Poza ekranem. Polska kinematografia 1896-2005
Tytuł:
- Poza ekranem. Polska kinematografia 1896-2005
Autorzy:
- Edward Zajiček
Wydawca:
- Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Wydanie:
- Warszawa 2009
Liczba stron:
- 370
Opis
"Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005" to jedyna książka, która w całości obejmuje dzieje polskiej kinematografii. Właśnie - kinematografii, nie tylko - filmu.
"Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896 - 2005", książka prof. Edwarda Zajička to nowa zaktualizowana i znacznie przerobiona przez autora wersja dzieła "Poza ekranem - kinematografia polska 1918-1991".
Pierwsze wydanie książki ukazało się w 1992 roku. Zostało doskonale przyjęte przez krytykę i filmowców. Jako jedyne tego typu popularne, oparte na źródłach opracowanie, stało się także swoistym podręcznikiem studentów wydziałów filmowych: Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także zakładów filmoznawczych innych wyższych uczelni. W rezultacie nakład został bardzo szybko wyczerpany.
Książka prof. Edwarda Zajička "Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896 - 2005" jest jedyną tego rodzaju pozycją na polskim rynku księgarskim. Opisuje dzieje polskiej kinematografii od jej zarania, do uchwalenia ostatniej ustawy o kinematografii poprzez charakterystykę systemów prawnych, organizacyjnych, poprzez opis instytucji i postaci, które wpływały na kształt polskiego filmu w ciągu ponad 100 lat jego istnienia. To jedyna książka, w której czytelnicy znajdą historie wytwórni filmowych, kolejnych ustaw, słynnych producentów i szefów kinematografii, a także kompletną historię powstania i funkcjonowania Zespołów Filmowych.
Edward Zajiček, profesor łódzkiej Szkoły Filmowej, kierownik produkcji, naukowiec, animator szkół filmowych, dyrektor wytwórni, pracownik zarządu - w barwny sposób, właściwy tylko naocznym świadkom wydarzeń, pisze o konfliktach władzy ze środowiskiem, o absurdach uregulowań prawno-ekonomicznych w zderzeniu z działalnością artystyczną filmowców. Całość nasycona jest anegdotami. "Czyta się to jak powieść. Niekoniecznie o ekonomii filmu. Raczej o ludziach" - napisał w liście do autora Krzysztof Teodor Toeplitz. Książka niezbędna dla każdego dziennikarza, filmowca, studenta.
Książkę wydały wspólnie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Studio Filmowe Montevideo przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zdjęcia pochodzą z archiwum Autora, z Filmoteki Narodowej i Studiów Filmowych.
Wydanie zostało wzbogacone o historię kinematografii na ziemiach polskich pod zaborami, a także, co cenne szczególnie, o ostatnią dekadę, którą kończy w książce uchwalenie ustawy o kinematografii i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
"Jest to książka wręcz porywająca. Edward Zajiček był przez długielata kierownikiem produkcji wielu polskich filmów, był też szefem produkcji Zespołów Filmowych, obecnie wykłada reguły produkcji w łódzkiej szkole filmowej. Jego książka miała być więc, w pierwotnym założeniu, po prostu historią produkcji i ekonomiki filmowej w Polsce. Ale stała się czymś znacznie więcej. Opisując sposoby produkowania filmów w Polsce - przed wojną i teraz - autor, obdarzony wspaniałym zmysłem ironii w duchu "z cicha pęk", wprowadza nas po prostu w świat branży filmowej. Przedwojennej - sklepikarskiej i kombinatorskiej oraz powojennej - zbiurokratyzowanej ale niemniej bystrej, grającej skomplikowaną grę pomiędzy pieniędzmi, ideologicznymi hasłami, ambicjami artystów, sensem, nonsensem, a czasem również prawdziwym talentem. Czyta się to jak powieść. Niekoniecznie o ekonomii filmu. Raczej o ludziach, którzy przez lata stali "poza ekranem" naszej kinematografii."
Spis treści
Wstęp 5
CZĘŚĆ PIERWSZA: Na ziemiach polskich i nie tylko...
Sto lat i więcej 7
Prekursorzy są wśród nas 10
W zaborach 14
Jak to na wojence ładnie 26
CZĘŚĆ DRUGA: W moim filmie, za moje pieniądze nic nikomu nie będzie się śniło
Dekret w przedmiocie przepisów... 34
Filmowy dylemat 36
Szabeskurjer 44
Filmami są... 53
CZĘŚĆ TRZECIA: Bez precedensu
Od Oki do Mokki 62
Taneczna herbatka 68
Dekret o utworzeniu 78
Koniec ery Aleksandra 88
Gruba księga 95
Zbiorowy układ 105
Te wzniesione fundamenty 109
CZĘŚĆ CZWARTA: Resort X Muzy
Scenarzysta może być stałym pracownikiem 116
Pięć osi Jakuba 122
Długi żywot krótkich pism 127
W cieniu centralnych zarządów 134
Norma ante portas 141
Trwały element 147
Uroczysko i cztery kopuły 153
Czwarta próba 161
CZĘŚĆ PIĄTA: Dokumenty zmian
W stronę zespołów 168
Donos na Centralny Urząd 174
Raport pana inżyniera 179
Zbieżność interesów 183
Uchwała w sprawie zmian 189
Ostatni gest nababa 194
Dodatkowy dzień tygodnia 202
Zarządzenie w sprawie zasad 210
Jeszcze tego nam brakowało 222
CZĘŚĆ SZÓSTA: W otoczeniu nowych mediów
Siła współtworząca 242
Trzydziestolecie i uchwały 250
Gabryś, Gabryś, aleś nas urządził! 257
Zgodne porozumienie 263
Szósty cud 270
Niezapomniany rok 1984 279
Krajobraz po bitwie zwycięskiej 287
Komfort klasy Lux? 293
Wideo, wideo 299
CZĘŚĆ SIÓDMA: We własnym kinie
Złota rybka 304
Główne kierunki 309
Czas na agencje 313
Jak w szwajcarskim banku 318
Poćwiartować na trzy nierówne połowy 320
Rozwój przez likwidację 327
Koniec świata reżyserów 343
Indeks filmów 349
Indeks nazwisk 355
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś