Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza
Tytuł:
- Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza
Autorzy:
- Monika Maszewska-Łupiniak
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie:
- Kraków 2009
Liczba stron:
- 248
Opis
Książka Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza jest znakomitym, kompetentnym przewodnikiem po twórczości filmowej wybitnego, choć wciąż nie w pełni rozpoznanego i docenionego polskiego twórcy filmowego. Przedstawia Różewicza jako twórcę dysponującego własną, odrębną stylistyką, rozwijaną z filmu na film, a zarazem osobistym, odrębnym widzeniem świata.
Praca stanowi przykład oryginalnego potraktowania formuły “książki o autorze filmowym". Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza nie jest – ściśle rzecz ujmując – monografią. Nie wszystkie filmy zostały potraktowane z równą uwagą, pominięta została twórczość teatralna i telewizyjna reżysera, brak też całościowego ujęcia biograficznego. Autorka wybrała inną drogę: wyszła od skrótowego “ujęcia całości”, od owej “przyjętej wiedzy” o twórczości filmowej Różewicza (to część I książki), następnie poddała bardzo dokładnej i precyzyjnej analizie siedem jego najbardziej reprezentatywnych filmów (to część II, popisowa), po czym wnioski z tych analiz zawarła w części III, zatytułowanej “Trzecia rzeczywistość" Stanisława Różewicza, która jest syntetycznym podsumowaniem analiz. W ten logiczny i konsekwentny sposób został tu skonstruowany nowy wizerunek twórczości filmowca; tym samym książka Moniki Maszewskiej-Łupiniak stała się wartościową propozycją metodologiczną, godną polecenia każdemu filmoznawcy.
Spis treści
Wstęp 7
CZĘŚĆ I. Własny ton, własny świat. Twórczość filmowa Stanisława Różewicza 11
CZĘŚĆ II. Styl i poetyka, czyli rozważania o „narracyjności" 37
Rozdział 1. Trzy kobiety — powojenne retrospekcje 47
Rozdział 2. Świadectwo urodzenia — okupacyjna przestrzeń i czas 69
Rozdział 3. Samotność we dwoje — ukryte struktury rzeczywistości 93
Rozdział 4. Drzwi w murze — teatralizacja życia 115
Rozdział 5. Opadły liście z drzew — pamięć—narracja—historia 131
Rozdział 6. Ryś — poetyka fałszywego sacrum 155
Rozdział 7. Kobieta w kapeluszu — (re)konstrukcje tożsamości 183
CZĘŚĆ III. „Trzecia rzeczywistość" Stanisława Różewicza 209
Filmografia 231
Bibliografia 243
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski