Historia na ekranie Polski Ludowej
Tytuł:
- Historia na ekranie Polski Ludowej
Autorzy:
- Piotr Kurpiewski
Wydawca:
- Wydawnictw Uniwersytetu Gdańskiego
Wydanie:
- Gdańsk 2017
Liczba stron:
- 304
Opis
Na polskim rynku wydawniczym nie pojawiła się jak dotąd książka poświęcona polskim filmom historycznym z okresu PRL. Syntezy rodzimej X Muzy zawierają dużo informacji na temat związków kina i historii, jednak z racji swych ogólnych założeń, nie opisują tego interesującego tematu w sposób dogłębny i wyczerpujący. Polski film historyczny ma ponad stuletnią tradycję – pierwsze tego typu produkcje pojawiły się na ziemiach polskich jeszcze w czasach zaborów przed I wojną światową. W dwudziestoleciu międzywojennym rodzime kino wielokrotnie podejmowało historyczne wątki, a Józef Lejtes, uznawany za najważniejszego twórcę międzywojnia, traktował wycieczki w głąb polskiej przeszłości jako swoistą wizytówkę artystyczną. Kinematografia PRL opierała się w znacznym stopniu na poszerzonej refleksji historyczno-historiozoficznej i podczas tak długiego (jak na dzieje X Muzy) okresu historycznofilmowego wyprodukowano w Polsce setki produkcji poświęconym refleksjom na temat bliższej i dalszej przeszłości. O dużej wadze kina historycznego Polski Ludowej może świadczyć również fakt, że na siedem Oscarowych nominacji w latach istnienia PRL, aż sześć dotyczyło filmów, dla których tłem były wydarzenia historyczne. Jednym z istotniejszych wątków książki będzie wskazanie i opisanie propagandowej funkcji kina historycznego PRL. Po 1989 roku historia nadal jest ważnym elementem rodzimej kinematografii, a od powstania w 2005 roku Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej widać, że tematyka historyczna jest jednym z głównych tematów poruszanych przez polskich twórców.
Monografia Historia na ekranie Polski Ludowej ma stanowić uzupełnienie luki na polskim rynku filmoznawczym. Szerokość tematyki (w PRL wyprodukowano kilkaset filmów historycznych) wymusza na autorze przyjęcie odpowiednich warunków metodologicznych w podziale materiału filmowego.
Spis treści
Uwagi wstępne 9
Cele badawcze, stan badań, źródła wykorzystane w książce,
konstrukcja rozprawy, selekcja materiału analitycznego 10
Film historyczny – trudności z gatunkową definicją. Stan badań dotyczący związku filmu i historii 14
Polityka historyczna Polski Ludowej – tematy wiodące. Doktrynalne aspekty polityki historycznej PRL 27
Z dziejów polskiego filmu historycznego przed 1939 rokiem. Odrodzenie polskiej kinematografii po drugiej wojnie światowej 31
Kino historyczne – pierwsze próby na ziemiach polskich w latach 1912–1918 32
Polski film historyczny w dwudziestoleciu międzywojennym 33
Rozdział 1. „Chłop potęgą jest i basta!” – polska kinematografia historyczna w czasach realizmu socjalistycznego oraz w okresie przełomu Października ’56 (1949–1956/1957) 39
Powstanie kinematografii Polski Ludowej w latach 1945–1949 39
Kontekst historyczny epoki, polityka historyczna w czasach stalinizmu 40
Moniuszko w czerwonej Halce 44
Kulisy realizacji Warszawskiej premiery 45
Recepcja Warszawskiej premiery 46
Stanisław Moniuszko twórcą ludowym, arcyludowym 49
Fryderyk Chopin i jego rewolucyjny entourage 53
Kulisy realizacji Młodości Chopina 53
Recepcja Młodości Chopina 55
Fryderyk Chopin dojrzewa do rewolucyjnych czynów 57
„Nad Czorsztynem się błyska. O Kostce-Napierskim opowieść (nie)prawdziwa” 69
Kulisy realizacji Podhala w ogniu 71
Recepcja Podhala w ogniu w prasie 75
Kostka-Napierski – niestrudzonym bojownikiemo wolność dla chłopów 76
Wnioski 79
Film historyczny lat pięćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających 80
Rozdział 2. Polskie kino historyczne „małej stabilizacji” (1956/57–1971) 84
Kontekst historyczny, polityka historyczna ekipy Władysława Gomułki 84
W cieniu uchwały... Uchwała Sekretariatu KC a model kina historycznego w Polsce w latach sześćdziesiątych 86
Krzyżacy – pierwszy supergigant polskiej kinematografii 87
Kulisy realizacji filmu 88
Recepcja Krzyżaków w czasach PRL i po 1989 roku 89
Krzyżacy jako modelowy przykład antyniemieckiej propagandy 91
Faraon walczy z kapłanami 95
Kulisy realizacji Faraona 96
Recepcja Faraona w prasie 99
Antyreligijny wymiar Faraona – analogie do czasów PRL, Faraon jako traktat filozoficzno-polityczny 104
Pierwsza połowa XIX wieku na ekranie PRL 107
