Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Intertekstualność
Małgorzata Radkiewicz
Intertekstualność - postmodernistyczne zjawisko powtarzania przez dany tekst tekstów wcześniejszych: [1.] w formie ironicznego cytowania (także komentarz, pastisz, parodia) znanych motywów, obrazów i rozwiązań stylistycznych zakorzenionych w zbiorowej wyobraźni (Zelig, Kto wrobił królika Rogera?, Pulp Fiction); [2.] poprzez autotematyczność gatunkową, gdy dzieło mówi o sobie, sposobie powstawania, swojej własnej strukturze (Filmowy zawrót głowy, Vabank II). Intertekstualność wynika z postmodernistycznej estetyki opartej na ciągłym powtarzaniu ustalonych schematów, by tworzyć z nich nowe kombinacje. Tekst postmodernistyczny funkcjonuje jako intertekst pomiędzy tekstami już istniejącymi, a tymi, które dopiero powstaną. Świadomość intertekstualności czyni widza uczestnikiem pozbawionej sztywnych reguł gry komunikacyjnej w konstruowanie i interpretowanie znaczeń.
M.R.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
-
Represje wobec kinematografii polskiej po wprowadzeniu stanu wojennego na...
Wybrane artykuły
-
Z PERSPEKTYWY: Na przykład brak czułości. Kilka tez o krajobrazowaniu wsi polskiej
Joanna Najbor
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
-
SYLWETKA: Staszek – postać bardziej kameralna. Nieopowiedziana historia Stanisława Lenartowicza
Szymon Szul
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2021
-
Lustra i sieci. Przeplatające się narracje i warstwy narracyjne we "Wszystko na sprzedaż" i w "Tataraku" Andrzeja Wajdy
Matylda Szewczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016