Jerzy Stefan Stawiński
Jerzy Stefan Stawiński był współtwórcą Polskiej Szkoły Filmowej, która na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych rozsławiła naszą kinematografię na całym świecie. Pisał scenariusze dla głównych twórców tego nurtu: Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka. Filmy według jego scenariuszy realizowali także m.in. Jerzy Passendorfer, Aleksander Ford, Jan Łomnicki, Janusz Morgenstern, Andrzej Kotkowski, Kazimierz Kutz i Michał Kwieciński. Kilka z nich sam przeniósł na ekran, zaś dwa wyreżyserował wspólnie z żoną Heleną Amiradżibi.
Urodził się 1 lipca 1921 roku w Zakręcie koło Otwocka – zmarł 12 czerwca 2010 roku w Warszawie. W 1938 roku dostał się na Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego (studia kontynuował po wojnie, skończył w 1952 roku). Był żołnierzem Września 1939 roku, później członkiem podziemnej organizacji harcerskiej, z której wyłonił się pułk Armii Krajowej „Baszta”. W Powstaniu Warszawskim dowodził kompanią łączności. Przez rok przebywał w obozie jenieckim w Murnau. Po wyzwoleniu dostał się do Anglii, gdzie zgłosił się do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. W latach 1946-1947 służył w II Korpusie Polskim pod dowództwem generała Władysława Andersa. Do Polski powrócił w 1947 roku. Wszystkie te tragiczne wydarzenia odcisnęły mocne piętno na jego twórczości.
Zanim sam zaczął pisać, pracował jako tłumacz. W 1952 roku zadebiutował powieścią Światło we mgle. Wydał ponad dwadzieścia książek, często były to literackie wersje filmowych scenariuszy. W latach 1957-1965 pełnił funkcję kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Kamera", w latach 1972-1974 – „Panorama", a w latach 1977-1981 – „Iluzjon". Swe związki z kinematografią udokumentował we wspomnieniowych książkach: Notatki scenarzysty (1979) i Do filmu trafiłem przypadkiem (2007).
Jako scenarzysta zadebiutował Kanałem (1956), który przeniósł na ekran Andrzej Wajda. Ta przejmująca opowieść o grupie powstańców warszawskich, która kanałami stara się przedrzeć do walczącego jeszcze Śródmieścia, została uhonorowana canneńską Srebrną Palmą. „Nic tak nie zaważyło na moim życiu jak przejście przez kanał podczas Powstania Warszawskiego. To, że wszyscy skończyliśmy w gównie, że diabli wzięli nasze niepodległościowe porywy i przyszli bolszewicy, podbiło mnie goryczą. Zacząłem patrzeć na świat ironicznie” – wyznał scenarzysta po latach.
Stawiński był autorem scenariuszy trzech słynnych filmów Andrzeja Munka. Ratując pociąg od katastrofy, ginie na torach stary maszynista Orzechowski, bohater Człowieka na torze (1956). Niczym Orson Welles w Obywatelu Kane kreśli Munk wielowymiarowy portret tego człowieka. O Orzechowskim opowiadają: zawiadowca stacji Tuszka, jego pomocnik Staszek Zapora oraz dróżnik Witold Sałata. Z ich wspomnień wyłania się wizerunek człowieka skomplikowanego wewnętrznie, znakomitego pracownika, mającego jednak kłopoty z przystosowaniem się do nowych, socjalistycznych warunków pracy. Eroica (1957) to próba rozrachunku z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film składa się z dwóch nowel: Scherzo alla polacca opowiada o pewnym warszawskim cwaniaczku, który przypadkowo wciągnięty w sprawy powstania zdobywa się na gest heroiczny, acz bezcelowy, zaś Ostinato lugubre rozgrywająca się w realiach obozu jenieckiego przynosi także historię człowieka zbiegiem okoliczności wykreowanego na bohatera. Zrealizowane trzy lata później Zezowate szczęście (1960), oparte na opowiadaniu Sześć wcieleń Jana Piszczyka, przynosi losy pechowego oportunisty, który na przestrzeni kilkudziesięciu lat (od lat trzydziestych do drugiej połowy lat pięćdziesiątych) stara się żyć tak, by przypodobać się aktualnie sprawującym władzę, w znakomitej interpretacji Bogumiła Kobieli.
W 1958 roku Jerzy Passendorfer zrealizował – na podstawie scenariusza Stawińskiego – Zamach, będący rekonstrukcją udanej akcji oddziału AK na szefa policji SS, generała Kutscherę, zwanego katem Warszawy. Ten scenariusz przyniósł mu festiwalowe laury w San Sebastian (1959) i w – razem ze scenariuszem Eroiki – w Mar del Plata. W paradokumentalnej poetyce opowiedziana jest także Akcja pod Arsenałem (1977) Jana Łomnickiego, poświęcona brawurowej akcji Szarych Szeregów, podczas której uwolniono 25 więźniów przewożonych z siedziby gestapo w alei Szucha do więzienia na Pawiaku.
W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych uprawiał Stawiński także profesję reżysera, przenosząc na ekran sześć swych scenariuszy o tematyce współczesnej. Najlepszy z nich, Rozwodów nie będzie (1963), to trzy nowele – utrzymane w komediowym tonie – z życia młodzieży lat sześćdziesiątych, stanowiące próbę demistyfikacji tzw. pokolenia dwudziestolatków. Okazuje się jednak, że lepiej pisać dla innych niż dla siebie. Tego przykładem choćby Bilet powrotny (1978) Ewy i Czesława Petelskich, wnikliwe studium psychologiczne wiejskiej kobiety, która wyjeżdża do Kanady w celach zarobkowych, by syn mógł sobie wybudować dom w mieście, Godzina „W” (1979) Janusza Morgensterna, paradokumentalna opowieść o wybuchu Powstania Warszawskiego, czy Pułkownik Kwiatkowski (1995) Kazimierza Kutza, błyskotliwa opowieść o lekarzu, który wcielił się w skórę ubeckiego pułkownika, by zrobić nieco porządku w zsowietyzowanej powojennej polskiej rzeczywistości.
Na uwagę zasługują także dwa oryginalne sequele: Obywatel Piszczyk (1988) Andrzeja Kotkowskiego, czyli dalsze losy bohatera Zezowatego szczęścia, modelowego wręcz przykładu polskiego oportunisty i pechowca, oraz Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (1993) Kazimierza Kutza, w którym przedstawił dalsze losy bohatera Scherzo alla polacca, pierwszej noweli Eroiki. Stołeczny cwaniaczek, który wskutek zbiegu okoliczności wziął udział w Powstaniu Warszawskim, teraz – po latach wypełnionych robieniem licznych, nie zawsze czystych interesów – wiedzie na prowincji spokojne życie emeryta. Ogólnie szanowany, postrzegany jako człowiek spoza układów, niespodziewanie staje się idealnym kandydatem na nowego burmistrza...
W 2009 roku Józef Gębski i Adam Wyżyński nakręcili dokument Piszczyk to ja. Piszczyk to ty. Jerzy Stefan Stawiński o sobie.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1956
Człowiek na torze
reż. Andrzej Munk
-
1956
Kanał
reż. Andrzej Wajda
-
1957
Eroica
reż. Andrzej Munk
-
1958
Dezerter
reż. Witold Lesiewicz
-
1958
Zamach
reż. Jerzy Passendorfer
-
1960
Historia współczesna
reż. Wanda Jakubowska
-
1960
Krzyżacy
reż. Aleksander Ford
-
1960
Zezowate szczęście
reż. Andrzej Munk
-
1963
Rozwodów nie będzie
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1964
Pingwin
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1966
Wieczór przedświąteczny (współscen., autor pierwowzoru literackiego)
reż. Helena Amiradżibi, Jerzy Stefan Stawiński
-
1970
Kto wierzy w bociany (współscen.)
reż. Helena Amiradżibi, Jerzy Stefan Stawiński
-
1970
Pogoń za Adamam
reż. Jerzy Zarzycki
-
1973
Godzina szczytu
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1974
Urodziny Matyldy
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1977
Akcja pod Arsenałem
reż. Jan Łomnicki
-
1978
Bilet powrotny
reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski
-
1979
Godzina „W” (tv)
reż. Janusz Morgenstern
-
1979
Ojciec królowej
reż. Wojciech Solarz
-
1980
Urodziny młodego warszawiaka
reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski
-
1988
Obywatel Piszczyk
reż. Andrzej Kotkowski
-
1993
Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (tv)
reż. Kazimierz Kutz
-
1995
Pułkownik Kwiatkowski
reż. Kazimierz Kutz
-
2007
Jutro idziemy do kina (tv)
reż. Michał Kwieciński
Artykuły
-
„Zezowate szczęście” albo Nożyce Andrzeja Munka
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
-
W doborowym gronie. O „Eroice” Munka
Andrzej Bukowiecki
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008