Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce
Tytuł:
- Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce
Autorzy:
- Paweł Sitkiewicz
Wydawca:
- Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria
Wydanie:
- Gdańsk 2019
Liczba stron:
- 308
Opis
Wyjściu do kina w przedwojennej Polsce towarzyszyła szeroka skala emocji – od łez wzruszenia po strach o zdrowie i życie. Rytuały publiczności tworzyły często spektakl ciekawszy od filmu. Pełen niespodzianek i zwrotów akcji. Z kolei kino odgrywało więcej ról niż obecnie. Było parkiem rozrywki, ale jednocześnie świątynią sztuki, szkołą życia, trybuną polityczną, oknem na świat, miejscem spotkań towarzyskich i erotycznych, laboratorium przemian obyczajowych, symulatorem doznań niedostępnych w codziennej egzystencji, gabinetem lekarskim dla ludzi zmęczonych Wielkim Kryzysem, lecz również domem publicznym, areną przestępstw i tragedii. Kinomania nie była niewinną formą spędzania wolnego czasu. Po skończonej projekcji widzowie wracali bowiem do domu zarażeni gorączką filmową. Chorobą, która odmieniła XX wiek.
Nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia
Spis treści
Wstęp. Bo to się zwykle tak zaczyna… 7
„Zażyjesz wrażeń moc!” Kto i po co chodził do kina 11
„Na miłym macaniu spłynęła godzinka”. Kino i przemiany
obyczajowe 39
„Jakże tu miło się wtulić”. Od pałaców po stodoły 70
„Przedsionek złudzeń”. Polowanie na widza i droga do kina 98
„Forse wzieni i nie grajom”. Seans filmowy 125
„Niech pan zbytnio się nie szasta”. Na widowni 161
„Dość tych kpin!” Niebezpieczeństwa i tragedie 191
„Wychodzę zła na cały świat”. Po seansie 223
Zakończenie. Kinomania w latach okupacji 251
Przypisy 263
Źródła 293
Podziękowania 305
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański