Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej

Tytuł:
- Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej
Autorzy:
- Piotr Witek
Wydawca:
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Wydanie:
- Lublin 2016
Liczba stron:
- 712
Opis
Książka Piotra Witka stanowi niewątpliwie nowe i z całą pewnością znaczące osiągnięcie w ramach subdyscypliny, którą jest historia wizualna. Lubelski historyk z wielką skrupulatnością podchodzi do obranego tematu. Nie zadowala się powierzchownymi opisami, przywoływaniem modnych w tym momencie nazwisk uczonych. Pracuje w sposób poważny i solidny. Jego monografia jest bardzo głębokim studium historycznego aspektu twórczości Wajdy, przeprowadzonym za pomocą starannie dobranych narzędzi badawczych, użytych świadomie, chciałoby się powiedzieć niekiedy – z chirurgiczną precyzją. Na lekturę dzieła Piotra Witka trzeba zarezerwować sobie dużo czasu, a także zdobyć się na nieustanną uwagę. Jednakże trud się opłaci, książka ta bowiem rozwija czytelnika.
[Z recenzji dr hab. Doroty Skotarczak]
Fragmenty / recenzje
-
Wprowadzenie
Piotr Witek
[w:] Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej
Spis treści
Historia wizualna jako rodzaj historii niekonwencjonalnej 10
Audiowizualne strategie konstruowania historycznych światów możliwych 23
Reżyser filmowy jako historyk 25
Kino historyczne jako „kino (post)narodowe" 34
Perspektywa teoretyczna 37
Struktura książki 41
Uwagi bibliograficzne 43
Podziękowania 45
Część pierwsza: Historyczny film dokumentalny 47
Film dokumentalny 49
Dokumentalny film historyczny 68
Studium przypadków 79
Uwagi końcowe 243
Część druga: Fabularny film historyczny 245
Klasyczny film historyczny 248
Nieklasyczny film historyczny 252
Studium przypadków 258
Uwagi końcowe 473
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski