Komornik [2005]
rok produkcji:
- 2005
premiera:
- 7 X 2005
czas trwania:
- 93 min
Reżyseria:
- Feliks Falk
Reżyser II:
- Maria Skryśkiewicz-Łach, Adam Santura
Scenariusz:
- Grzegorz Łoszewski
Zdjęcia:
- Bartosz Prokopowicz
Obsada:
- Andrzej Chyra [Lucjan Bohme], Małgorzata Kożuchowska [mecenas Anna Zenke, kochanka Lucjana], Kinga Preis [pielęgniarka Gosia Bednarek, była dziewczyna Lucjana], Grzegorz Wojdon, Jan Frycz [prezes Chudy], Sławomir Orzechowski [Wiśniak], Marian Dziędziel [Horst], Marian Opania [Robert Chełst], Mieczysław Grąbka [prokurator], Dariusz Kowalski [Zenke, mąż Anny]
Montaż:
- Krzysztof Szpetmański
Muzyka:
- Bartłomiej Gliniak
Dźwięk:
- Maria Chilarecka-Barczyńska, Aleksander Musiałowski
Scenografia:
- Anna Wunderlich
Kostiumy:
- Małgorzata Braszka
Charakteryzacja:
- Grażyna Brajcka
Kierownictwo produkcji :
- Paweł Gabryś
Rok produkcji:
- 2005
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych (Gdynia , do 1986 Gdańsk, od roku 2012 Gdynia Film Festival), 2005 -Grand Prix (Wielka Nagroda Jury "Złote Lwy")
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych (Gdynia , do 1986 Gdańsk, od roku 2012 Gdynia Film Festival), 2005:
Nagroda za scenariusz Grzegorz Łoszewski
Nagroda za zdjęcia Bartosz Prokopowicz
Nagroda za pierwszoplanową rolę męską Andrzej Chyra
Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą Kinga Preis - Polska Nagroda Filmowa Orzeł, 2006 - Nagroda w kategorii:
Najlepszy film za rok 2005
Najlepsza reżyseria za rok 2005 Feliks Falk
Najlepszy scenariusz za rok 2005 Grzegorz Łoszewski
Najlepsza scenografia za rok 2005 Anna Wunderlich
Najlepsza główna rola kobieca za rok 2005 Kinga Preis
Nagroda w kategorii: Najlepsza główna rola męska za rok 2005 Andrzej Chyra
Nagroda Publiczności - MFF Berlin, 2006 - Nagroda Jury Ekumenicznego za "stworzenie celnego i wstrząsającego portretu współczesnych przemian politycznych w Polsce i zaprezentowaniu go jako przypowieści o korupcji, zawierającej uniwersalne przesłanie oraz za wysokie walory artystyczne i ochronę takich wartości jak sprawiedliwość, hojność i ludzka godność"
- Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia" Września, 2006 - Nagroda Główna "Jańcio Wodnik" za najlepszy film fabularny
- Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia" Września, 2006 - "Jańcio Wodnik" za najlepszą rolę męską Andrzej Chyra
- Nagroda przyznawana przez pismo "Film", 2006 - Złota Kaczka w kategorii: najlepszy film polski; za rok 2005
- Nagroda przyznawana przez pismo "Film", 2006 - Złota Kaczka w kategorii: najlepszy polski aktor; za rok 2005 Andrzej Chyra
- Międzynarodowe Forum Filmowe "Złoty Rycerz" Moskwa, 2006 - "Złoty Rycerz" za główną rolę męską Andrzej Chyra
- Międzynarodowe Forum Filmowe "Złoty Rycerz" Moskwa, 2006 - Dyplom za scenariusz Grzegorz Łoszewski
- Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego, 2006 - Kinga Preis
- MFF Teheran, 2007 - nagroda za scenariusz Grzegorz Łoszewski
- WorldFest Independent Film Festival Houston, 2007 - Golden Award w kategorii: film fabularny
O filmie
Grand Prix Złote Lwy na FPFF w Gdyni w 2005 r. dla najlepszego filmu, ponadto nagrody za scenariusz, zdjęcia, pierwszoplanową rolę męską dla Andrzeja Chyry i drugoplanową rolę kobiecą dla Kingi Preis, 6 Orłów - Polskich Nagród Filmowych za 2006 r., ponadto nagrody za scenariusz i najlepszą rolę męską na MFF w Moskwie w 2006 r. i nagroda za scenariusz na MFF w Teheranie w 2007 r. - to tylko najważniejsze laury, jakie przypadły dziełu Feliksa Falka. Reżyser przystępował do pracy nad "Komornikiem" po 9-letniej nieobecności w polskim kinie. Jak twierdził, nie znalazł wcześniej scenariusza, który by go naprawdę zainteresował. Tekst Grzegorza Łoszewskiego od razu zwrócił jego uwagę. Falk nadał swemu filmowi cechy biblijnej przypowieści o nawróconym grzeszniku. W ciągu 48 godzin bohater doprowadza swoimi działaniami do śmierci młodego człowieka i pod wpływem tej tragedii przeżywa moralny wstrząs.
