Rysopis [1964]
rok produkcji:
- 1964
premiera:
- 18 XI 1965
czas trwania:
- 71 min
Reżyseria:
- Jerzy Skolimowski
Scenariusz:
- Jerzy Skolimowski
Zdjęcia:
- Witold Mickiewicz
Obsada:
- Elżbieta Czyżewska [3 role: Teresa, Barbara, żona Leszczyca], Jerzy Skolimowski [Andrzej Leszczyc], Tadeusz Minc, Jacek Szczęk [Mundek], Andrzej Żarnecki , Juliusz Lubicz-Lisowski [pan w budce telefonicznej], Marek Piwowski [mężczyzna na komisji poborowej]
Montaż:
- Halina Gronek
Muzyka:
- Krzysztof Sadowski
Scenografia:
- Jerzy Skolimowski
Produkcja:
- Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna i Filmowa
Kierownictwo produkcji :
- Zbigniew Brejtkopf
Nagrody:
-
- FF PWSTiF Warszawa 1964: nagroda za reżyserię dla Jerzego Skolimowskiego, nagroda za zdjęcia dla Witolda Mickiewicza
- FF Arnhem (Holandia) 1965: Grand Prix za reżyserię dla Jerzego Skolimowskiego
- Syrenka Warszawska 1965 dla Jerzego Skolimowskiego
O filmie
Wczesny ranek w Polsce gomułkowskiej. Andrzej Leszczyc budzi się, zostawia śpiącą Teresę i udaje się na komisję poborową. Ku zdumieniu komisji domaga się natychmiastowego powołania do służby zasadniczej. Wyjaśnia, że porzucił studia ichtiologiczne i w wojsku zamierza zacząć dorosłe życie.
Z kartą poborowego, mając kilka godzin do odjazdu pociągu, którym zamierza rozpocząć rozpaczliwą ucieczkę od nieokreślonej, szarej rzeczywistości i bezcelowej egzystencji, powraca do opuszczonej dziewczyny. Robi zakupy, wychodzi z psem do weterynarza i zostawia tam zwierzę do uśpienia. Od spotkanego Mundka pożycza pieniądze. W tramwaju poznaje Barbarę, która wydaje mu się dziewczyną jego życia. Po bójce z kolegami po raz ostatni odwiedza swe mieszkanie, zabiera walizki
i wskakuje do ruszającego pociągu wywożącego go do jednostki wojskowej. Przez okno dostrzega machającą ku niemu Barbarę.
Pierwsza część dyptyku o losach Andrzeja Leszczyca (rozwiniętych w Walkowerze) zmontowana
z krótkometrażowych etiud szkolnych, realizowanych przez Skolimowskiego przez cztery lata studiów
w PWSTiF. Oryginalne stylistycznie pokoleniowe studium charakteru młodego człowieka: biernego, zagubionego, odrzucającego kontakt z nieakceptowaną rzeczywistością. Debiut filmowy wytyczający nowe drogi estetyki polskiego kina.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
RECENZJA: Nie ma polskiej Nowej Fali – recenzja książki "W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali" pod red. Andrzeja Gwoździa i Margarete Wach
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
W poszukiwaniu własnej tożsamości. Fenomen wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego
Mariusz Dzięglewski
„Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38
Cytaty
-
W Rysopisie nie ma mowy o „charakterze”, „motywach”, „decyzjach”
Rozwiń
i „kompleksach”. Leszczyc poszukuje siebie, a zatem nie możemy wiedzieć na jego temat więcej, niż on sam...