Ziemie Zachodnie i Północne w polskiej kinematografii (1944/1945–1989)
Tytuł:
- Ziemie Zachodnie i Północne w polskiej kinematografii (1944/1945–1989)
Autorzy:
- Tomasz Sikorski, Maciej Kowalski
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Wydanie:
- Szczecin 2019
Liczba stron:
- 252
Opis
Tematem trzeciego już tomu serii monograficznej – Film. Historia i konteksty są Ziemie Zachodnie i Północne oraz skupiona wokół nich problematyka, widziana przez pryzmat kinematografii. Przez cały okres Polski Ludowej mityczno-symboliczny obraz Ziem Zachodnich i Północnych, życie mieszkańców, ich problemy, codzienność, zachodzące tam procesy i zjawiska społeczne interesowały ludzi kultury – od plastyków, literatów po twórców filmowych. Inspirowało i fascynowało ich właściwie wszystko, między innymi: urokliwe, liryczno-pastelowe pejzaże, topografia tych ziem, życie codzienne mieszkańców, ukazane przez pryzmat jednostki lub szerszej wspólnoty, procesy asymilacyjne, repolonizacyjne. Z biegiem czasu sztampowe, propagandowe produkcje (zwłaszcza dokumenty) zaczęły ustępować miejsca filmom bardziej ambitnym, wewnętrznie skomplikowanym i nie do końca jednoznacznym. W kinie polskim Ziemie Zachodnie i Północne przeszły więc swoistą ewolucję. W okresie stalinowskim zapoczątkowały ją filmy stawiające na poetykę socrealistyczną, stabilizującą nowe poczucie tożsamości i integracji (w momencie olbrzymiego trudu dźwignięcia zrujnowanego kraju). Dopiero lata pięćdziesiąte, należące do tzw. Polskiej Szkoły Filmowej wprowadziły eksperymenty psychologiczne oraz warsztatowe, aby przejść do nowofalowej, trochę swobodniejszej narracji, także do pewnego stopnia uwarunkowanej neomarksistowskim zwrotem ideologicznym w obyczajowości, filozofii, literaturze, architekturze, począwszy od lat sześćdziesiątych, a później już w kolejnych dekadach PRL. Tom studiów przekazany Czytelnikowi ma zadatki oraz aspiracje, aby stać się publikacją pożyteczną, otwierającą kolejne perspektywy do dalszych badań i naukowych dociekań.
Spis treści
- Maciej Kowalski (Szczecin)
- Aspekty morskie w polskich filmach fabularnych lat trzydziestych XX wieku
- Łukasz A. Plesnar (Kraków)
- Ostatni film Trzeciej Rzeszy – „Kołobrzeg (Kolberg)” Veita Harlana jako obraz historyczny i propagandowy
- Inga Leśniewska-Orlicka (Wrocław)
- Osadnicy, przesiedleńcy, autochtoni… Analiza obrazu mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych Polski na podstawie wybranych kronik i dokumentów filmowych zrealizowanych w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie
- Tomasz Sikorski (Szczecin)
- „Byliśmy tu, jesteśmy, będziemy”. Szczecin na taśmach Polskiej Kroniki Filmowej w pierwszych latach powojennych (1945–1947)
- Jamie Zelechowski (Tucson)
- The Palimpsestic„Repatriate” in the Cinematic Reclaimed Territories
- Tomasz Sikorski, Urszula Kozłowska (Szczecin)
- Skaza. Agnieszka 46 (1964) jako przykład „niezmierzonej” symplifikacji „mundurowo-kombatanckiego” mitu w polskim filmie fabularnym dekady Władysława Gomułki
- Piotr Kurpiewski (Gdańsk)
- Mit Cedyni w polskiej twórczości filmowej lat siedemdziesiątych XX wieku – między utylitaryzmem a obiektywizmem
- Joanna Dobrowolska (Warszawa)
- Pionierzy i osadnicy w poszukiwaniu domu i azylu. Obraz Ziem Odzyskanych w Grzechu Antoniego Grudy i Azylu
Noty biograficzne
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska