Ucieczka z kina "Wolność" [1990]
rok produkcji:
- 1990
premiera:
- 15 X 1990
czas trwania:
- 87 min
Reżyseria:
- Wojciech Marczewski
Scenariusz:
- Wojciech Marczewski
Zdjęcia:
- Jerzy Zieliński
Obsada:
- Janusz Gajos [cenzor Rabkiewicz], Zbigniew Zamachowski [asystent cenzora], Teresa Marczewska [Małgorzata w filmie „Jutrzenka”], Piotr Fronczewski [sekretarz KW], Władysław Kowalski [Tadeusz, ojciec Małgorzaty w „Jutrzence”], Michał Bajor [krytyk filmowy], Jan Peszek [Raskolnikow], Jerzy Bińczycki [Karwański, kierownik kina Wolność], Artur Barciś [kinooperator Krzysio], Maciej Kozłowski [aktor z filmu „Purpurowa róża z Kairu”], Henryk Bista [towarzysz Janik], Ewa Wencel [sekretarka cenzora], Krzysztof Wakuliński [Jerzy, mąż Małgorzaty w „Jutrzence”], Krystyna Tkacz [pielęgniarka w „Jutrzence”], Ewa Wiśniewska [była żona cenzora], Artur Żmijewski [partner byłej żony cenzora]
Montaż:
- Elżbieta Kurkowska
Muzyka:
- Zygmunt Konieczny
Scenografia:
- Andrzej Kowalczyk
Kierownictwo produkcji :
- Andrzej Sołtysik
Nagrody:
-
- Nagroda Szefa Kinematografii 1991: za reżyserię dla Wojciecha Marczewskiego, za kreację aktorską dla Janusza Gajosa, za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1990: Grand Prix Złote Lwy, nagrody za pierwszoplanową rolę męską dla Janusza Gajosa, za muzykę dla Zygmunta Koniecznego, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji
- Złota Taśma 1991
- Złota Kaczka 1991
- MFF Fantastycznych Avoriaz (Francja) 1992: Grand Prix
- MFF Fantastycznych Burgos (Hiszpania) 1994: nagrody dla najlepszego filmu, za rolę męską dla Janusza Gajosa
O filmie
Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. „Poruszająca scena, przywodząca na myśl «Mistrza i Małgorzatę» Bułhakowa" – orzekli krytycy.
W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i Nagrodą Dziennikarzy. Wyróżnienie dla najlepszej głównej roli męskiej otrzymał Janusz Gajos. Ucieczkę... nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także za granicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. Carrie Briana de Palmy, Pojedynek na szosie Stevena Spielberga i Terminator Jamesa Camerona.
Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora – niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka „spsiałego”, pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny, przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek – Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz – kto? Jeden z krytyków pisał: „W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki. «Aż tak wielu?» – dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków”.
W kinie Wolność odbywa się projekcja filmu Jutrzenka. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się, co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Cenzor rozmawia z jedną z bohaterek filmu – Małgorzatą. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, lecz jednocześnie nie pochwala tego, co robi obecnie. Uświadamia mu, że rola cenzora jest w gruncie rzeczy przyczyną jego zniewolenia. Cenzor chce skończyć z tym, co robił do tej pory. Decydenci postanawiają zniszczyć kopię Jutrzenki. W akcie protestu cenzor wchodzi do filmu, chcąc uniemożliwić spalenie kopii.
Artykuły
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
Piotr Kletowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
-
Przesilenie. O "Ucieczce z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego
Matylda Szewczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2019
Cytaty
-
Marczewski zaskoczył polską publiczność nową formułą rozrachunku. Jego Ucieczka z kina Wolność jest komedią, ale komedią osobliwą, wzbudzającą więcej niepokoju niż wesołości (…). Rzecz polega na...
Rozwiń