Młody komornik sądowy Lucjan Bohme działa w Wałbrzychu i okolicach. Miejscowe zakłady przemysłowe poupadały, panuje duże bezrobocie, wielu ludzi żyje w biedzie. W takim miejscu działalność komornicza nabiera wyjątkowo dramatycznego wymiaru, budzi szczególny sprzeciw. Zwłaszcza że Bohme wykonuje swoje obowiązki z niezwykłą konsekwencją i skutecznością, bezwzględnie egzekwując należności. Niewiele sobie robi z tego, że gdziekolwiek pojawia się z aplikantem Jaśkiem, budzi przerażenie lub agresję. Chociaż sam pochodzi z ubogiej rodziny, nie ma nawet odrobiny litości dla dłużników. Jest jednakowo zacięty wobec bogatego producenta okien, Wiśniaka, który sprytnie przepisał większość majątku na żonę, jak i wobec staruszki, której rekwiruje stary zegar, jedyną pamiątkę po zmarłym synu. Nie omieszka nawet zająć sprzętu ratującego życie na jedynym w mieście oddziale intensywnej terapii w zadłużonym szpitalu. Dokonuje też spektakularnej akcji wykopania z grobu staruszki, żeby udowodnić, że jej wnuk, dobrze zapowiadający się piłkarz Marczak, lokalny idol z szansami na awans do I ligi, bezprawnie zaciągnął na nazwisko zmarłej babci kredyt w wysokości 8 tys. zł. Jeśli chłopak pójdzie siedzieć, przekreśli to jego dalszą karierę i zniweczy nadzieje kibiców.
Pewnego dnia Lucjan spotyka przed gmachem sądu swoją dawną miłość, Gosię, kiedyś szkolną piękność, dziś zmęczoną życiem, zaharowaną pielęgniarkę, matkę ciężko chorej córeczki i żonę alkoholika. Ich rozmowa w kawiarni uświadamia obojgu, jak bardzo się od siebie oddalili, żyjąc teraz w zupełnie innych światach. Przypadek sprawia, że niebawem Lucjan przybywa na kolejną egzekucję komorniczą właśnie do jej domu.
Bezkompromisowość i żelazna konsekwencja nieprzekupnego Lucjana w egzekwowaniu prawa sprawiają, że może się pochwalić najwyższym w regionie wskaźnikiem ściągalności, co przynosi mu znaczne profity. Bohme jeździ więc luksusowym samochodem, nosi eleganckie garnitury i romansuje z żoną jednego z prawników zatrudnionych w miejscowym sądzie, piękną Anną Zenke, również prawniczką. Na założenie własnej rodziny nie ma czasu, tak bardzo pochłania go kariera. Nie ma też przyjaciół, a znajomi wywodzą się wyłącznie z tego samego kręgu zawodowego. I właśnie znajomi prawnicy i komornicy zaczynają się niepokoić rygoryzmem Lucjana, który coraz bardziej wybija się na ich tle, co pozwala przypuszczać, że ich większa łagodność wobec dłużników może mieć niebezpieczne, korupcyjne podłoże. W trosce o swoje dobre imię i własne interesy obmyślają więc plan.
Wiśniak nieoczekiwanie zmienia front. Początkowo butny, teraz grzecznie prosi komornika o spotkanie. Proponuje mu 200 tys. zł łapówki w zamian za ustawienie licytacji tak, aby przez podstawionego człowieka mógł tanio odzyskać zarekwirowane maszyny do produkcji okien. Bohme wyraża zgodę, ale tylko po to, by zabezpieczywszy pieniądze jako dowód przestępstwa, złożyć doniesienie o próbie przekupstwa. Ale nieoczekiwanie młody Marczak popełnia samobójstwo w gmachu sądu. Jego śmierć po raz pierwszy w życiu wstrząsa bezdusznym dotąd komornikiem. W ramach zadośćuczynienia za swoje grzechy postanawia rozdać otrzymane pieniądze ludziom, którym wyrządził krzywdę, m.in. Gosi. Następnego dnia zostaje jednak zatrzymany pod zarzutem przyjęcia korzyści majątkowej. [TVP]
www.filmpolski.pl