Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990
Tytuł:
- Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990
Autorzy:
- Marcin Maron
Wydawca:
- Wydawnictwo UMCS
Wydanie:
- Lublin 2019
Liczba stron:
- 565
Opis
Książka Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990 (wyd. UMCS w Lublinie 2019) jest próbą wyjaśnienia, w jaki sposób tradycja romantyczna przejawiła się w polskich filmach fabularnych w drugiej połowie dwudziestego wieku, a także szerzej - w kulturze polskiej tego okresu? Romantyzm jest rozumiany jako pewien fenomen historyczny, a zarazem jako nurt idei i wyobrażeń trwale kształtujących postawy duchowe i artystyczne. Chodzi o poszukiwanie odpowiedzi na pytania: jak można rozumieć romantyzm, oraz w jakim stopniu filmowcy polscy wykorzystali intelektualny i kreacyjny potencjał romantyzmu? Którzy reżyserzy i w jaki sposób aktualizowali romantyczne dzieła i wizerunki historii, a także jak tradycja romantyczna była odbierana i modyfikowana w kulturze okresu PRL? Autor poddał analizie i interpretacji wybrane filmy zrealizowane przez polskich reżyserów, głównie w Polsce, po drugiej wojnie światowej w latach 1947-1990. Skupił się na filmach (A. Wajdy, A. Żuławskiego, W.J. Hasa, P. Szulkina, S. Różewicza, T. Konwickiego, G. Holoubka), w których reżyserzy polscy odnieśli się do romantyzmu w sposób bezpośredni, tj. adaptując utwory literackie z okresu romantyzmu, odnosząc się do postaci romantyków lub epoki, a także inspirując poetyką dzieł romantycznych (np. poetką ballady romantycznej, ironią, frenezją itd.).
„Książka doktora Marcina Marona Romantyzm i kino, rezultat długoletnich przemyśleń i badań autora, stanowi wypełnienie ważnej luki w polskiej wiedzy o filmie. Wiadomo, że tradycja romantyczna – podstawowa dla kultury polskiej XX wieku – stanowi szczególnie ważny kontekst rodzimego kina […]. Można więc było oczekiwać, że prędzej czy później jakiś przygotowany merytorycznie badacz podejmie ten problem na serio, wychodząc od filozoficznych źródeł romantyzmu, określając jego specyficzne miejsce w polskiej tradycji artystycznej i wieńcząc swoje rozważania analizą najważniejszych filmów z tej tradycji się wywodzących. Po lekturze książki Marcina Marona nie mam wątpliwości, że otrzymaliśmy właśnie taką pracę. Powiodło się to dzięki szczęśliwemu połączeniu trojakich kompetencji autora: filozoficznych, filmoznawczych i artystycznych.”
[Z recenzji prof. dr hab. Tadeusza Lubelskiego]
Spis treści
Słowo wstępne 7
METODY I IDEE 11
Historia idei, hermeneutyka, pamięć 13
Idee i wyobrażenia romantyczne 29
Historia 37
Natura 50
Wolność 62
Ironia 81
Sztuka 89
FILMY 115
Dramat historii 117
Danton 117
Diabeł 149
Popioły 178
Groza natury 215
Oczy uroczne 215
Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany 232
Ideały wolności 255
Lawa 255
Pasja 318
Ironia jako romantyczne intermedium 347
Mazepa 347
Rękopis znaleziony w Saragossie 365
Sztuka i życie 377
Błękitna nuta 377
Romantyczni 409
RECEPCJA ROMANTYZMU W KULTURZE POLSKIEJ I KINIE W OKRESIE PRL. Od Zdradzieckiego serca do Lawy 429
W kleszczach ideologii 435
Rewizje romantyzmu 447
Odnawianie znaczeń 465
Niepokój i nowe nadzieje 487
Zakończenie 503
Filmografia 509
Nota bibliograficzna 515
Bibliografia 517
Podziękowania 539
Romanticism and Cinema. Romantic Ideas in Films by Polish Directors in the Years 1947–1990. Summary 541
Indeks nazwisk 549
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski