Pokazać niewidzialne film religijny w perspektywie teologii środków społecznego przekazu i języka mediów
Tytuł:
- Pokazać niewidzialne film religijny w perspektywie teologii środków społecznego przekazu i języka mediów
Autorzy:
- Grzegorz Łęcicki, Magdalena Butkiewicz, Piotr Drzewiecki, Dagmara Jaszewska
Wydawca:
- Wydawnictwo UKSW
Wydanie:
- Warszawa 2019
Liczba stron:
- 162
Opis
Kino jako dzieło artystyczne, a zarazem przekaz medialny, zrewolucjonizowało nie tylko sferę rozrywki, sztuki, przemysłu, ale również zmieniło sposób poznawania i postrzegania świata. Znacząco przyczyniło się do przewagi współczesnej cywilizacji wizualnej nad kulturą werbalną. Rozwój i cyfryzacja techniki filmowej stworzyły nowe możliwości artystycznego wyrazu, co utwierdziło pozycję kina jako medium wyjątkowo atrakcyjnego, popularnego i lubianego. (...) Stosunek Kościoła do filmu i kina ulegał swoistej ewolucji. (...) Na powstanie i popularność kina jako medium wizualnego Kościół zareagował początkowo zdecydowaną obroną tradycyjnego modelu kultury, w którym fundamentem i konstytutywną wartością było słowo; logosfera i werbalizacja stanowiły przecież od starożytności aż do początku XX w. podstawowy nośnik idei, treści, poglądów. Z umiejętnością czytania i pisania, zakładaniem szkół i bibliotek, sztuką oratorską i kaznodziejską, nauczaniem pojmowanym jako analiza tekstu oraz tworzeniem rozmaitych dzieł literackich łączył się proces kształcenia i formowania elit społecznych, duchownych oraz świeckich. Powstanie kina niewątpliwie zachwiało dotychczasową kulturą słowa i zapoczątkowało nową erę w dziejach ludzkiej cywilizacji, tj. erę dominacji obrazu.
Spis treści
Wstęp 7
Grzegorz Łęcicki
Film religijny jako fenomen kulturowy, dzieło artystyczne oraz przekaz medialny 9
Magdalena Butkiewicz
Film antyreligijny – propaganda antykościelna i antyklerykalna w kinie XXI w. 93
Dagmara Jaszewska
Komunikowanie wiary a język filmu – spojrzenie medioi kulturoznawcze 115
Piotr Drzewiecki
Wizerunek księdza proboszcza w serialu Ranczo 143
ks. Dariusz Kurzydło
Czy współczesny film religijny odpowiada na potrzeby rozwojowe
adolescentów? 155
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska