Ostatni etap  [1947]

Ostatni etap

rok produkcji:

1947

premiera:

28 III 1948

czas trwania:

104 min

Reżyseria:

Wanda Jakubowska

Scenariusz:

Wanda Jakubowska, Gerda Schneider

Zdjęcia:

Borys Monastyrski

Obsada:

Wanda Bartówna [Helena], Huguette Faget [Michele], Tatiana Górecka [lekarka Eugenia], Antonina Górecka [Anna, niemiecka komunistka], Maria Winogradowa [Nadia], Barbara Drapińska [Marta Weiss], Barbara Fijewska [Anielka], Maria Drelichówna [Urszula], Alina Janowska [Jugosłowianka Dessa], Zofia Mrozowska [Cyganka], Stanisław Zaczyk [Tadek], Stefan Śródka [Bronek], Elżbieta Łabuńska [więźniarka], Jadwiga Chojnacka [więźniarka na rewirze], Ewa Kunina [więźniarka], Barbara Rachwalska [blokowa Elza], Anna Jaraczówna [kapo Frieda], Aleksandra Śląska [Oberaufseherin], Edward Dziewoński [lagerarzt]

Montaż:

Róża Pstrokońska

Muzyka:

Roman Palester

Scenografia:

Roman Mann, Czesław Piaskowski

Produkcja:

Przedsiębiorstwo Państwowe Film Polski

Kierownictwo produkcji :

Mieczysław Wajnberger

Nagrody:

  • MFF Mariańskie Łaźnie (Czechosłowacja) 1948: Grand Prix Kryształowy Globus
  • FF Pracujących Gottwaldow (Czechosłowacja) 1948: I Nagroda
  • Nagroda Światowej Rady Pokoju 1950 dla Wandy Jakubowskiej
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1979: nagroda za reżyserię dla Wandy Jakubowskiej

Cytaty

  • [Po paryskiej premierze] prasa francuska przyznała Ostatniemu etapowi oceny pełne zachwytu. Tygodnik „Les Lettres Françaises” stwierdza: „Jest to film najprawdziwszy, za który należy podziękować i pochylić czoła przed Wandą Jakubowską”. „Aube” podkreśla: „Ostatni etap jest wstrząsającym arcydziełem filmowym”. Tygodnik „Action” konkluduje: „Ten nadzwyczajny film polski wstrząsa sumieniami. Jest to obraz naszych czasów, których pamięć nie zaciera się”.

    Film budzący podziw – „Ostatni etap” w Paryżu, „Słowo Polskie", 29 IX 1948

  • Ostatni etap jest niewątpliwie pierwszym filmem polskim na znaczną miarę artystyczną. Scenariusz filmu o wydźwięku międzynarodowym, wyrwany z samych trzewiów najpotworniejszej rzeczywistości okupacyjnej na ziemiach polskich, powiązany [został] z losem milionowych ofiar katowni hitlerowskiej, jaką była cała ówczesna Europa (…). Mimo makabrycznej treści film ogarnia całą skalę ludzkich uczuć, nie nużąc widza wcale jakąś sztuczną porcją patosu i bohaterstwa; znajdzie się tutaj obok tragizmu i grozy niemałą porcję komizmu i charakterystycznych dla masy ludzkiej błahostek, które uplastyczniają prawdę pełnego człowieka.

    Jan Nepomucen Miller, Nowy etap polskiego filmu, „Warszawa. Niezależny Dwutygodnik Literacki" 1948, nr 4

Artykuły

Bibliografia