Godziny nadziei  [1955]

Godziny nadziei

rok produkcji:

1955

premiera:

9 V 1955

czas trwania:

87 min

Reżyseria:

Jan Rybkowski

Scenariusz:

Jerzy Pomianowski

Zdjęcia:

Władysław Forbert

Obsada:

Zbigniew Józefowicz [kapitan Walek, komendant szpitala], Krystyna Kamieńska [doktor Anna], Stanisław Mikulski [porucznik Jan Basior], Jadwiga Chojnacka [siostra Margiel], Bronisław Pawlik [fryzjer Szczeżuja], Zofia Mrozowska [aktorka z teatru polowego], Bohdan Ejmont [lotnik Pietia], Stefan Rydel [sturmführer von Lyx], Stanisław Milski [Nagel, pułkownik SS], Jerzy Kaliszewski [major Woynicz], Leon Niemczyk [oficer amerykański], Janusz Jaroń [oficer sztabowy], Jerzy Kawka [scharführer Schkoppeck], Kazimierz Szubert [Kurak], Eugeniusz Solarski [rybak]

Montaż:

Czesław Raniszewski

Muzyka:

Andrzej Markowski

Scenografia:

Jan Grandys

Produkcja:

Wytwórnia Filmów Fabularnych, Łódź

Kierownictwo produkcji :

Zygmunt Szyndler

Nagrody:

  • Nagroda Państwowa zespołowa II stopnia 1955 dla Jana Rybkowskiego, Władysława Forberta, Jerzego Pomianowskiego

Cytaty

  • Na naradzie SPATiF Aleksander Ford, mówiąc o sprawach narodowego stylu, przestrzegał przed przenoszeniem doświadczeń neorealizmu włoskiego i stylu włoskich filmowców do naszych filmów. „Podejrzenia”, że Godziny nadziei powstają pod wpływem Włochów, potwierdziły się. Niemniej piętno neorealizmu nie spowodowało zagubienia charakteru narodowego filmu.

    Włoski czy polski?, [Las], „Dziś i jutro" 1955, nr 1

  • Nie jest to film o wojnie, mimo że dzieje się podczas wojny. Wartość Godzin nadziei leży w tym, że z dziesiątków ludzi film nie zrobił tłumu. Prawdzie sytuacji odpowiada prawda obserwacji psychologicznej. Wątki łączą się fabularną pointą, nie zaś ideową sentencją. W szybkich spięciach sytuacyjnych, w spojrzeniach, w odruchach radości czy lęku powstaje owa wysoka temperatura opowiadania (…). Triumf Godzin nadziei polega również na tym, że wszystkie elementy języka filmowego zachowały swą specyfikę i równorzędność.

    Adam Pawlikowski, Godziny nadziei, „Przegląd Kulturalny" 1955, nr 21