Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu.
Tytuł:
- Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu.
Redaktorzy:
- Sebastian Jagielski, Magdalena Podsiadło
Wydawca:
- Wydawnictwo Universitas
Wydanie:
- Warszawa 2019
Liczba stron:
- 496
Opis
Twórczość Tadeusza Lubelskiego ‒ głównego architekta historiografii kina polskiego ‒ stała się spoiwem zbioru esejów i artykułów dedykowanych krakowskiemu historykowi kina z okazji Jego 70. urodzin. Zgromadzone prace ‒ podobnie jak kręgi rozchodzące się na wodzie ‒ oscylują wokół tematów podejmowanych przez Jubilata, jednocześnie je rozwijając i reinterpretując.
Ta twórcza kontynuacja zaowocowała ponownym odczytaniem filmów Tadeusza Konwickiego oraz Andrzeja Wajdy, a przede wszystkim ‒ wskazaniem kryjących się w dziełach kina polskiego różnorodnych, często niełatwych do pogodzenia narracji historycznych.
Idąc tym tropem, Autorzy szukają głosów komplikujących dominującą opowieść, omawiając przykładowo lokalną górnośląską geografię filmową, gatunkową kontrkulturowość, polifoniczność kina z epoki Solidarności czy kolejne odsłony „historii nie-byłej”. Wspomniana wielowariantowość zawsze znajduje jednak co najmniej jeden punkt wspólny – odwołanie do refleksji na temat kina polskiego pióra Profesora Tadeusza Lubelskiego.
Spis treści
- Portrety rodzinne
- Jerzy Pilch, Kompletne roczniki
- Agnieszka Holland, Pokolenie
- Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Tę książkę chcę mieć dla siebie
- Krzysztof Zanussi, Przewaga krytyki
- Marcin Koszałka, Jeden z nas
- Andrzej Werner, Dwaj przyjaciele z boiska
- Krzysztof Gierat, Laudacje Profesora Lubelskiego
- Rankingi i inne przyjemności
- Anna Szczepańska, Pan Tadeusz. Paryski portret kinomana z Krakowa
- Tadeusz Sobolewski, Przygoda kina
- Jadwiga Hučková, Podziemne salony. Profesorowie z Gołębiej i okolic w Alma Radio
- Bożena Janicka, Tadeusz Lubelski – i „Ostatni, co tak poloneza wodził”
- Redakcja „Kwartalnika Filmowego”, Oczko
- Agnieszka Morstin, Znaczenie powrotu. O pokrewieństwie Salta Tadeusza Konwickiego i Pokłosia Władysława Pasikowskiego
- Marcin Maron, Przestrzenie i barwy pamięci. Rola obrazu i stylistyka zdjęć w filmie Jak daleko stąd, jak blisko
- Przemysław Kaniecki, Co jest na Księżycu? Witaj, Ziemio – niebyły nowofalowy film o kosmonautyce
- Paul Coates, Wajda i inni
- Tadeusz Szczepański, Portret wyobrażony: hommage Alaina Resnais dla Andrzeja Wajdy
- Joanna Wojnicka, Wajda/Camus – dwa spojrzenia na Dostojewskiego
- Iwona Kurz, „Zależy, jak się patrzy”. Trzy Polski sezonu Solidarności
- Andrzej Gwóźdź, O górnośląskiej geografii filmowej
- Piotr Zwierzchowski, „Zbyt wiele prawd”. Trąd Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego
- Sebastian Jagielski, Melodramat, trauma i okrutny optymizm w Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa
- Marek Hendrykowski, Filmowe przyjaźnie Munka
- Mariola Dopartowa, „Kiedy ostatni raz byłem młody”. Jazz i jazzowanie w kulturze polskiej połowy lat pięćdziesiątych
- Łukasz A. Plesnar, Polskie filmy fabularne w języku jidysz
- Grażyna Stachówna, Jańcio Wodnik – trzy figury chrystusowe i jeden diabelski ogonek
- Piotr Marecki, „Dzieciusiu kochany”. O Braciszku Andrzeja Barańskiego
- Waldemar Frąc, Trzeci wymiar miłości. Pociąg Jerzego Kawalerowicza
- Krzysztof Loska, Lem według Braci Quay
- Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Magiczny retro horror po polsku. Stefan Grabiński oczami Zygmunta Lecha
- Leszek Kolankiewicz, Sous le ciel de Paris
- Krzysztof Kornacki, Baza ludzi umarłych. Kolejne podejście
- Piotr Śmiałowski, „Trzeba by tego Jana jakoś podkręcić”
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska