SZKOŁA POLSKA – powroty
Tytuł:
- SZKOŁA POLSKA – powroty
Redaktorzy:
- Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Bronisława Stolarska
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie:
- Łódź 1998
Liczba stron:
- 191
Opis
WPROWADZENIE
Waga zjawiska, jakim w historii kina była „szkoła polska" skłania do ciągłych do niej powrotów. Spory o sens ideowy, intelektualny i artystyczny „szkoły" trwają. Zgromadzone w tym tomie szkice są także tego dowodem Książka ta nie uzurpuje sobie prawa do ogarnięcia wszystkich wątków i zagadnień, które pojawiają się w polu współczesnej recepcji „szkoły polskiej". Jest jedynie zbiorem tekstów, których autorzy powracają do pytań o istotę zjawiska traktowanego jako szkoła artystyczna i prawomocność takiej jego klasyfikacji. Podejmują próby nowych odczytań tak konkretnych dzieł filmowych, jak i tendencji tematycznych i artystycznych w formacji tej wyróżnianych. Są w tym zbiorze także artykuły analizujące konteksty polityczne, w których „szkoła polska" rodziła się i umierała. Ich znajomość staje się szansą nowych odczytań i interpretacji zarówno tego, co było artystycznym dorobkiem „szkoły", jak i tego, co ważyło o jej losach. Tom przynosi też teksty, które są świadectwem nowych odczytań klasycznych dzieł „szkoły" przez najmłodszą generację odbiorców. Dowodzą one, że filmy można traktować w pewnym oderwaniu od historyczno-politycznego kontekstu i widzieć głęboki uniwersalizm ich sensów. Ta wielość spojrzeń przekonuje, że „szkoła polska" nie jest zamkniętym rozdziałem dziejów kina, lecz ciągle żywą jego tradycją.
Ewelina Nurczyńska-Fidelska
Bronisława Stolarska
Spis treści
Wprowadzenie 3
Marek Hendrykowski — „Polska szkoła filmowa" jako formacja artystyczna 5
„The Polish Film School" as an Artistic Formation 22
Ewelina Nurczyńska-Fidelska — „Szkoła" czy autorzy? Uwagi na marginesie doświadczeń polskiej historii filmu 23
The „School" or the Authors? Remarks in a Margin of the Experience of the Polish History of Film 32
Ewelina Nurczyńska-Fidelska — „Czarny realizm". O stylu i jego funkcji w filmach nurtu współczesnego 33
„Black Realism". About Style and its Function in Contemporary Films 47
Grażyna Stachówna — „Pożegnania czas już przekroczyć próg..." Wątki melodramatyczne w filmach „szkoły polskiej" 49
„Pożegnania czas już przekroczyć próg..." (It is time to say farewell...) Melodramatic Plots in the Films of the „Polish School" 61
Bronisława Stolarska — Wobec Apokalipsy. Świadectwa Stanisława Różewicza 63
Referring to Apocalypse. Testimonies by Stanisław Różewicz 79
Tadeusz Lubelski — Z Samarkandy do Bystrzycy, czyli o perypetiach filmu Nikt nie woła 81
From Samarkanda to Bystrzyca, that is about the Vicissitudes of the Film Nikt nie woła (Nobody is Calling) 96
Magdalena Krośnicka — Sacrum według Wajdy. Przestrzeń sakralna w filmach: Lotna, Kanał, Popiół i diament 99
Sacrum According to Wajda. Sacred Space in the Films: Lotna (A Flying Squad), Kanał (A Sewer), Popiół i diament (Ash and A Diamond) 117
Małgorzata Jakubowska — Funkcja dialogu w konstrukcji sytuacji tragicznej bohaterów Popiołu i diamentu Andrzeja Wajdy i Pętli Wojciecha J. Hasa 119
The Function of Dialogue in Constructing the Tragic Situation of the Characters in Popiół i Diament (Ash and A Diamond) by Andrzej Wajda and Pętla (A Loop) by Wojciech J. 1-las 128
Ewa Gębicka — Partia i państwo a kino. Przypadek „szkoły polskiej". O ideologicznym stylu odbioru filmów i jego konsekwencjach 129
The Party and State in Relation to the Cinema. The Case of the „Polish School" The Ideological Style of Film Perception and its Consequences 144
Jolanta Lemann — „Czarna seria" polskiego dokumentu — kreatorzy i aktorzy 145
The „Black Series" of Polish Documentaries — Creators and Actors 162
Edward Zajićek — „Szkoła polska". Uwarunkowania organizacyjne i gospodarcze 165
The „Polish School" — the Organizational and Economic Context 189
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer