Trzeba zabić tę miłość  [1972]

Trzeba zabić tę miłość

rok produkcji:

1972

premiera:

10 XII 1972

czas trwania:

92 min

Reżyseria:

Janusz Morgenstern

Scenariusz:

Janusz Głowacki

Zdjęcia:

Zygmunt Samosiuk

Obsada:

Jadwiga Jankowska-Cieślak [Magda], Andrzej Malec [Andrzej], Władysław Kowalski [lekarz], Barbara Wrzesińska [żona szefa], Alicja Jachiewicz [Dzidzia], Jan Englert [właściciel warsztatu samochodowego], Janusz Bylczyński [ojciec Magdy], Tomasz Lengren [Staszek, współlokator Andrzeja], Jan Himilsbach [dozorca na budowie], Ryszard Pracz [milicjant Rysio], Andrzej Dobosz [mężczyzna wezwany przed komisję ds. uchylających się od pracy], Ewa Ziętek [pielęgniarka], Bożena Dykiel [pielęgniarka]

Montaż:

Barbara Kosidowska

Muzyka:

Bohdan Mazurek

Scenografia:

Andrzej Płocki

Produkcja:

Zespół Filmowy „Iluzjon”

Kierownictwo produkcji :

Jerzy Buchwald

Nagrody:

  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1973: Grand Prix Złote Grono, nagrody za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak i za drugoplanową rolę kobiecą dla Barbary Wrzesińskiej
  • Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 1973 dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak
  • I Międzynarodowe Spotkania Filmowe „Młodzież na ekranie” Koszalin 1973: Wyróżnienie Jury dla Janusza Morgensterna, nagroda aktorska dla Jadwigi Jankowskiej-Cieślak

O filmie

Magda, ciągle przeżywająca rozejście się rodziców, i Andrzej nie dostali się na studia z braku wystarczającej liczby punktów. Kochają się i pragną rozpocząć wspólne życie. Magda podejmuje pracę salowej w szpitalu, by zdobyć preferencyjne punkty w kolejnym podejściu po indeks na Akademii Medycznej. Andrzej, żeby szybciej zdobyć pieniądze potrzebne na wynajęcie mieszkania, podejmuje pracę w prywatnym warsztacie samochodowym Karola. Bez skrupułów godzi się zostać kochankiem żony swojego szefa; kradnie z mieszkania ikonę, a zdemaskowany i zmuszony do wyrównania strat, zabiera oszczędności składane razem z Magdą. Wstrząśniętej dziewczynie tłumaczy, że zrobił to dla dobra ich dwojga. Magda przeprowadza się do ojca, który związał się z dziewczyną niewiele starszą od córki.

Jeden z ciekawszych filmów polskich poświęcony problemom młodzieży. Ironiczny portret konsumpcyjnie nastawionych do życia młodych ludzi, nieporadnie przymierzających się do dorosłego życia.


Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996