Narracja w filmie i ruchomych obrazach
Tytuł:
- Narracja w filmie i ruchomych obrazach
Autorzy:
- Marek Hendrykowski
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe UAM
Wydanie:
- Poznań 2019
Liczba stron:
- 508
Opis
Synteza monograficzna dotycząca całokształtu zagadnień narracji w filmie i ruchomych obrazach. Nawiązując do wydanej nakładem Wydawnictwa Naukowego UAM przed trzema laty „Semiotyki ruchomych obrazów”, autor koncentruje uwagę na podstawowej kwestii badawczej, jaką stanowią narracyjne właściwości przekazów kinematograficznych. Całość łączy w sobie teorię i praktykę komunikowania za pośrednictwem ruchomych obrazów: od czasów najdawniejszych (przełom XIX i XX wieku) do współczesności. Opracowanie zawiera obszerną wielojęzyczną bibliografię przedmiotu oraz indeks terminów.
Spis treści
Podziękowania 11
Wprowadzenie 13
O właściwościach narracji filmowej 19
Powinowactwa przez narrację 43
Rodzina sztuk narracyjnych 46
Czy istnieje film bez narracji? 50
Akcja 53
Fabuła 57
Temat 77
Wątek i motyw 81
Podstawy narracji kinematograficznej 85
Narracja a obrazowanie 92
Ujęcie 99
Scena 103
Mastershot i ujęcia cząstkowe 106
Przedstawione i nieprzedstawione 109
Plan narracji – plan świata przedstawionego 112
Forma jako treść, treść jako forma 115
Showing–telling 118
Opis a opowiadanie 121
Rama narracyjna 125
Narrator – adresat narracji 128
Retoryka narracji 137
Lekcja Lumière’ów 143
Lekcja Mélièsa 146
Lekcja Griffitha 149
Lekcja Chaplina 151
Lekcja Kammerspielu 157
Lekcja Buñuela 161
Lekcja kina dźwiękowego 165
Lekcja Wellesa 171
Lekcja neorealizmu 176
Lekcja kina autorskiego 181
Lekcja autotematyzmu 185
Narracja a montaż 190
Narracja jako trwanie i rozwój 202
Tkanka łączna 202
Ciągłość i nieciągłość 206
Spójność komunikatu 209
Powierzchnia i struktura głęboka obrazu/przekazu 218
Narracja jako kompozycja 222
Narracja a dramaturgia 231
Narracja jako komunikowanie 254
Czynność znacząca 254
Partytura doznań, myśli i przeżyć 259
Zarządzanie informacją 263
Montaż akcji równoległych 266
O narracji eliptycznej, subwersywnej i parabolicznej 270
Obiektywizacja i subiektywizacja przekazu 273
Kamerowanie, monitoring, podgląd 278
Narracja pozornie zależna 281
Komunikat a funkcja referencyjna 296
Narracja jako model świata 296
Wiarygodność vs niewiarygodność przekazu 305
Licentia narrativa 309
Esej filmowy w perspektywie narracji 312
Narracja a rodzaj 316
Narracja a gatunek 320
Narracja a mit 325
Tryby narracji 330
Modus obrazowania 330
Film dokumentalny 331
Film epicki 332
Film komediowy 334
Film dramatyczny 335
Film poetycki 338
Wielkie figury semantyczne 343
Autor (obraz autora) 346
Widz (obraz odbiorcy) 348
Narrator (podmiot obrazujący) 351
Adresat narracji 352
Czas i przestrzeń 355
Akcja i fabuła 359
Bohater, bohaterka 360
Rodzaj i gatunek 364
Rytm narracji 366
Styl 369
Kompozycja 372
Przesłanie 373
Figura jako element procesu 375
Narrator w czasoprzestrzeni 378
Czas fraktalny 383
Narracja wielopodmiotowa 398
Narracja wieloekranowa 400
Film w filmie 403
Narracja a styl 406
Narracja wobec tabu 410
Slow cinema 416
Kłopotliwe pytania 416
Poetyka narracji jako adres 419
Nowe czy odkrywane na nowo? 422
O funkcjach komunikacyjnych slow cinema 425
Cena niepopularności 427
Etyka slow cinema 428
Kilka uwag o historii narracji filmowej 432
Nowa narracja – nowe obrazowanie 444
Zakończenie 455
Bibliografia (wybór) 469
Myśli z narracją w tle 491
Indeks rzeczowy 499
Narration in film and motion pictures (Summary) 507
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender