Filmy Wojciecha Marczewskiego
Tytuł:
- Filmy Wojciecha Marczewskiego
Autorzy:
- Andrzej Szpulak
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Wydanie:
- Poznań 2009
Liczba stron:
- 348
Opis
Autor pracy interesuje się przede wszystkim pojedynczym, konkretnym filmem i każdy utwór potraktowany jest niczym odrębny mikrokosmos, który niesie własne problemy, a także oryginalne, indywidualne przesłanie. Jednocześnie dostrzega i skrupulatnie odnotowuje „wewnątrzautorskie" nawiązania narracyjne, wizualne, symboliczne, obrazowe, ponawiane wspólne motywy, wątki, pytania oraz wydobywa wyraźny, specyficzny charakter pisma, osobną poetykę filmowego artysty. Artysty, który wypowiada się rzadko nie tylko wtedy, kiedy woli milczeć i który realizuje film tylko wtedy, kiedy chce zabrać głos.
Lektura studiów Andrzeja Szpulaka sprawia imponujące wrażenie. Autor analizuje i oświetla poszczególne utwory filmowe z wielu perspektyw. Stara się przede wszystkim o odsłonięcie kolejnych warstw znaczeniowych, o wnikliwe omówienie obrazów, scen, sekwencji, o uwzględnienie znaczeniowego wymiaru strony dźwiękowej. Analizuje symbole i metafory, aluzje i intertekstualne nawiązania. Odnotowuje nasuwające się skojarzenia, jawne wieloznaczności i ukryte niejednoznaczności. Błyskotliwe interpretacje przekonują o wyjątkowej randze artystycznej i myślowej twórczości Wojciecha Marczewskiego, o tym, że jest to „zjawisko dla polskiego kina pierwszorzędnej rangi".
prof. dr hab. Maryla Hopfinger (z recenzji wydawniczej)
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział I 13
Reżyser na tropie swojego filmu. Przed debiutem kinowym 13
A jednak trochę Marczewski: Lekcja anatomii 14
Ćwiczenie warsztatowe: Podróżni jak inni 17
Pierwsza próba niepoprawności: Odejścia, powroty 28
Apologia profesjonalizmu: Wielkanoc 43
Film o tajemnicy: Bielszy niż śnieg 58
Rozdział II 75
Nieustająca introspekcja. Obrazy inicjacji 75
Skracanie dystansu: Zmory 76
Pedagog i jabłko 81
Gorączkowa samotność umierania 88
Jawa jest zmorą 97
Między Chrystusem a Marksem 111
Sukces raczej nieoczekiwany 127
Polityczna intymność: Dreszcze 131
Sekretna historia Tomasza 135
Wyobraźnia oniryczna 150
Nowy Törless 153
Stracone pokolenie 161
W meandrach pamięci: Weiser 173
Przesunięcia czasu 175
Świat pozornie współczesny 178
Weiser i tajemnica 188
Intymność dojrzewania raz jeszcze 198
Apokalipsa 207
Dowód tożsamości 209
Wielokulturowość dodana 214
Rozdział III 219
Piętno odpowiedzialności. Historia i polityka 219
Spotkanie z szatanem historii: Klucznik 220
Pierwsze adaptacyjne niewierności 223
Wieś i pałac 227
Symboliczna podszewka 232
Sługa i pan 240
Sumienie puszczone w ruch: Ucieczka z kina Wolność 254
Cenzor - między jasnością i cieniem 258
Wielki finał 264
Domowe rozrachunki 271
Film o filmie 277
W świecie cytatów i aluzji 289
Próba uzyskania dystansu: Czas zdrady 301
Gry wyćwiczonego umysłu 305
Intelektualista wśród zjaw i ludzi 317
Irracjonalizm jako kontra 324
Historia współczesna, współczesność historyczna 333
Zakończenie 335
Wybrana bibliografia 336
Filmografia reżyserska Wojciecha Marczewskiego 340
Wojciech Marczewski's Films/Film Art (S u m m a r y) 346
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański