Scripta Humana t. 13. Ze srebrnego ekranu na papier. Ślady sztuki filmowej w literaturze
Tytuł:
- Scripta Humana t. 13. Ze srebrnego ekranu na papier. Ślady sztuki filmowej w literaturze
Autorzy:
- Dorota Kulczycka
Wydawca:
- Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Wydanie:
- Zielona Góra 2019
Liczba stron:
- 260
Opis
W dwunastym numerze czasopisma „Kino” z 2005 roku możemy przeczytać artykuł
Piotra Śmiałowskiego: Współczesna literatura i film. Razem czy osobno?. Puentę tegoż
tekstu stanowią między innymi słowa reżyser Małgorzaty Piekorz: „Idziemy tą samą
drogą, tylko tory są różne. Ale i film, i literatura się przenikają”2. Rzecz jest jednak
w dużej mierze o adaptacjach oraz różniących się od nich ekranizacjach dzieł literackich,
szczególnie lektur szkolnych. Tak się bowiem najczęściej dzieje. Gdy mowa
o powinowactwach filmu z literaturą, zwraca się zwykle uwagę na zależność filmu
od literatury. Asumpt do tego typu stwierdzeń daje świadomość, że wszystkie dzieła
związane z X Muzą mają swoją podstawę, jeśli nie w powieściach, opowiadaniach,
dramatach, nowelach, dziennikach, pamiętnikach, epistolografii, (auto)biografiach
itd., to przynajmniej w scenariuszach, które przecież także są typem piśmiennictwa
(ale tworzonego z myślą o przełożeniu na język filmowych obrazów).
[Ze wstępu]
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes