Pokora, źródło: Polska Press

Kompozytor i dyrygent. Jest twórcą muzyki do ponad 40 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Pod jego batutą nagrano muzykę (m.in. Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera) do ponad 200 filmów.

Urodził się 13 stycznia 1930 roku w Sosnowcu. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach (1954) w klasie kompozycji i dyrygentury. Kierownik artystyczny Filharmonii Poznańskiej (1967-1971), dyrygent i zastępca dyrektora do spraw artystycznych Filharmonii Łódzkiej (1971-1987), pedagog Akademii Muzycznej w Łodzi (1972-2000).

Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutował w 1956 roku partyturą do dokumentu Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego Jaś i Małgosia. Jest również autorem muzyki do dokumentu Jana Łomnickiego Warszawa Główna (1958) oraz Jana Dmowskiego i Bohdana Kosińskiego Miasto na wyspach (1958), a także do krótkich filmów o sztuce Konstantego Gordona – Xawery Dunikowski (1963), Polska rzeźba współczesna (1963), Cyrk (1963) i Bronisław Wojciech Linke (1963). 

Pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym z muzyką Szostaka była Aria dla atlety (1979) Filipa Bajona. Napisał muzykę także do następnych filmów tego reżysera: Wizja lokalna 1901 (1980), Wahadełko (1981) oraz Limuzyna Daimler-Benz (1981). Jego kompozycje rozbrzmiewają również w debiutanckim filmie Lecha Majewskiego Rycerz (1980). Komponował muzykę do filmów różnorodnych gatunkowo i stylistycznie, m.in. Pensji pani Latter (1982) Stanisława Różewicza, udanej ekranizacji „Emancypantek” Bolesława Prusa, serialu historycznego Królowa Bona (1982) i jej kinowego aneksu Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny (1982) Janusza Majewskiego, Przeznaczenia (1983) Jacka Koprowicza,  niekonwencjonalnej opowieści biograficznej poświęconej Kazimierzowi Przerwie-Tetmajerowi, zainspirowanej powieścią Fredericka Tristana Niezwykłej podróży Baltazara Kobera (1988) Wojciecha Jerzego Hasa, Kornblumenblau (1988) Leszka Wosiewicza, przewrotnego dramatu rozgrywającego się w realiach obozu koncentracyjnego, czy Księgi wielkich życzeń (1997) Sławomira Kryńskiego, przejmującego dramatu o starości i… młodości.  

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1979 Aria dla atlety
    reż. Filip Bajon

  • 1980 Rycerz
    reż. Lech Majewski

  • 1980 Wizja lokalna 1901
    reż. Filip Bajon

  • 1981 Limuzyna Daimler-Benz
    reż. Filip Bajon

  • 1982 Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny
    reż. Janusz Majewski

  • 1982 Pensja pani Latter
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1983 Przeznaczenie
    reż. Jacek Koprowicz

  • 1983 Thais
    reż. Ryszard Ber

  • 1988 I skrzypce przestały grać (współautorstwo muzyki: Leopold Kozłowski)
    reż. Alexander Ramati

  • 1988 Kornblumenblau
    reż. Leszek Wosiewicz

  • 1988 Niezwykła podróż Baltazara Kobera
    reż.

  • 1988 Niezwykła podróż Baltazara Kobera
    reż. Wojciech Jerzy Has

  • 1997 Księga wielkich życzeń
    reż. Sławomir Kryński

  • 2001 Listy miłosne
    reż. Sławomir Kryński