Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku
Tytuł:
- Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku
Autorzy:
- Łukasz Biskupski
Wydawca:
- Narodowe Centrum Kultury
Wydanie:
- Warszawa 2013
Liczba stron:
- 320
Opis
W „Mieście Atrakcji” Łukasz Biskupski opisuje przemiany rodzimej kultury popularnej na przełomie XIX i XX wieku i proces wykształcania się kina jako dominującej formy w uniwersum rozrywek Łodzi, największego ośrodka przemysłowego na terenie polskich prowincji Cesarstwa Rosyjskiego. Książka ukaże się w sierpniu 2013 r. i będzie dostępna w wersji papierowej oraz jako bezpłatny e-book.
Autor rekonstruuje system rozrywkowy miasta, śledząc „podwójne narodziny” kina. Kinematograf pojawił się w latach 90. XIX wieku jako nowa technologia zaadaptowana przez dziewiętnastowieczną kulturę atrakcji reprezentowaną przez salony osobliwości czy teatry variété. Dopiero po 1907 roku kino wyłoniło się jako osobny segment branży rozrywkowej, posiadający własne miejsca prezentacji i własną publiczność przyzwyczajoną do regularnych powrotów do kin w ramach praktyki, którą, za ówczesną prasą, można nazwać „kinomanią”.
Przyglądając się historii miasta atrakcji, możemy lepiej zrozumieć rolę masowej komercyjnej rozrywki w rozwoju nowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego na peryferiach Europy. Kinematografy, jedne z najważniejszych miejskich przestrzeni konsumpcji, regularnie dostarczały najbardziej atrakcyjnych i stosunkowo przystępnych finansowo produktów kulturalnych, które jednocześnie stanowiły „atrybut nowoczesności”. Kinomania jako praktyka kulturalna umożliwiała udział w wyobrażonym stylu życia mieszkańców zachodnich metropolii, a filmy dostarczały wiedzy, jak być nowoczesnym. Kosmopolityczny charakter ówczesnej kinematografii pozwalał na stworzenie jednolitej, zhomogenizowanej publiczności, której liczebność wynikała z ogólnej zdolności społeczeństwa do uczestnictwa w praktykach konsumpcyjnych, odzwierciedlając tym samym właściwości peryferyjnej modernizacji.
Spis treści
Podziękowania 8
Wstęp. Zawiązanie akcji 13
Rozdział 1
Nowa Historia Kina. Zwrot kulturowy w filmoznawstwie 51
Rozdział 2
Kultura atrakcji. System rozrywkowy Łodzi końca XIX wieku 75
Rozdział 3
„Kinematograf! Sensacyjna atrakcja współczesności" (1896-1907) 137
Rozdział 4
Kinomania. Kinematograf jako nowy segment branży rozrywkowej (1907-1914) 197
Zakończenie. Tam nasz początek 289
Spis ilustracji 303
Bibliografia 309
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender