Jerzy Stefan Stawiński

Jerzy Stefan Stawiński, 2007 r., źródło: Agencja Gazeta?>

Jerzy Stefan Stawiński, 2007 r., źródło: Agencja Gazeta

Jerzy Stefan Stawiński był współtwórcą Polskiej Szkoły Filmowej, która na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych rozsławiła naszą kinematografię na całym świecie. Pisał scenariusze dla głównych twórców tego nurtu: Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka. Filmy według jego scenariuszy realizowali także m.in. Jerzy Passendorfer, Aleksander Ford, Jan Łomnicki, Janusz Morgenstern, Andrzej Kotkowski, Kazimierz Kutz i Michał Kwieciński. Kilka z nich sam przeniósł na ekran, zaś dwa wyreżyserował wspólnie z żoną Heleną Amiradżibi.

Urodził się 1 lipca 1921 roku w Zakręcie koło Otwocka – zmarł 12 czerwca 2010 roku w Warszawie. W 1938 roku dostał się na Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego (studia kontynuował po wojnie, skończył w 1952 roku). Był żołnierzem Września 1939 roku, później członkiem podziemnej organizacji harcerskiej, z której wyłonił się pułk Armii Krajowej „Baszta”. W Powstaniu Warszawskim dowodził kompanią łączności. Przez rok przebywał w obozie jenieckim w Murnau. Po wyzwoleniu dostał się do Anglii, gdzie zgłosił się do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. W latach 1946-1947 służył w II Korpusie Polskim pod dowództwem generała Władysława Andersa. Do Polski powrócił w 1947 roku. Wszystkie te tragiczne wydarzenia odcisnęły mocne piętno na jego twórczości.

Zanim sam zaczął pisać, pracował jako tłumacz. W 1952 roku zadebiutował powieścią Światło we mgle. Wydał ponad dwadzieścia książek, często były to literackie wersje filmowych scenariuszy. W latach 1957-1965 pełnił funkcję kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Kamera", w latach 1972-1974 – „Panorama", a w latach 1977-1981 – „Iluzjon". Swe związki z kinematografią udokumentował we wspomnieniowych książkach: Notatki scenarzysty (1979) i Do filmu trafiłem przypadkiem (2007). 

Jako scenarzysta zadebiutował Kanałem (1956), który przeniósł na ekran Andrzej Wajda. Ta przejmująca opowieść o grupie powstańców warszawskich, która kanałami stara się przedrzeć do walczącego jeszcze Śródmieścia, została uhonorowana canneńską Srebrną Palmą. „Nic tak nie zaważyło na moim życiu jak przejście przez kanał podczas Powstania Warszawskiego. To, że wszyscy skończyliśmy w gównie, że diabli wzięli nasze niepodległościowe porywy i przyszli bolszewicy, podbiło mnie goryczą. Zacząłem patrzeć na świat ironicznie” – wyznał scenarzysta po latach.

Stawiński był autorem scenariuszy trzech słynnych filmów Andrzeja Munka. Ratując pociąg od katastrofy, ginie na torach stary maszynista Orzechowski, bohater Człowieka na torze (1956). Niczym Orson Welles w Obywatelu Kane kreśli Munk wielowymiarowy portret tego człowieka. O Orzechowskim opowiadają: zawiadowca stacji Tuszka, jego pomocnik Staszek Zapora oraz dróżnik Witold Sałata. Z ich wspomnień wyłania się wizerunek człowieka skomplikowanego wewnętrznie, znakomitego pracownika, mającego jednak kłopoty z przystosowaniem się do nowych, socjalistycznych warunków pracy. Eroica (1957) to próba rozrachunku z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film składa się z dwóch nowel: Scherzo alla polacca opowiada o pewnym warszawskim cwaniaczku, który przypadkowo wciągnięty w sprawy powstania zdobywa się na gest heroiczny, acz bezcelowy, zaś Ostinato lugubre rozgrywająca się w realiach obozu jenieckiego przynosi także historię człowieka zbiegiem okoliczności wykreowanego na bohatera. Zrealizowane trzy lata później Zezowate szczęście (1960), oparte na opowiadaniu Sześć wcieleń Jana Piszczyka, przynosi losy pechowego oportunisty, który na przestrzeni kilkudziesięciu lat (od lat trzydziestych do drugiej połowy lat pięćdziesiątych) stara się żyć tak, by przypodobać się aktualnie sprawującym władzę, w znakomitej interpretacji Bogumiła Kobieli.

W 1958 roku Jerzy Passendorfer zrealizował – na podstawie scenariusza Stawińskiego – Zamach, będący rekonstrukcją udanej akcji oddziału AK na szefa policji SS, generała Kutscherę, zwanego katem Warszawy. Ten scenariusz przyniósł mu festiwalowe laury w San Sebastian (1959) i w – razem ze scenariuszem Eroiki – w Mar del Plata. W paradokumentalnej poetyce opowiedziana jest także Akcja pod Arsenałem (1977) Jana Łomnickiego, poświęcona brawurowej akcji Szarych Szeregów, podczas której uwolniono 25 więźniów przewożonych z siedziby gestapo w alei Szucha do więzienia na Pawiaku.

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych uprawiał Stawiński także profesję reżysera, przenosząc na ekran sześć swych scenariuszy o tematyce współczesnej. Najlepszy z nich, Rozwodów nie będzie (1963), to trzy nowele – utrzymane w komediowym tonie – z życia młodzieży lat sześćdziesiątych, stanowiące próbę demistyfikacji tzw. pokolenia dwudziestolatków. Okazuje się jednak, że lepiej pisać dla innych niż dla siebie. Tego przykładem choćby Bilet powrotny (1978) Ewy i Czesława Petelskich, wnikliwe studium psychologiczne wiejskiej kobiety, która wyjeżdża do Kanady w celach zarobkowych, by syn mógł sobie wybudować dom w mieście, Godzina „W” (1979) Janusza Morgensterna, paradokumentalna opowieść o wybuchu Powstania Warszawskiego, czy Pułkownik Kwiatkowski (1995) Kazimierza Kutza, błyskotliwa opowieść o lekarzu, który wcielił się w skórę ubeckiego pułkownika, by zrobić nieco porządku w zsowietyzowanej powojennej polskiej rzeczywistości.

Na uwagę zasługują także dwa oryginalne sequele: Obywatel Piszczyk (1988) Andrzeja Kotkowskiego, czyli dalsze losy bohatera Zezowatego szczęścia, modelowego wręcz przykładu polskiego oportunisty i pechowca, oraz Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (1993) Kazimierza Kutza, w którym przedstawił dalsze losy bohatera Scherzo alla polacca, pierwszej noweli Eroiki. Stołeczny cwaniaczek, który wskutek zbiegu okoliczności wziął udział w Powstaniu Warszawskim, teraz – po latach wypełnionych robieniem licznych, nie zawsze czystych interesów – wiedzie na prowincji spokojne życie emeryta. Ogólnie szanowany, postrzegany jako człowiek spoza układów, niespodziewanie staje się idealnym kandydatem na nowego burmistrza...

W 2009 roku Józef Gębski i Adam Wyżyński nakręcili dokument Piszczyk to ja. Piszczyk to ty. Jerzy Stefan Stawiński o sobie.

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1956 Człowiek na torze
    reż. Andrzej Munk

  • 1956 Kanał
    reż. Andrzej Wajda

  • 1957 Eroica
    reż. Andrzej Munk

  • 1958 Dezerter
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1958 Zamach
    reż. Jerzy Passendorfer

  • 1960 Historia współczesna
    reż. Wanda Jakubowska

  • 1960 Krzyżacy
    reż. Aleksander Ford

  • 1960 Zezowate szczęście
    reż. Andrzej Munk

  • 1963 Rozwodów nie będzie
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1964 Pingwin
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1966 Wieczór przedświąteczny (współscen., autor pierwowzoru literackiego)
    reż. Helena Amiradżibi, Jerzy Stefan Stawiński

  • 1970 Kto wierzy w bociany (współscen.)
    reż. Helena Amiradżibi, Jerzy Stefan Stawiński

  • 1970 Pogoń za Adamam
    reż. Jerzy Zarzycki

  • 1973 Godzina szczytu
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1974 Urodziny Matyldy
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1977 Akcja pod Arsenałem
    reż. Jan Łomnicki

  • 1978 Bilet powrotny
    reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski

  • 1979 Godzina „W” (tv)
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1979 Ojciec królowej
    reż. Wojciech Solarz

  • 1980 Urodziny młodego warszawiaka
    reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski

  • 1988 Obywatel Piszczyk
    reż. Andrzej Kotkowski

  • 1993 Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (tv)
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1995 Pułkownik Kwiatkowski
    reż. Kazimierz Kutz

  • 2007 Jutro idziemy do kina (tv)
    reż. Michał Kwieciński

Artykuły