Jerzy Skolimowski
Jerzy Skolimowski to nie tylko ceniony reżyser i scenarzysta, również interesujący aktor. Stworzył wiele ciekawych ról w swoich filmach, a także w filmach innych reżyserów, głównie zagranicznych.
Po raz pierwszy pojawił się jako bokser w epizodzie w Niewinnych czarodziejach (1960) Andrzeja Wajdy (był także – z Jerzym Andrzejewskim – scenarzystą tego filmu), a pierwszą główną rolę zagrał w swym debiutanckim, zrealizowanym w dość niekonwencjonalny sposób, Rysopisie (1964). Pełnometrażowy film został bowiem zmontowany z etiud realizowanych w łódzkiej szkole filmowej. Jego bohater, Andrzej Leszczyc, w którego wcielił się sam reżyser, rzuca studia i dostaje powołanie do wojska. Do odjazdu pociągu zostaje mu kilka godzin... Rysopis to gorzkie studium psychologiczne młodego człowieka niemogącego się odnaleźć w niezbyt przyjaznej rzeczywistości. Dalsze losy swego bohatera przedstawił w Walkowerze, zaś zwieńczeniem tego interesującego tryptyku stała się Bariera (1966), w której protagonista – młody polski inteligent, tym razem nie w interpretacji reżysera, a Jana Nowickiego – usiłuje pokonać dzielące go od świata tytułowe bariery – pieniądza, konwencji, hierarchii. Bohatera Skolimowskiego najlepiej definiuje wiersz samego reżysera: „Człowiek na dworcu/który mówi/nie wiem po co tu przyszedłem/aż po wielu latach/albo po czymś takim/jak młodość albo miłość/z ręką na gardle/chce wszystko naprawić/i poprawia krawat”.
W 1967 roku kręci Ręce do góry, rozrachunkową opowieść rozgrywającą się podczas zjazdu absolwentów w dziesiątą rocznicę ukończenia studiów. W tym filmie po raz ostatni zagrał postać Leszczyca, któremu dodał ksywę „Zastawa”. Pozostali bohaterowie dostali przydomki: „Alfa”, „Opel Rekord”, „Romeo”, „Wartburg”. Oto grupa niegdysiejszych przyjaciół postanawia odwiedzić jednego z kolegów, który nie przybył na spotkanie. Nocna podróż towarowym pociągiem pełna jest alkoholu i wspomnień. Rano okazuje się, że przez całą noc wagon, do którego wsiedli, stał na bocznicy. Film nie został dopuszczony przez cenzurę do rozpowszechniania (wszedł na ekrany dopiero w 1981 roku, podczas działania tzw. pierwszej Solidarności, uzupełniony przez reżysera aktualizującym go wstępem). Zdegustowany takim obrotem sprawy artysta wyjechał za granicę, gdzie kontynuował swą reżyserską i aktorską karierę.
W 1991 roku zrealizował w koprodukcji polsko-brytyjsko-francuskiej Ferdydurke, oryginalną ekranizację dzieła Witolda Gombrowicza, w której wcielił się w dyrektora szkoły. W Operacji Samum (1999) Władysława Pasikowskiego zagrał szefa CIA. Wystąpił także w serialu Naznaczony (2009) jako profesor Wojciech Radler.
Kiedyś powiedział: „Proszę nie przeceniać mojego aktorstwa, to są najłatwiej zarobione pieniądze w życiu”.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1960
Niewinni czarodzieje
reż. Andrzej Wajda
-
1964
Rysopis
reż. Jerzy Skolimowski
-
1965
Sposób bycia
reż. Jan Rybkowski
-
1965
Walkower
reż. Jerzy Skolimowski
-
1967
Ręce do góry
reż. Jerzy Skolimowski
-
1972
Poślizg
reż. Jan Łomnicki
-
1991
Ferdydurke
reż. Jerzy Skolimowski
-
1999
Operacja Samum
reż. Władysław Pasikowski
Artykuły
-
W poszukiwaniu własnej tożsamości. Fenomen wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego
Mariusz Dzięglewski
„Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38
-
RECENZJA: Nie ma polskiej Nowej Fali – recenzja książki "W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali" pod red. Andrzeja Gwoździa i Margarete Wach
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018