Zbigniew Cybulski
Jeden z najwybitniejszych polskich aktorów filmowych, a być może jedyny, który stworzył postać mityczną, będąc uosobieniem i wyrazicielem postaw, konfliktów wewnętrznych i lęków całej generacji, a pośrednio – całego narodu. Postać Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie Andrzeja Wajdy stanowiła pomost między doświadczeniem straconego pokolenia – akowskiej młodzieży skazanej na śmietnik historii, jak głosiła ówczesna propaganda – a współczesnym rozczarowaniem popaździernikowej młodej inteligencji. Cybulski – grający we własnym, współczesnym ubraniu, którego nie pozwolił zamienić na marynarkę i oficerki – zaprezentował w tej roli nowoczesne, wyprzedzające swój czas aktorstwo: spontaniczne, pełne tłumionych emocji, znajdujących wyraz w wymykających się postaci gestach, ruchach, spojrzeniach.
Ta spontaniczność i temperatura uczuciowa stały się znakiem firmowym Cybulskiego od samego początku kariery: zdradza je już epizod w Pokoleniu Wajdy, a można je odnaleźć w każdej właściwie z jego ról, nawet niewielkich, drugoplanowych, jak w jednej z ostatnich zagranych przed tragiczną śmiercią pod kołami pociągu na wrocławskim dworcu – trenera w Jowicie Janusza Morgensterna.
Urodził się 3 listopada 1927 r. w Kniażach k. Stanisławowa, zmarł 8 stycznia 1967 roku we Wrocławiu. Absolwent PWSA w Krakowie (1953), wcześniej studiował na Wydziale Konsularnym krakowskiej Szkoły Handlowej i dziennikarstwo na UJ. Tuż po szkole aktorskiej znalazł się w gdańskim Teatrze Wybrzeże (1953-1955, 1958-1960), gdzie wraz z grupą kolegów ze szkoły (m.in. Bogumiłem Kobielą) stworzył kabaret literacki Bim-Bom (1954-1960). To środowisko sportretował Morgenstern w Do widzenia, do jutra…, w którym Cybulski nie tylko zagrał liryczną wersję samego siebie, ale i współtworzył scenariusz.
Po przyjeździe do Warszawy grał w teatrach Wagabunda (1960) i Ateneum (1960-63), jednak uważany był głównie za aktora filmowego. Wśród ponad trzydziestu ról, jakie zagrał, sporo odwoływało się do legendarnej kreacji z Popiołu i diamentu, polemizowało z nią lub – na przykład w Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa czy w Salcie Tadeusza Konwickiego – było wręcz jej szyderczą wersją. Nieco inną propozycją był Alfons van Worden w Rękopisie znalezionym w Saragossie, choć i tu pod pozorem baśniowego widowiska kostiumowego rozgrywał się dramat samopoznania. Siłę talentu komicznego Cybulskiego objawił najlepiej Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza. Generalnie jednak, po stłamszeniu przez władze Polskiej Szkoły Filmowej, obsadzany w kameralnych dramatach okresu małej stabilizacji Cybulski nie miał szans na zbudowanie nowej postaci poruszającej się – jak Chełmicki – w przestrzeni mitycznej, co wypominała mu ówczesna krytyka i widownia.
Nie ulega jednak wątpliwości, że Zbigniew Cybulski jak żaden inny aktor zapisał się w historii polskiego kina, czego dowodem mogą być również poświęcone mu filmy: odreagowujące traumę jego przedwczesnej śmierci Wszystko na sprzedaż Andrzeja Wajdy i montażowy Zbyszek Jana Laskowskiego.
Od 1969 roku (z przerwami) najlepszym młodym polskim aktorom przyznawana jest Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego.
Magda Sendecka
Filmografia (wybór)
-
1954
Pokolenie
reż. Andrzej Wajda
-
1956
Koniec nocy
reż. Julian Dziedzina, Paweł Komorowski, Walentyna Uszycka
-
1958
Krzyż Walecznych
reż. Kazimierz Kutz
-
1958
Ósmy dzień tygodnia
reż. Aleksander Ford [premiera 1983]
-
1958
Popiół i diament
reż. Andrzej Wajda
-
1959
Pociąg
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1960
Do widzenia, do jutra...
reż. Janusz Morgenstern
-
1960
Niewinni czarodzieje
reż. Andrzej Wajda
-
1960
Rozstanie
reż. Wojciech J. Has
-
1962
Jak być kochaną
reż. Wojciech J. Has
-
1962
Warszawa [w:] L'amour a vingt ans (Miłość dwudziestolatków)
reż. Andrzej Wajda
-
1963
Ich dzień powszedni
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1963
Milczenie
reż. Kazimierz Kutz
-
1963
Zbrodniarz i panna
reż. Janusz Nasfeter
-
1963
Zdarzenie III [w:] Rozwodów nie będzie
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1964
Att alska (Kochać)
reż. Jorn Donner
-
1964
Giuseppe w Warszawie
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1964
Pingwin
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1964
Rękopis znaleziony w Saragossie
reż. Wojciech J. Has
-
1965
Jutro Meksyk
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1965
Salto
reż. Tadeusz Konwicki
-
1965
Sam pośród miasta
reż. Halina Bielińska
-
1966
Cała naprzód
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1966
Szyfry
reż. Wojciech J. Has
-
1967
Jowita
reż. Janusz Morgenstern
-
1967
Morderca zostawia ślad
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
Artykuły
-
Mit, aktor, człowiek. Rozmowa z Dorotą Karaś, autorką książki "Cybulski. Podwójne salto"
Anna Taszycka
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
RECENZJA: Przekleństwo deminutywu. O biografii Cybulskiego - recenzja książki "Cybulski: podwójne salto" Doroty Karaś
Krzysztof Kornacki
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
O pornograficzności Szyfrów Wojciecha Jerzego Hasa
Natasza Korczarowska-Różycka
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
Wojciech Świdziński
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
-
„Jak być kochaną” albo śmierć Ofelii
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
-
„Do widzenia, do jutra”
Marek Hendrykowski
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008