Tonacja polemiczna – dyskutujemy o Popiołach 108
Tonacja satyryczna – farsowe ujęcie postaci Napoleona 121
Tonacja liryczna – podzwonne dla Romantycznych 124
Czy bronić czci Hrabiny Cosel? Romans Hrabiny Cosel z telewizją 126
Trylogia Henryka Sienkiewicza na ekranie PRL – problemy i kompromis 129
Czy i jak ekranizować Sienkiewicza? – problemy z warstwą sakralną Trylogii 129
Zatopiony Ford, czyli Aleksander Ford nie realizuje Potopu 134
Jerzy Hoffman realizuje pierwszą część swej idée fixe – Pan Wołodyjowski 142
Filmy historyczne adresowane do dzieci i młodzieży 146
Historia żółtej ciżemki 147
Dzieci muszą wiedzieć, że Panienka z okienka mieszkała w polskim Gdańsku 148
Pierścień księżnej Anny 149
Wnioski 150
Film historyczny lat sześćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających 151
Rozdział 3. Pomiędzy dawnymi a nowymi laty. Projekty filmowe realizowane w okresie zmian na szczytach władzy PRL 154
Zmiany w rozłożeniu akcentów polityki historycznej na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych 154
Bolesław Śmiały epigonem okresu gomułkowskiego 155
Kulisy realizacji Bolesława Śmiałego 155
Recepcja Bolesława Śmiałego w prasie 160
Ekranowa konstrukcja konfliktu o władzę – analogie do czasów PRL 162
Świecki Mikołaj Kopernik buntuje się przeciw Kościołowi katolickiemu. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich 165
Kulisy realizacji Kopernika 165
Recepcja Kopernika w prasie 171
„Rzeczą ludzką jest dochodzić prawdy”, świeckiej prawdy 175
Gniazdo – filmowa opowieść o początkach państwa polskiego 180
Kulisy realizacji Gniazda 181
Recepcja Gniazda w prasie 186
„Pierwsza Polska” Mieszka – „Druga Polska” Gierka 190
Wnioski 193
Rozdział 4. Dekada Gierka. Próby stworzenia nowej formuły kina historycznego 195
Kontekst historyczny, polityka historyczna w czasach gierkowskich 195
Polskie kino historyczne lat siedemdziesiątych 196
Idée fixe Jerzego Hoffmana część druga – 535 dni Potopu 197
Kulisy realizacji Potopu 197
Recepcja Potopu 198
Potop najlepszym filmem historycznym Polski Ludowej? 200
Kazimierz „Edward Gierek” Wielki? Historyczny supergigant Ewy i Czesława Petelskich wyśnionym snem władz PRL 202
Kulisy realizacji Kazimierza Wielkiego 202
Recepcja Kazimierza Wielkiego – krytyczny odbiór filmu w prasie 206
Kazimierz Wielki – nieudana historyczna parabola 210
Komunistyczna hagiografia rewolucyjna – Jarosław Dąbrowski 214
Kulisy realizacji Jarosława Dąbrowskiego 214
Recepcja Jarosława Dąbrowskiego 217
Neosocrealizm filmowy na przykładzie Jarosława Dąbrowskiego 218
Nieudane powstania – przykład Pasji Stanisława Różewicza 220
Kulisy realizacji Pasji 220
Recepcja Pasji 221
Estetyczne zwycięstwo Różewicza 223
Historyczne żarty – o Ojcu królowej słów kilka 224
Produkcje osobne z historią w tle. 226
Gdzie Diabeł...? 226
Jam jest Janosik! 228
Warszawskie Zaczarowane podwórko 228
Polski film historyczny na tle przemian estetycznych zachodzących w produkcji światowej w latach siedemdziesiątych XX wieku. Uwagi na temat biografistyki filmowej 229
Rozdział 5. Ostatnia dekada PRL. Kino historyczne 1980–1989 233
Kontekst historyczny, polityka historyczna w ostatniej dekadzie istnienia Polski Ludowej 233
„Nie będziemy o różnicę wiar krwi przelewać...” – Klejnot wolnego sumienia ... 235
Skomplikowana sprawa Dantona Andrzeja Wajdy 238
Epitafium Polski jagiellońskiej 241
Sugestywny obraz powstania styczniowego – Wierna rzeka 243
Kulisy realizacji Wiernej rzeki 243
Recepcja Wiernej rzeki 244
Wierna rzeka ostatnim historycznym „półkownikiem” PRL 244
Historia w kostiumie. Produkcje popularno-historyczne
pierwszej połowy dekady 247
Produkcje historyczne końca epoki Polski Ludowej 249
Desperacka rola Desperacji 249
Żelazna ręka w szlacheckiej Rzeczpospolitej 253
Napoleon Bonaparte – Jeniec Europy w ostatnich latach swego życia 253
Czarny wąwóz – opowieść o kłamstwie 255
Francois Villon – poeta spod szubienicy 256
Produkcje osobne z historią w tle. 257
Poetyckie filmy metafizyczne 257
Alchemik – gatunkowa hybryda 259
Lawa jako adaptacja arcydzieła dramatu romantycznego 259
Wnioski 260
Film historyczny lat osiemdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających 260
Zamiast zakończenia 262
Wkładka z ilustracjami 265
Literatura 277
Podziękowania 292
Indeks osób 294
Indeks filmów 302
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski