Zygmunt Konieczny
Muzycznym liderem krakowskiej Piwnicy pod Baranami był zawsze Zygmunt Konieczny. Autorytetem pozostał do dziś. To on stworzył w naszym kraju piosenkę literacką, w której tekst był co najmniej tak ważny jak muzyka. Kompozytor bardzo szybko wypracował sobie własny styl także teatralnego i filmowego pisma.
Urodził się 3 stycznia 1937 roku w Krakowie. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (1962) w Krakowie. Pisze piosenki, ale i szersze formy muzyczne, komponuje dla filmu i teatru. To dzięki jego muzyce do wierszy m.in. Juliana Tuwima („Tomaszów”, „Grande valse brillante”), Krzysztofa Kamila Baczyńskiego („Deszcze”, „Wiersze wojenne”), Mirona Białoszewskiego („Karuzela z madonnami”) zdobyła olbrzymią popularność i uznanie Ewa Demarczyk, zwana Czarnym Aniołem, a później Anna Szałapak, zwana Białym Aniołem, która zasłynęła przede wszystkim songami ze „Sztukmistrza z Lublina” („Grajmy Panu”). Konieczny ma także w swym dorobku utwory eksperymentalne (kiedyś bardzo marzył o Warszawskiej Jesieni) czy hymn krakowskiego klubu sportowego Garbarnia.
Do Piwnicy pod Baranami przyszedł w 1958 roku. Wtedy z muzyków był tam tylko... Krzysztof Litwin, który grał na gitarze. Szybko stał się nadwornym piwnicznym kompozytorem, wypracowując sobie własny, niepowtarzalny styl. Ta stylistyka, w której niezwykle ważne jest słowo, a muzyka jej nie ilustruje, lecz interpretuje, była wówczas w Polsce nieznana. To właściwie Zygmunt Konieczny jest ojcem polskiej piosenki literackiej. To on jako pierwszy zaczął komponować do wierszy, próbując je muzycznie zinterpretować. Właśnie interpretacja, jest ona dla Koniecznego ważna niemal tak samo jak napisanie utworu. Po pierwsze, stara się pisać zawsze dla konkretnego artysty. Po prostu zna jego możliwości wykonawcze. „Dla aktorów trzeba pisać tak – wyznaje – żeby mieli możliwość wyartykułowania ekspresji, która określi właściwą, współczesną treść tekstu”. Konieczny zatem to nie tylko pionier polskiej piosenki literackiej, ale i aktorskiej.
Komponuje nie tylko do słowa, ale i obrazu. I to ze znakomitym skutkiem. Skomponował muzykę do ponad 120 filmów – fabularnych, dokumentalnych, oświatowych, animowanych, seriali oraz cykli telewizyjnych, także etiud szkolnych. Jego piosenki znalazły się w ponad dwudziestu filmach, w dwóch – Rebusie (1977) Tomasza Zygadły i Forcie 13 (1983) Grzegorza Królikiewicza – zagrał jako aktor, stał się bohaterem dokumentu Anny Poznańskiej – Patrzeć muzyką (1994).
Jako kompozytor filmowy debiutował w 1966 roku muzyką do dokumentu Stanisława Kokesza Witkacy. Od tego czasu twórcy krótkich filmów dokumentalnych i oświatowych często powierzali mu ilustrowanie podejmowanych tematów, choć artysta do ilustrowania się nie ograniczał, a twórczo je dopełniał czy interpretował. Nowatorskie podejście do muzyki filmowej szybko przyniosło mu uznanie, czego dowodem Nagroda Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego im. Krzysztofa Komedy na 12. Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1972) za muzykę do Leśnych (1971) Zygmunta Adamskiego, dokumentalnej impresji partyzanckiej, oraz wyróżnienie na Turnieju Filmów Sportowych w Zakopanem (1973) za kompozycje do filmu Jerzego Surdela Akcja (1972) o wyczynach górskich ratowników.
„W sensie twórczym – stwierdza Konieczny, pytany o obraz, w wywiadzie rzece, pomieszczonym w książce „Wciąż szukam tamtej trąbki” (2007) Leszka Polonego i Witolda Turdzy – jest to prawie to samo. (...) Traktując tekst bardzo serio, interpretując go muzycznie we własny sposób – byłem przygotowany, by interpretować obraz czy tekst płynący z ekranu. Rozumiałem, że nie może to być osobna muzyka, przypadkowe zderzenie, lecz musi być świadomym łączeniem dźwięku z tym, co widzimy, albo z tym, co słyszymy z ekranu”.
Muzyka teatralna i filmowa przyniosła mu wiele satysfakcji i trofeów. A współpracował z najlepszymi reżyserami, m.in. z Konradem Swinarskim, Andrzejem Wajdą, Wojciechem Marczewskim, Tadeuszem Konwickim, Janem Jakubem Kolskim. Na festiwalu gdyńskim nagrodzono jego muzykę do: Ucieczki z kina Wolność (1990) Wojciecha Marczewskiego, Pogrzebu kartofla (1990) Jana Jakuba Kolskiego i Lawy (1989) Tadeusza Konwickiego w 1990 roku oraz Pornografii (2003) Kolskiego – trzynaście lat później; Orłami uhonorowano kompozycje pochodzące z trzech filmów Kolskiego – Historii kina w Popielawach (1998) w 1999 roku, Pornografii (2003) w 2004 i Jasminum (2006) w 2007. Oryginalna ścieżka dźwiękowa z Prymasa. Trzy lata z tysiąca (2000) Teresy Kotlarczyk przyniosła Koniecznemu statuetkę Fryderyka (2001), muzyka z Grającego z talerza (1995) Kolskiego – Złotego Rycerza (1996) na festiwalu w Mińsku, a z Historii kina w Popielawach oraz Pornografii – dwie statuetki Jańcio Wodnika (1999 i 2004). Muzykę do Pornografii uhonorowano także Nagrodą Georges’a Delerue’a w Gandawie (2003).
Nie te wielkie reżyserskie nazwiska są – moim zdaniem – najważniejsze w dorobku filmowym Koniecznego. Najbardziej jego muzyka „siedzi” w przejmujących etiudach fabularnych piwnicznego przyjaciela – Andrzeja Warchała. Jego filmy, m.in. Dotańczyć mroku (1986), Szpital polowy (1986), Amfilada (1988), Powolny, dojazd do centrum miasta (1989), nie zawierają w sobie akcji w tradycyjnym rozumieniu tego słowa, bardziej są esejami kontemplującymi sprawy najistotniejsze. Najważniejszy – i najgroźniejszy – jest czas, który ciągle płynie, zabierając z sobą nasze doznania, wypalając uczucia. „Andrzej był pogodny i wesoły, miał wspaniałe poczucie humoru, co było przecież widać w tekstach, jakie pisał dla Piwnicy pod Baranami. A jego filmy były bardzo poważne, najczęściej o śmierci. Były bardzo długie, czasem nawet za długie, ale muszę przyznać, że silnie mnie inspirowały. Miały charakterystyczny język, w którym niezwykle ważna była powtarzalność” – wyznaje kompozytor.
W 1982 roku, w ciemnych czasach stanu wojennego, Warchał przeniósł na ekran Tą naszą młodość, słynny piwniczny hymn Zygmunta Koniecznego do wiersza Tadeusza Śliwiaka w wykonaniu Haliny Wyrodek i mieszanego chóru seniorów. To jeden z najbardziej przejmujących polskich filmów, i jedna z najpiękniejszych kompozycji muzycznych.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1967
Słońce wschodzi raz na dzień
reż. Henryk Kluba
-
1969
Szkice warszawskie
reż. Henryk Kluba
-
1971
Jak daleko stąd, jak blisko
reż. Tadeusz Konwicki
-
1972
Palec boży
reż. Antoni Krauze
-
1972
Przeprowadzka
reż. Jerzy Gruza
-
1972
Skorpion, Panna i Łucznik
reż. Andrzej Kondratiuk
-
1975
Opadły liście z drzew
reż. Stanisław Różewicz
-
1976
Ognie są jeszcze żywe
reż. Nobito Abe
-
1978
Zmory
reż. Wojciech Marczewski
-
1979
Elegia
reż. Paweł Komorowski
-
1979
Golem (współautorstwo muzyki: Józef Skrzek)
reż. Piotr Szulkin
-
1979
Po drodze
reż. Márta Mészáros
-
1979
Podróż do Arabii
reż. Antoni Krauze
-
1980
Rycerz
reż. Lech Majewski
-
1981
W obronie własnej
reż. Zbigniew Kamiński
-
1982
Dolina Issy
reż. Tadeusz Konwicki
-
1982
Wigilia ’82
reż. Leszek Wosiewicz
-
1983
Fucha
reż. Michał Dudziewicz
-
1983
Kartka z podróży
reż. Waldemar Dziki
-
1983
Mgła
reż. Adam Kuczyński
-
1983
Wir
reż. Henryk Jacek Schoen
-
1987
Cienie
reż. Jerzy Kaszubowski
-
1987
Tabu
reż. Andrzej Barański
-
1989
Lawa
reż. Tadeusz Konwicki
-
1990
Pogrzeb kartofla
reż. Jan Jakub Kolski
-
1990
Ucieczka z kina "Wolność"
reż. Wojciech Marczewski
-
1993
Jańcio Wodnik
reż. Jan Jakub Kolski
-
1995
Grający z talerza
reż. Jan Jakub Kolski
-
1998
Historia kina w Popielawach
reż. Jan Jakub Kolski
-
1999
Wrota Europy
reż. Jerzy Wójcik
-
2000
Prymas. Trzy lata z tysiąca
reż. Teresa Kotlarczyk
-
2000
Szczęśliwy człowiek
reż. Małgorzata Szumowska
-
2003
Pornografia
reż. Jan Jakub Kolski
-
2006
Jasminum
reż. Jan Jakub Kolski
-
2010
Nie ten człowiek
reż. Paweł Wendorff
-
2010
Święty interes
reż. Maciej Wojtyszko