Ucieczka z kina "Wolność"  [1990]

Ucieczka z kina

rok produkcji:

1990

premiera:

15 X 1990

czas trwania:

87 min

Reżyseria:

Wojciech Marczewski

Scenariusz:

Wojciech Marczewski

Zdjęcia:

Jerzy Zieliński

Obsada:

Janusz Gajos [cenzor Rabkiewicz], Zbigniew Zamachowski [asystent cenzora], Teresa Marczewska [Małgorzata w filmie „Jutrzenka”], Piotr Fronczewski [sekretarz KW], Władysław Kowalski [Tadeusz, ojciec Małgorzaty w „Jutrzence”], Michał Bajor [krytyk filmowy], Jan Peszek [Raskolnikow], Jerzy Bińczycki [Karwański, kierownik kina Wolność], Artur Barciś [kinooperator Krzysio], Maciej Kozłowski [aktor z filmu „Purpurowa róża z Kairu”], Henryk Bista [towarzysz Janik], Ewa Wencel [sekretarka cenzora], Krzysztof Wakuliński [Jerzy, mąż Małgorzaty w „Jutrzence”], Krystyna Tkacz [pielęgniarka w „Jutrzence”], Ewa Wiśniewska [była żona cenzora], Artur Żmijewski [partner byłej żony cenzora]

Montaż:

Elżbieta Kurkowska

Muzyka:

Zygmunt Konieczny

Scenografia:

Andrzej Kowalczyk

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Tor”

Kierownictwo produkcji :

Andrzej Sołtysik

Nagrody:

  • Nagroda Szefa Kinematografii 1991: za reżyserię dla Wojciecha Marczewskiego, za kreację aktorską dla Janusza Gajosa, za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1990: Grand Prix Złote Lwy, nagrody za pierwszoplanową rolę męską dla Janusza Gajosa, za muzykę dla Zygmunta Koniecznego, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji
  • Złota Taśma 1991
  • Złota Kaczka 1991
  • MFF Fantastycznych Avoriaz (Francja) 1992: Grand Prix
  • MFF Fantastycznych Burgos (Hiszpania) 1994: nagrody dla najlepszego filmu, za rolę męską dla Janusza Gajosa

O filmie

Janusz Gajos stoi oniemiały w ciemnej sali kinowej. Przed oczami ma widok niezwykły. Na ekranie zbuntowani aktorzy nie chcą dalej grać fałszywych, ogłupiających ról. Próbują im w tym przeszkodzić histeryczne, pełne paniki reprymendy dobiegające z widowni. To przedstawiciele oficjalnej komisji starają się zagłuszyć swój strach i bezradność. Jeszcze chwila i Janusz Gajos wybuchnie śmiechem. „Poruszająca scena, przywodząca na myśl «Mistrza i Małgorzatę» Bułhakowa" orzekli krytycy.
W filmie Marczewskiego jest jeszcze wiele sekwencji równie wymownych i dramatycznych. Tworzą dzieło, które stało się wydarzeniem artystycznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1990 r. Uhonorowano je wówczas Grand Prix i Nagrodą Dziennikarzy. Wyróżnienie dla najlepszej głównej roli męskiej otrzymał Janusz Gajos. Ucieczkę... nagradzano jeszcze kilkakrotnie, także za granicą, np. na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Avoriaz. Wcześniej najważniejsze trofea zdobywały tam m.in. Carrie Briana de Palmy, Pojedynek na szosie Stevena Spielberga i Terminator Jamesa Camerona.

Pierwiastek fantastyczny odgrywa w filmie Marczewskiego rolę niepoślednią, choć nie w sposób właściwy produkcjom science fiction. Służy bowiem ukazaniu przemiany duchowej cenzora niegdyś poety i krytyka literackiego, obecnie (tak go określił reżyser) człowieka „spsiałego”, pozornie groźnego, lecz w rzeczywistości zastraszonego i samotnego. Oba światy: realny i fantasmagoryczny, przenikają się. Cenzor przekracza granicę ekranu, wchodzi do wnętrza filmu, powodowany miłością do jednej z jego bohaterek Małgorzaty. Jednak i tam spotyka go rozczarowanie. Wraca do rzeczywistości, lecz nie będzie już tym samym człowiekiem. Niegdyś poeta, potem cenzor, teraz kto? Jeden z krytyków pisał: „W tym filmie każdy chce wyjść z ram własnego życia. Buntuje się cenzor. Buntują się postacie filmowe. Wszyscy szukają wolności, której nie ma. Jej przebłysk jest może tylko w idei ucieczki. Wystarczy wejść na dach własnej kamienicy, aby przekonać się, ilu ludzi znajduje się w stanie ucieczki. «Aż tak wielu?» dziwi się cenzor, obserwując dachy pełne ludzi. Sam jest jednym z lunatyków”.

W kinie Wolność odbywa się projekcja filmu Jutrzenka. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się, co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor, mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością. Cenzor rozmawia z jedną z bohaterek filmu Małgorzatą. Aktorka dziękuje mu za dobrą recenzję, którą napisał przed laty, lecz jednocześnie nie pochwala tego, co robi obecnie. Uświadamia mu, że rola cenzora jest w gruncie rzeczy przyczyną jego zniewolenia. Cenzor chce skończyć z tym, co robił do tej pory. Decydenci postanawiają zniszczyć kopię Jutrzenki. W akcie protestu cenzor wchodzi do filmu, chcąc uniemożliwić spalenie kopii.


www.filmpolski.pl

Artykuły

Cytaty

  • Cenzor: Cenzura jest potrzebna. Cenzurowanie jest sztuką. Dobry cenzor powinien być artystą. Poza tym to jest gra. Jeżeli ktoś na przykład napisze: „Precz z komuną”, to wiadomo, że trzeba to...

  • Marczewski zaskoczył polską publiczność nową formułą rozrachunku. Jego Ucieczka z kina Wolność jest komedią, ale komedią osobliwą, wzbudzającą więcej niepokoju niż wesołości (…). Rzecz polega na...

    Rozwiń

Bibliografia