Dziesiąta Muza (impresje). Felietony filmowe z lat 1923-1924
Tytuł:
- Dziesiąta Muza (impresje). Felietony filmowe z lat 1923-1924
Redaktorzy:
- Wojciech Świdziński
Autorzy:
- Andrzej Włast
Wydawca:
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Wydanie:
- 2017
Liczba stron:
- 252
Opis
Andrzej Włast był jednym z najaktywniejszych twórców kultury popularnej dwudziestolecia międzywojennego. Dziś pamiętany jest przede wszystkim jako autor słów do przebojów Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego, Artura Golda i wielu innych, w tym Tanga milonga, Jesiennych róż, czy Rebeki. Był także rzutkim impresario, dyrektorem legendarnego Teatru Morskie Oko oraz innych warszawskich scen kabaretowych i operetkowych. Portret ten nie jest jednak pełny bez jego – uprawianej w młodości – publicystyki filmowej. W latach 1923-1924 w specjalistycznym czasopiśmie „Ekran i Scena” prowadził felieton zatytułowany Dziesiąta Muza (impresje).
W swoich tekstach dokumentował codzienne życie filmowe stolicy, argumentował za uznaniem kina jako pełnoprawnej dziedziny sztuki, prowadził kampanie przeciwko bylejakości polskiej produkcji, uczestniczył w wojnach kiniarzy z władzami miejskimi… Jego styl cechowały energia, inteligencja i polemiczna zadziorność, a nade wszystko kinofilska pasja, którą starał się zarażać czytelników. Teksty Własta nadal mogą służyć jako cenne źródło do badań nad historią filmu i kina polskiego, a także unikalny portret Warszawy początku lat dwudziestych. Mogą także stanowić atrakcyjny dokument stanu świadomości dojrzewającego twórcy, tuż przed podjęciem decyzji o całkowitym poświęceniu się scenie rozrywkowej.
W książce Dziesiąta Muza (impresje). Felietony filmowe z lat 1923-1924 zebrano wszystkie artykuły filmowe Andrzeja Własta, poprzedzając je wstępem, kreślącym tło historyczne, społeczne i organizacyjne, niezbędne do pełnego zrozumienia ich sensu oraz roli w ówczesnym życiu kulturalnym Warszawy i całej odrodzonej Rzeczypospolitej. Dużo miejsca poświęcono sylwetce ich autora – postaci znanej dzięki licznym anegdotom – o którego prawdziwym życiu wiadomo jednak niewiele. Szczególną uwagę zwrócono na rolę filmu i kina w jego życiu i całej twórczości – zwłaszcza w obszernie cytowanych poezjach i tekstach piosenek. Tom wzbogacają specjalnie opracowane indeksy tytułów oraz twórców filmowych, wzmiankowanych przez Własta, umożliwiające właściwą ich identyfikację i lepsze odnalezienie się w niezwykle bogatym życiu kinematograficznym tamtych czasów.
Fragmenty / recenzje
-
"Dziesiąta Muza (impresje)" – felietony Andrzeja Własta na tle myśli filmowej dwudziestolecia międzywojennego
Weronika Szulik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2017
Spis treści
- Wstęp
- Filmowa Warszawa Andrzeja Własta
- Portret kinofila
- Cykl Dziesiąta Muza (impresje)
- Nota edytorska
- Dziesiąta Muza (impresje)
- Indeks filmów wzmiankowanych przez Andrzeja Własta
- Indeks twórców filmowych oraz osób związanych z filmem wzmiankowanych przez Andrzeja Włast
- Summary
- Spis ilustracji
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska