Pokazać niewidzialne film religijny w perspektywie teologii środków społecznego przekazu i języka mediów
![](/cache/images/resize_211x300/files/PL/pokazac-niewidzialne-film-religijny-w-perspektywie-teologii-srodkow-spolecznego-przekazu-i-jezyka-mediow.jpg)
Tytuł:
- Pokazać niewidzialne film religijny w perspektywie teologii środków społecznego przekazu i języka mediów
Autorzy:
- Grzegorz Łęcicki, Magdalena Butkiewicz, Piotr Drzewiecki, Dagmara Jaszewska
Wydawca:
- Wydawnictwo UKSW
Wydanie:
- Warszawa 2019
Liczba stron:
- 162
Opis
Kino jako dzieło artystyczne, a zarazem przekaz medialny, zrewolucjonizowało nie tylko sferę rozrywki, sztuki, przemysłu, ale również zmieniło sposób poznawania i postrzegania świata. Znacząco przyczyniło się do przewagi współczesnej cywilizacji wizualnej nad kulturą werbalną. Rozwój i cyfryzacja techniki filmowej stworzyły nowe możliwości artystycznego wyrazu, co utwierdziło pozycję kina jako medium wyjątkowo atrakcyjnego, popularnego i lubianego. (...) Stosunek Kościoła do filmu i kina ulegał swoistej ewolucji. (...) Na powstanie i popularność kina jako medium wizualnego Kościół zareagował początkowo zdecydowaną obroną tradycyjnego modelu kultury, w którym fundamentem i konstytutywną wartością było słowo; logosfera i werbalizacja stanowiły przecież od starożytności aż do początku XX w. podstawowy nośnik idei, treści, poglądów. Z umiejętnością czytania i pisania, zakładaniem szkół i bibliotek, sztuką oratorską i kaznodziejską, nauczaniem pojmowanym jako analiza tekstu oraz tworzeniem rozmaitych dzieł literackich łączył się proces kształcenia i formowania elit społecznych, duchownych oraz świeckich. Powstanie kina niewątpliwie zachwiało dotychczasową kulturą słowa i zapoczątkowało nową erę w dziejach ludzkiej cywilizacji, tj. erę dominacji obrazu.
Spis treści
Wstęp 7
Grzegorz Łęcicki
Film religijny jako fenomen kulturowy, dzieło artystyczne oraz przekaz medialny 9
Magdalena Butkiewicz
Film antyreligijny – propaganda antykościelna i antyklerykalna w kinie XXI w. 93
Dagmara Jaszewska
Komunikowanie wiary a język filmu – spojrzenie medioi kulturoznawcze 115
Piotr Drzewiecki
Wizerunek księdza proboszcza w serialu Ranczo 143
ks. Dariusz Kurzydło
Czy współczesny film religijny odpowiada na potrzeby rozwojowe
adolescentów? 155
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała