Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna
Tytuł:
- Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna
Redaktorzy:
- Agnieszka Wiśniewska , Piotr Marecki
Wydawca:
- Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Wydanie:
- Warszawa 2010
Liczba stron:
- 238
Opis
Czy u Pana Boga za piecem jest lepiej niż w Wilkowyjach? Co tak naprawdę łączy Franza Maurera z Olem? Kto komu wyjada mózg w Szamance i dlaczego warto o to zapytać? Dlaczego Tereska nie została krawcową, a papież pozostał człowiekiem? Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna jest próbą przyjrzenia się naszej kinematografii z perspektywy innej niż filmoznawcza. O dwudziestu najciekawszych, najbardziej znanych, ale też najchętniej pomijanych filmach powstałych w ostatnim dwudziestoleciu piszą autorzy, którzy na co dzień nie zajmują się krytyką filmową.Historia krytyczna jest propozycją syntetycznego spojrzenia na rodzimą kinematografię – tyle że spojrzenia krytycznego wobec utrwalonych rozpoznań i interpretacji. Odwracamy porządki, mieszamy ciągi, rozkładamy obraz i układamy go na nowo.
Niesamowite są już same tytuły – Papież, który pozostał człowiekiem. Inni kardynałowie po wyborze na papieża nie pozostawali ludźmi? Jedli, ale nie wydalali, bo nie było w nich żadnego zepsucia? A może stawali się nieludzcy? Ale do rzeczy. Jaki stał się Wojtyła?
Artur Żmijewski (fragment)
Spis treści
Agnieszka Wiśniewska
Wstęp. Historia krytyczna 5
Piotr Marecki
Nad rzeką, której nie ma Andrzeja Barańskiego, czyli przyliteracki status kina 11
Bożena Keff
Psy Władysława Pasikowskiego, czyli Polska jest twardzielem 25
Paweł Mościcki
Biały Krzysztofa Kieślowskiego i ideały rewolucji 35
Kuba Mikurda
Przypadek Pekosińskiego Grzegorza Królikiewicza, czyli ćwiczenia z historii 47
Zbigniew Masternak
Jańcio Wodnik Jana Jakuba Kolskiego, czyli u Pana Boga za piecem 59
Julian Kutyla
Szamanka Andrzeja Żulawskiego, czyli kto komu zjadł mózg 71
Łukasz Orbitowski
Kiler Juliusza Machulskiego, czyli dlaczego polskie kino gatunkowe nie jest gatunkowe 81
Igor Stokfiszewski
Dług Krzysztofa Krauzego, czyli etyka długu i etyka Długu 91
Jakub Majmurek
Egoiści Mariusza Trelińskiego, czyli lęk przed uwiedzeniem 101
Jarosław Pietrzak
Cześć Tereska Roberta Glińskiego, czyli defraudacja poetyki kina społecznego 115
Sebastian Duda
Quo vadis Jerzego Kawalerowicza, czyli premiera u papieża 129
Michał Sutowski
Dzień świra Marka Koterskiego, czyli to nie jest kraj dla starych inteligentów 143
Joanna Ostrowska
Pianista Romana Polańskiego, czyli Holocaust Story po polsku 157
Michał Zygmunt
Ubu król Piotra Szulkina, czyli kino reaguje na politykę 171
Krzysztof Tomasik
Kochankowie z Marony Izabelli Cywińskiej, czyli homoseksualny anachronizm 181
Kazimiera Szczuka
Plac Zbawiciela Krzysztofa Krauzego i Joanny Kos-Krauze, czyli kobieta jako parias 191
Artur Żmijewski
Katyń, Karole, Świadectwo, czyli praca ideologii 205
Agnieszka Wiśniewska
33 sceny z życia Małgorzaty Szumowskiej, czyli kino 217
Eliza Szybowicz
Wojna polsko-ruska Xawerego Żuławskiego, czyli zerwanie z realizmem 229
Bożena Keff
Rewers Borysa Lankosza, czyli chłop, diabeł wice-Żyd 243
Autorzy 256
Indeks nazwisk 260
Indeks tytułów 267
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska