Do widzenia, do jutra... [1960]
rok produkcji:
- 1960
premiera:
- 25 V 1960
czas trwania:
- 80 min
Reżyseria:
- Janusz Morgenstern
Scenariusz:
- Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela, Wilhelm Mach
Zdjęcia:
- Jan Laskowski
Obsada:
- Zbigniew Cybulski [Jacek], Teresa Tuszyńska [Margueritte], Grażyna Muszyńska [Joasia], Barbara Baranowska [dziewczyna z baru], Włodzimierz Bielicki [znajomy Jacka, adorator Margueritte], Jacek Fedorowicz [Jurek], Roman Polański [Romek], Romuald Freyer [aktor Tik Taka], Tadeusz Wojtych [Zygmunt, aktor teatrzyku, plastyk dekorujący wystawę sklepu], Tadeusz Chyła [Tadek, aktor Tik Taka], Krzysztof Komeda [pianista w klubie]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Krzysztof Komeda
Scenografia:
- Roman Mann
Kierownictwo produkcji :
- Jerzy Rutowicz
Nagrody:
-
- MFF Melbourne (Australia) 1961: Srebrny Bumerang dla Jana Laskowskiego
- MFF Stratford (Wielka Brytania) 1961: nagroda za reżyserię dla Janusza Morgensterna
O filmie
Jacek jest reżyserem studenckiego teatrzyku w Gdańsku. Spotyka Margueritte, córkę zagranicznego konsula. Zaprasza ją na tenisa i odtąd zaczynają regularnie się spotykać. Margueritte odwiedza teatrzyk. Jacek, wyraźnie zakochany, zaniedbuje swoje obowiązki, całe dnie spędza z Margueritte. Dla niej ta znajomość jest tylko rozrywką. Nie potrafi się zakochać.
Odwiedzając kościół, odgrywają scenę ślubu, i wtedy dziewczyna mówi mu, że nie zamierza wychodzić za mąż. Boi się, że w stałym związku utraci swą atrakcyjność. Nie chce, aby Jacek traktował ją jak dziecko. Doświadczyła już w życiu niejednego. Stale zmieniała miejsca pobytu, poznała wielu ludzi. Oznajmia Jackowi, że wkrótce opuści Gdańsk. Gdy on ją namawia, by pozostała z nim na zawsze, wybiera swój wędrowny styl życia. Pewnego dnia Jacek przychodzi do konsulatu i dowiaduje się, że Margueritte wyjechała. Wraca do teatrzyku i do swych przyjaciół.
W filmie wykorzystano fragmenty spektakli teatrzyków Bim-Bom i Co To.
Historia miłości dwojga młodych ludzi, którzy ze względu na niedojrzałość nie są w stanie uratować rodzącego się uczucia. On wprowadza ją w swój świat, ona zatrzymuje się w nim na chwilę, a potem odchodzi. Subtelny, pełen sentymentalnego ciepła obraz środowiska egzystencjalnej młodzieży lat pięćdziesiątych.
Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
„Do widzenia, do jutra”
Marek Hendrykowski
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Cytaty
-
Z przyjemnością należy odnotować, że czujność nie opuszcza co bardziej wzorowych obywateli naszego kraju. Stanisław Dygat, będąc w Ameryce, zauważył przypadkiem, że w programie festiwalu filmowego w San Francisco...
Rozwiń