Maria Kornatowska
Tytuł:
- Maria Kornatowska
Redaktorzy:
- Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski
Wydawca:
- Wydawnictwo Scholar
Wydanie:
- Warszawa 2020
Liczba stron:
- 292
Opis
Maria Kornatowska doskonale czuła ducha czasu, wychwytywała zmiany społeczne i obyczajowe, świetnie orientowała się we współczesnym życiu artystycznym, ale przede wszystkim wierzyła w kino, w jego magię i sztukę obrazu. Szukała w nim niejednoznaczności, nieoczywistości, tego, co ukryte. O niektórych filmach opowiadała, odsłaniała ich znaczenia, wychwytywała konteksty, tworzyła ich sensy, te najważniejsze (jak Federica Felliniego i Wojciecha Jerzego Hasa, jej dwóch wielkich filmowych miłości) były dla niej towarzyszami podróży w wędrówce przez kulturę, obraz i tajemnicę. Skupiamy się zaledwie na kilku tematach, motywach przewodnich jej twórczości, które jednak pozwalają pokazać wnikliwość interpretacyjną, zanurzenie w kulturze, kunszt pisarski, nie tylko krytycznofilmową osobowość. Maria Kornatowska oferowała czytelnikowi styl i nieoczywistość spojrzenia. Bezbłędnie odczytywała światy kulturowych znaczeń, także je tworzyła. Miała wszystkie te cechy, które sprawiają, że krytyk staje się autorem, kimś, kto kreuje świat tak samo jak artysta.
Kolejne tomy serii dotyczyć będą innych ważnych dla polskiej krytyki filmowej postaci, m.in. Jerzego Płażewskiego, Bolesława Michałka, Krzysztofa Teodora Toeplitza, Zygmunta Kałużyńskiego. Zamiarem redaktorów jest naszkicowanie obrazu krytyki oraz zrekonstruowanie roli, jaką niegdyś odgrywała. Być może okaże się to pomocne dla podjęcia dyskusji o specyfice, funkcji, a nawet zasadności istnienia krytyki filmowej w dzisiejszej rzeczywistości.
Spis treści
Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski
Wstęp 7
Annette Insdorf
Maria 9
Agnieszka Polanowska
Blaski i (od)cienie życia – szkic biograficzny 11
Alicja Helman
Erudycja i empatia – Fellini, czyli Marii Kornatowskiej
work in progress 42
Anna Osmólska‑Mętrak
„Buongiorno Italia, buongiorno Maria” –
czyli o włoskim kinie słów kilka 61
Małgorzata Jakubowska
Has nie był ogrodnikiem. Maria Kornatowska i filmowy świat
Wojciecha Hasa 81
Piotr Zwierzchowski
Nie tylko Wodzireje, nie tylko Amatorzy. Marii Kornatowskiej
obraz pewnej (filmowej) epoki 99
Barbara Giza
Biografia filmowca w filmach i poza filmami.
Książka Magia i pieniądze. Z Agnieszką Holland rozmawia
Maria Kornatowska jako dwuautorska
forma autobiograficzna 118
Małgorzata Radkiewicz
Eros i film w interpretacji Marii Kornatowskiej 137
Monika Talarczyk
Bez tłumika. Kornatowska a kobieca krytyka filmowa
w Polsce 159
Grażyna Stachówna
Maria Kornatowska i Wielkie Jabłko 181
Katarzyna Mąka‑Malatyńska
Professoressa w Nowym Jorku 197
Karol Jachymek
Maria Kornatowska – z miłości do miast 214
Bibliografia prac Marii Kornatowskiej 226
Indeks nazwisk 258
Noty o Autorach 267
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender