Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN?>

Jadwiga Jankowska-Cieślak, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Niewiele aktorek w polskim kinie miało tyle szczęścia do ról. Od debiutanckiej postaci Magdy w Trzeba zabić tę miłość Morgensterna (Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego), grywa bohaterki niejednoznaczne, stawiane w trudnych sytuacjach, kiedy mogą się ujawnić cechy ich charakteru i temperament. Bałkańska lekarka u Zanussiego i Żebrowskiego, która toczy walkę o własną godność, współczesna pani Bovary u Kamińskiego, lekarka osadzona na rok w areszcie śledczym, jej sprawa miała być medialnym alibi dla oprawców Grzegorza Przemyka u Dembińskiego, czy pogrążająca się w obsesji, nieumiejąca wybaczyć własnemu mężowi bohaterka Rysy - to materiał na wielkie kreacje. Jankowska-Cieślak wywiązuje się z tych zadań z klasą i talentem, docenionym licznymi nagrodami. Wśród nich jest canneńskie trofeum za rolę Evy w węgierskim Innym spojrzeniu Károlya Makka.

Filmografia (wybór)

  • 1972 Trzeba zabić tę miłość
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1975 Miłosierdzie płatne z góry (Nachtdienst)
    reż. Krzysztof Zanussi, Edward Żebrowski

  • 1977 Pani Bovary to ja
    reż. Zbigniew Kamiński

  • 1977 Sam na sam
    reż. Andrzej Kostenko

  • 1982 Inne spojrzenie (Egymásra nézve)
    reż. Károly Makk

  • 1996 Wezwanie
    reż. Mirosław Dembiński

  • 2000 Szczęśliwy człowiek
    reż. Małgorzata Szumowska

  • 2006 Co słonko widziało
    reż. Michał Rosa

  • 2008 Rysa
    reż. Michał Rosa

  • 2009 Tatarak
    reż. Andrzej Wajda

Cytaty

  • Już pierwszy jej występ na ekranie, w filmie Janusza Morgensterna Trzeba zabić tę miłość z 1972 roku, stał się sukcesem. Wielka jest naturalność gry aktorki w roli Magdy – postaci, która była mieszaniną...

    Rozwiń