O Kinie Moralnego Niepokoju… i nie tylko
Tytuł:
- O Kinie Moralnego Niepokoju… i nie tylko
Autorzy:
- Mieczysław Wojtczak
Wydawca:
- StudioEMKA
Wydanie:
- Warszawa 2009
Liczba stron:
- 472
Opis
Książka Mieczysława Wojtczaka jest barwną opowieścią o kulisach polskiej kinematografii lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. To źródło bezcennych informacji o twórcach filmowych, ich dążeniach, inicjatywach i filmach oraz o warunkach i ograniczeniach towarzyszących ich realizacji. A także o ludziach, którzy te warunki kształtowali, ustanawiając bariery i rygory lub, przeciwnie, starając się je łagodzić. To nie pozbawiona osobistych odniesień i doświadczeń relacja obserwatora i uczestnika wydarzeń, pozwalająca lepiej zrozumieć, jak w tamtych latach mogły powstawać, między innymi, takie filmy, jak Diabeł, Barwy ochronne, Człowiek z marmuru, Przesłuchanie lub Człowiek z żelaza, których znaczenie jest nie do przecenienia.
Spis treści
Wstęp: Obie strony układu - Janusz Majewski 11
Rozdział I: Tak się zaczęło 15
Wykrawanie z marmuru rzeczywistości 16
Rosnące szeregi kombatantów 17
Dylematy nie tylko moje 20
Otwieranie drogi dla Człowieka z marmuru 23
Kredyt krótkoterminowy 23
Skręcony kark kina 24
To nie była pułapka, lecz konieczność 28
Moja życiowa szczepionka 30
Kliszko w opałach 31
Najważniejsze były filmy 33
Rozdział II: „Moralny niepokój" - bez manifestu 34
Czy były to filmy antypaństwowe ? 40
Tylko nie w Pałacu Kultury 42
„Kaligrafowie" i „publicyści" 43
Interwencja Kościoła 44
Oczami twórców 47
Człowiek z marmuru jak Kanał 48
Kończy się odwilż 48
Echa Marca 1968 50
Zakończenie wojny między filmowcami a władzą 55
Pretensje o Noce i dnie 58
Nowe konflikty 58
Atmosfera tworzyła się też na ulicy 60
Przestrogi Szlachcica 62
Równia pochyła 63
Zamęt polityczny i ideowy 65
List „101" 66
Nie podpisy... lecz filmy 68
Rozdział III: Kutz, a potem Poręba 70
Linia 71
Gdzie woda czysta i trawa zielona 73
„Hołota" tworzyła polską kulturę i sztukę 77
O dwóch takich 78
Rozdział IV: Mistrzowie i młodzi filmowcy atakują współczesność 81
Filmowe i niefilmowe przygody Marka Piwowskiego 82
„Piwek, jak mogłeś!" 84
Problemy z MO 85
Tym razem przychodzę dobrowolnie 90
Rozdział V: Od Personelu, Blizny i Amatora do Dekalogu 92
Początki Kieślowskiego 92
Jaki on był, ten „ornitolog" 94
Kieślowski na moskiewskich ulicach i w salonach 96
Film politycznie niesłuszny 99
Film przyjęty i co dalej 100
Emocje kolaudacyjne 102
Rozdział VI: Barwy ochronne zmieniają barwę 111
Nowy utwór i nowe problemy 113
„Piękny i wspaniały " 115
Na kolaudacji dla filmu - „tak", a politycy - „nie" 118
Niespodziewana wolta 120
Spisek filmowców, czy intryga? 124
Barwy... nagrodzone 125
Fortel Zanussiego 126
Rozdział VII: Wajda „kruszy beton" Birkutem 128
Sekretarze KC nie zgłaszają sprzeciwu 129
I zaczęło się 131
Błogosławiony moment spokoju 132
Dlaczego nie wcześniej? 134
Człowiek z marmuru - stalinizm i przodownictwo pracy 135
Zmiany w scenariuszu i na planie 136
Czerwcowe protesty robotnicze a Człowiek z marmuru 138
Walka władzy z Wajdą o mit robotnika 139
Nie bohaterstwo, a złożoność życia 140
Rozmowa z Łukaszewiczem 144
Zanussi - Z dalekiego kraju 146
„Akt odwagi - nie tylko twórców" 149
Słowo Wajdy 152
Pierwsze wnioski 154
Sprzeciwy i pretensje... 155
Pierwsze polecenia premiera 157
Na cenzurowanym... 161
Dlaczego nie broniono Wajdy i jego utworu 164
„Wyroki" nie tylko na filmy 166
Arogancja władzy 167
Początek końca Wilhelmiego i zwycięstwo Birkuta 170
Cegła dla Wajdy 172
Rozdział VIII: Nie trzeba nam Wodzirejów 173
Falk generałem 174
Kuriozalna kolaudacja 176
Czarny obraz 178
Człowiek człowiekowi wilkiem 180
„Dopieprzanie" społeczeństwu 181
Prawo twórcy do subiektywizmu 182
„...dlaczego pan mi nie zaproponował korzyści materialnych?..." 184
Obojętność cechą naszych czasów 186
Wodzirej prowadzi 186
Loranc kieruje kinematografią 187
„Nie zarzynajcie nas" 188
Rozdział IX: Represji ciąg dalszy... 190
Indeks lub Zakalec - antysocjalistyczny 190
Pogłoski o zamknięciu łódzkiej filmówki 191
Dygat na cenzurowanym 194
Tyrada Poręby 195
Niech mnie pan nie uczy polskości 196
Gdzie jest powiedziane, że z Polaków nie można się śmiać? 198
Rozdział X: Przegrana szansa 201
Najpierw Diabeł... 202
Furcewa się zbiesiła 203
Stalin obrońcą „Diabła" 204
Na srebrnym globie - cios w Żuławskiego 206
Rozdział XI: Owoce sprzeciwu i niezadowolenia 211
Kawalerowicz prezesem honorowym 211
Rozdział XII: Znów Wajda - polityczne Bez znieczulenia 215
Od Pragi do Cannes - Agnieszka Holland 219
Tragiczna śmierć Hollanda i trzęsienie na szczycie władzy 222
Przejmujący pogrzeb 223
Sprawa Gomułki 226
Dlaczego Agnieszka Holland nie otrzymała nagrody w Gdańsku? 230
Rozdział XIII: Lata przełomu... 233
Niezwykły Festiwal 235
Kania a Zjazd Filmowców... 238
Gorąca jesień w środowiskach twórczych 241
Kinematografię „trzeba postawić na głowie" 242
Wyczekiwanie administracji 243
Nowe protesty ... i Komitet Ocalenia 244
Marcowy manifest 246
Dymisja szefa kinematografii i co dalej... 247
Pat 248
„Rozsuwanie «klatki cenzury»" 249
Nowe Zespoły i kolejne zamieszanie 252
Studio Filmowe im. K. Irzykowskiego 256
Ciąg dalszy walki o samorządność 257
Przełamanie nieufności 259
Gorączka kontra Dreszcze 260
A oczami kolaudantów 263
Gorączka - żar emocji 263
Dreszcze - dziecko jako ofiara stalinizmu 265
Rozdział XIV: Klęski i sukcesy w latach przełomu 268
Złota Palma w Cannes i blisko Oscara 270
Zalecenia cenzury 273
Dlaczego wycofano film z finału Oscara? 277
Rozdział XV: Erupcja młodych talentów 282
Był jazz i Przypadek na cenzurowanym 284
„Nasza młodość staje się filmem" 286
Falk triumfuje... ale w Moskwie 290
Rozdział XVI: Przypadek - prawdziwy i wielki 292
Na ekranach po pięciu latach 296
Światowe sukcesy Kieślowskiego 298
Rozdział XVII: Wraca stare... 302
„Zespoły Filmowe znowu przeszkadzają" 304
Odejście Wajdy 306
Rozdział XVIII: Polskie kino w niełasce 310
Majewski prezesem SFP 314
Moje 3 grosze 316
Narastanie kryzysu 320
Rozdział XIX: Obrona socjalizmu czy porachunki 323
„Filmy pogłębiające podziały" 324
Wielki skok Juliusza Machulskiego - Vabank 326
Rozrachunki z kinem moralnego niepokoju 328
„Paranoja jako program" 333
Majewski szokuje 336
Lekcja martwego języka podoba się w Moskwie 339
Protokół zniszczenia - kontynuacją tradycji polskiego dokumentu 342
Rozdział XX: Najbardziej „antykomunistyczny" 346
Sąd nad Bugajskim i jego „wrednym filmem" 346
Ministerialne „nie" dla filmu Bugajskiego 352
Osiem lat w oczekiwaniu na premierę 354
Rozdział XXI: Zaorskiego Matka Królów 360
Pochwały dla reżysera i filmu 363
Stało się to, czego nie oczekiwano 366
Nie dolewać oliwy do ognia 367
Zaorski „broni" Brandysa i film 371
Proletariatczyk Karczewskiego 374
Rozdział XXII: Czy znamy prawdę o polskim stalinizmie? 379 „Odwrót" czy „zdrada" 384
Rozdział XXIII: Rozrachunek młodych filmowców z przeszłością 387
Wielki bieg 388
Niedzielne igraszki 388
Wahadełko 389
Katyń w polskim filmie 392
Wzruszające pokazy w Moskwie 395
Rozdział XXIV: Zanim powstała Austeria 399
Śmierć prezydenta 401
Kawalerowicz osiąga cel 403
Ekipa zdjęciowa wreszcie na planie 405
Film „antyrosyjski" 407
A jednak Złote Lwy 411
O Napoleonie - inaczej 413
Wreszcie - Quo vadis 417
O kinie moralnego niepokoju... i nie tylko
Czy „przemilczenie"? 422
Kawalerowicz o sobie 424
Z myślą o środowisku filmowym 430
„Byłeś dla nas nie tylko ojcem polskiej sztuki filmowej" 432
Pożegnanie 435
Bibliografia 440
Indeks 442
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski