Rękopis znaleziony w Saragossie
Tytuł:
- Rękopis znaleziony w Saragossie
Autorzy:
- Iwona Grodź
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Wydanie:
- Poznań 2005
Liczba stron:
- 126
Opis
Wstęp
Mnie już się mąci od tego wszystkiego. Zatracani poczucie, gdzie kończy się rzeczywistość, a zaczyna fantazja .
ALFONS VAN WORDEN
JEDNO JEST PEWNE: OBOK RĘKOPISU ZNALEZIONEGO W SARAGOSSIE (1964) Wojciecha Hasa, ekranizacji powieści Jana Potockiego, nie można przejść obojętnie. Myślowa przenikliwość i drażnią-ca dezorientacja, wizualny przepych i strukturalne uporządkowanie, eklektyzm i jedność — to skrajności, które idealnie pasują do opisu tego dokonania reżysera. Jak je pogodzić? Jak znaleźć pełny obraz tej skomplikowanej myślowo-wizualnej układanki? Czy istotnie nie ma do niej klucza? 2 Jak się w końcu w niej nie zatracić? Każde pytanie otwiera kolejne i... jeszcze kolejne. Na tym polega magia... albo przekleństwo tej zadziwiającej „fatamorgany" Hasa.
Rękopis znaleziony w Saragossie jest filmem nader tajemni-czym. Poświęcono mu co prawda wiele miejsca, wymienić na-leży przede wszystkim dwie książki (Konrad Eberhardt, Wojciech Has, Warszawa 1967 i Jan Słodowski, Tadeusz Wijata, Rupieciarnia marzeń, Warszawa 1994), ale jednocześnie wielokrotnie ograniczano się do naszkicowania tylko ogólnego zarysu jego problematyki. Natomiast film Hasa jest zjawiskiem na tyle od-rębnym, nie mieszczącym się w granicach żadnej szkoły artystycznej, że niewątpliwie warto raz jeszcze do niego powrócić. Jest on ponadto czymś niespotykanym i wyjątkowym na tle kinematografii polskiej. Paradoksalnie - na co wskazywała Maria Kornatowska3 - łatwiej umieścić go na europejskiej mapie historii filmu. Nawet obok dzieł takich mistrzów kina, jak: Marcel Carné, Ingmar Bergman czy Federico Fellini. I może właśnie dlatego tak bardzo spodobał się zagranicznym odbiorcom: Francuzom, Amerykanom czy Hiszpanom? Wymienić warto tych najbardziej znanych - reżyserów: Luisa Buñuela, Martina Scorsese, Francisa Forda Coppolę czy muzyka Jerry'ego Gardę. Dodatkowo w filmie tym Has po raz pierwszy w pełni odsłania swój wielki talent i wyobraźnię. Tam też fantazja jest najistotniejszym czynnikiem kreacyjnym. Kto więc lubi śnić na jawie, z pewnością zrozumie fenomen Rękopisu znalezionego w Saragossie.
Spis treści
Podziękowania 6
Filmografia 7
Wstęp 11
Rozdział 1. Kino polskie roku 1964/1965 13
Rozdział 2. Kulisy realizacji 17
Rozdział 3. Scenariusz i scenopis 29
Rozdział 4. Jan Potocki i jego arcydzieło 36
Rozdział 5. Tajemniczy „hieroglif" 40
Rozdział 6. Barokowa feeria 55
Rozdział 7. Orientalne marzenie 70
Rozdział 8. Surrealistyczny sen 79
Rozdział 9. Muzyczny eksperyment Krzysztofa Pendereckiego 90
Rozdział 10. Rękopis „znaleziony za granicą" 95
Przypisy 100
Bibliografia 109
Strony internetowe dotyczące Rękopisu znalezionego w Saragossie 114
Filmy i materiały telewizyjne o Rękopisie znalezionym w Saragossie 115
The Saragossa Manuscript (Summary) 117
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska