Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Wamp
Małgorzata Radkiewicz
Wamp – typy kobiety tajemniczej i uwodzicielskiej, która niczym wampir (w ang. – przenośnie: wyzyskiwacz) zniewala mężczyzn swoim demonicznym urokiem. Pierwszym wampem ekranu była aktorka o pseudonimie Theda Bara (anagram słów: death - śmierć i Arab), wykreowana na gwiazdę przez producenta W. Foxa za pomocą egzotycznego kostiumu, biżuterii i makijażu. Tytuły filmów (np. Diablica – Historia, kobiety, która doprowadziła do zguby tuzin kochanków z 1919) podkreślały niszczycielską energię bohaterek, kierujących się namiętnościami i seksualnym pożądaniem. W przeciwieństwie do niewinnych piękności, wamp emanował erotyzmem, ucieleśniając ziemskie pokusy oraz przewrotną naturę kobiecości.
M.R.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Recepcja stalinizmu w polskim kinie
Wybrane artykuły
-
Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany: odwrócona perspektywa
Marcin Maron
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
To nie jest na sprzedaż... Co znaczył, co znaczy dzisiaj etos AK?
Zbigniew Benedyktowicz
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu Szkoły Polskiej
Paweł Mackiewicz
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44