Emilia Krakowska
Przez dłuższy czas kojarzyła się widzom z ludową pasiastą spódnicą i rozbuchanym erotyzmem: Malina w Wajdowskiej Brzezinie według Jarosława Iwaszkiewicza, w kadrach pożyczonych z płócien Jacka Malczewskiego, uwodziła braci chylących się ku śmierci. Nieokiełznana namiętność Jagny Borynowej z Chłopów wiodła ją do zguby. A w Weselu Andrzeja Wajdy, w niewielkiej rólce siostry Panny Młodej, utrwalała aktorka ten przaśny, choć podbity drugim dnem wizerunek.
Potem stopniowo odchodziła od tego emploi, grając role współczesne, często na drugim planie, aby dziś kojarzyć się większości widowni z ciepłymi postaciami z telewizyjnych seriali.
Niekonwencjonalnie obsadzili ją Tomasz Konecki i Andrzej Saramonowicz w Ciele – powierzenie Krakowskiej roli płatnej morderczyni okazało się strzałem (sic!) w dziesiątkę.
Filmografia (wybór)
-
1970
Brzezina
reż. Andrzej Wajda
-
1972
Wesele
reż. Andrzej Wajda
-
1973
Chłopi
reż. Jan Rybkowski
-
1973
Jak to się robi
reż. Andrzej Kondratiuk
-
1975
Hazardziści
reż. Mieczysław Waśkowski
-
1978
Bez znieczulenia
reż. Andrzej Wajda
-
1983
Niedzielne igraszki
reż. Robert Gliński
Cytaty
-
Jak nazwałaby pani to, co jest przy wykonywaniu zawodu aktora absolutnie niezbędne?
Rozwiń
Aktor musi mieć w sobie chęć podejmowania ryzyka. Akumuluje swoje doświadczenia, wrażenia i w...