Anna Milewska

Anna Milewska w filmie "Żywot Mateusza", fot. Jacek Mierosławski, źródło: Fototeka FN?>

Anna Milewska w filmie "Żywot Mateusza", fot. Jacek Mierosławski, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Zanim zajęła się aktorstwem, ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (1952) i pracowała w Muzeum Narodowym. Jest nie tylko aktorką filmową, teatralną oraz telewizyjną, ale i poetką, mającą na koncie kilka tomików wierszy.

Urodziła się 21 lutego 1931 roku w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1931). Po studiach związała się z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (1959-1961), następnie z Teatrem Powszechnym w Łodzi (1961-1963) i teatrami warszawskimi: Ziemi Mazowieckiej (1963-1965), Klasycznym (1965-1972), Studio (1972-2002) i Na Woli (2004).

W filmie zadebiutowała rolą Olgi, siostry Matisa, w Żywocie Mateusza (1967) Witolda Leszczyńskiego, przepięknej ekranizacji poetyckiej powieści Terjei Vesaasa Ptaki. Tytułowy bohater mieszka wraz z Olgą gdzieś na odludziu, nad brzegiem jeziora. Kiedy drwal Jan zabiera mu siostrę, myśliwy zabija „wielkiego ptaka", a piorun niszczy ulubione drzewo, nie widzi sensu dalszej egzystencji... Milewska jeszcze trzykrotnie pojawiła się w filmach Leszczyńskiego: w Konopielce (1981), adaptacji popularnej powieści Edwarda Redlińskiego, zagrała… Matkę Boską, ukazującą się w śnie Kaziuka, w Siekierezadzie (1985) według prozy Edwarda Stachury – Cecylkę, a w Requiem (2001) – Olgę, babcię Cecylki, dziewczynki, która tragicznie ginie w wypadku w pierwszej scenie filmu.

Interesujące – i jakże odmienne – role stworzyła: w Trzeciej części nocy (1971), efektownym debiucie Andrzeja Żuławskiego – zagrała zakonnicę Klarę, siostrę Michała, głównego bohatera tej przejmującej, okupacyjnej opowieści, w Nieciekawej historii (1982), inspirowanej opowiadaniem Antoniego Czechowa – Weronikę, żonę profesora dokonującego życiowego bilansu, w Maryni (1983) Jana Rybkowskiego, ekranizacji Sienkiewiczowskiej Rodziny Połanieckich – Emilię Chwastowską, siłę sprawczą uczuciowych perypetii, w Faustynie (1994) Jerzego Łukaszewicza – matkę przełożoną klasztoru w Wilnie. To bardzo dobre role, ale dużą popularność zawdzięcza – przede wszystkim – roli Julii Złotopolskiej, wdowy po Dionizym, w znanym serialu telewizyjnym.

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1967 Żywot Mateusza
    reż. Witold Leszczyński

  • 1970 Życie rodzinne
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1971 Trzecia część nocy
    reż. Andrzej Żuławski

  • 1975 Czerwone i białe
    reż. Paweł Komorowski

  • 1977 Zakręt
    reż. Stanisław Brejdygant

  • 1981 Konopielka
    reż. Witold Leszczyński

  • 1981 Rdza
    reż. Roman Załuski

  • 1982 Nieciekawa historia
    reż. Wojciech Jerzy Has

  • 1983 Marynia
    reż. Jan Rybkowski

  • 1983 Piętno
    reż. Ryszard Czekała

  • 1985 Siekierezada
    reż. Witold Leszczyński

  • 1986 Życie wewnętrzne
    reż. Marek Koterski

  • 1993 Przypadek Pekosińskiego
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 1994 Faustyna
    reż. Jerzy Łukaszewicz

  • 2001 Requiem
    reż. Witold Leszczyński