Kino Krzysztofa Kieślowskiego
Tytuł:
- Kino Krzysztofa Kieślowskiego
Redaktorzy:
- Tadeusz Lubelski
Wydawca:
- Universitas
Wydanie:
- Kraków 1997
Liczba stron:
- 324
Opis
KINO KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO, tom pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, to pierwsza w polskim piśmiennictwie próba całościowego omówienia twórczości wybitnego, przedwcześnie zmarłego w 1996 roku reżysera. Układ pięciu części książki odpowiada rozmaitym perspektywom, z jakich współautorzy tomu —znakomici naukowcy, krytycy i artyści z czterech krajów — przypatrują się tej twórczości. Część pierwsza gromadzi analizy całego filmowego dorobku Kieślowskiego: od wczesnych dokumentów po trylogię Trzy kolory. Na część drugą składają się eseje, poświęcone rozmaitym aspektom tej twórczości, takim jak: ukryty autobiografizm, ewolucja postaci kobiecych, rola muzyki, Kieślowski a Bergman. Część trzecią tworzą świadectwa najbliższych współpracowników artysty Ibmatem części czwartej jest recepcja dzieła Kieślowskiego w dwu krajach, w których tworzył: w Polsce i we Francji. Wreszcie w części piątej reżyser wypowiada się sam, w zebranych tu, najbardziej charakterystycznych dla kolejnych okresów jego pracy wywiadach: od pierwszego, jaki w życiu udzielił, po ostatni...
„Jego twórczość była próbą przeniesienia doświadczeń polskich na skalę uniwersum. Próbą, która niewiele miała sobie równych. Można mówić o podobnym spełnieniu kilku muzyków czy twórców teatru, ale to trochę inna materia, inna skala. U Krzysztofa to było pokazywanie losu."
Krzysztof Piesiewicz
„Pomimo zwrotów w karierze, dzieło twórcy Przypadku charakteryzuje się głęboką spójnością; czasem wręcz wydawać się może, iż wszystkie postacie jego filmów, obojętnie — fabularnych czy dokumentalnych, mówią jego głosem. [...] Stąd też filmy Kieślowskiego można porównać do korytarza, którego ściany pokryte są lustrami. Nie znajdziemy w nich jednak ani odrobiny narcyzmu; przeciwnie — lustro jest miejscem, gdzie zachodzi przemiana: stając przed lustrem stajemy się kimś innym."
Paul Coates
Spis treści
Od redaktora 7
Krzysztof ZANUSSI:
Wstęp 9
I Analizy
Rafał MARSZAŁEK:
Między dokumentem a fikcją 13
Wojciech KAŁUŻYŃSKI:
Krzysztofa Kieślowskiego „opowiadanie rzeczywistością" 21
Tadeusz LUBELSKI:
Od Personelu do Bez końca, czyli siedem faz odwracania kamery 31
Michał KLINGER:
Strażnik wrót. Rzecz o Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego 51
Vronique CAMPAN:
Dziesięć krótkich filmów: od pojedynku do dialogu (przeł. Maria Żurowska) 59
Józef TISCHNER:
Przyczynek do teorii podwójnego życia 89
Grażyna STACHÓWNA:
Trzy kolory — wariacje na jeden temat 93
II Syntezy i konteksty
Tadeusz SOBOLEWSKI:
Troska ostateczna. Uwagi o społecznym kontekście kina Krzysztofa Kieślowskiego 107
Maria KORNATOWSKA:
Podwójne życia Krzysztofa Kieślowskiego 117
Paul COATES:
Usuwanie się w cień: wcielenia Kieślowskiego (przeł. Magdalena Loska) 129
Alicja HELMAN:
Kobiety w kinie Krzysztofa Kieślowskiego 139
Iwona SOWIŃSKA-RAMMEL:
Czułe miejsca. O muzyce w filmach Kieślowskiego 153
Tadeusz SZCZEPAŃSKI:
Kieślowski wobec Bergmana, czyli Tam, gdzie spotykają się równoległe 163
Hiroshi TAKAHASHI:
Rzęsy drżą z podmuchem propelera (przeł. Ewa Misiewicz) 173
III Świadectwa
Jacek PETRYCKI:
Kiedy jeszcze lubiliśmy rejestrować świat 177
Jerzy STUHR:
Kieślowski: praca z aktorem. Od dokumentu do fabuły 187
Irene JACOB:
Spotkanie z Krzysztofem (przeł. Tadeusz Lubelski) 193
Krzysztof PIESIEWICZ:
Skupienie i przenikliwość 199
Marin KARMITZ:
Glosa producenta (przeł. Tadeusz Lubelski) 209
IV Recepcja
Mirosław PRZYLIPIAK:
Filmy fabularne Krzysztofa Kieślowskiego w zwierciadle polskiej krytyki filmowej (cz. I) 213
Rene PREDAL:
Recepcja krytyczna filmów Kieślowskiego we Francji (przeł. Maria Żurowska) 249
V Sześć wywiadów
Złoty Kord dla Krzysztofa Kieślowskiego, „Żołnierz Polski" 1971 (MZ) 267
Film o całym życiu. Rozmawiał Andrzej Kołodyński, „Studio" 1974 268
Zrobiłem i mam. Rozmawiała Hanna Krall, „Polityka" 1979 271
Beze mnie. Rozmawiała Bożena Janicka, „Film" 1988 276
Przypadek i konieczność. Rozmawiał Vincent Ostria, „Les Inrockuptibles" 1992 (przeł. Maria Oleksiewicz, Tadeusz Lubelski) 281
Ponieważ są cięgle ci ludzie... Rozmawiali Agata Otrębska i Jacek Mach, „Incipit" 1996 288
Wiersze młodych autorów „Incipitu" 301
VI Biofilmografia
Biofilmografia 307
Noty o autorach 317
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska