Zbigniew Cybulski

Zbigniew Cybulski w filmie „Ósmy dzień tygodnia", źródło: Fototeka FN?>

Zbigniew Cybulski w filmie „Ósmy dzień tygodnia", źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Jeden z najwybitniejszych polskich aktorów filmowych, a być może jedyny, który stworzył postać mityczną, będąc uosobieniem i wyrazicielem postaw, konfliktów wewnętrznych i lęków całej generacji, a pośrednio – całego narodu. Postać Maćka Chełmickiego w Popiele i diamencie Andrzeja Wajdy stanowiła pomost między doświadczeniem straconego pokolenia – akowskiej młodzieży skazanej na śmietnik historii, jak głosiła ówczesna propaganda  a współczesnym rozczarowaniem popaździernikowej młodej inteligencji. Cybulski – grający we własnym, współczesnym ubraniu, którego nie pozwolił zamienić na marynarkę i oficerki – zaprezentował w tej roli nowoczesne, wyprzedzające swój czas aktorstwo: spontaniczne, pełne tłumionych emocji, znajdujących wyraz w wymykających się postaci gestach, ruchach, spojrzeniach.

Ta spontaniczność i temperatura uczuciowa stały się znakiem firmowym Cybulskiego od samego początku kariery: zdradza je już epizod w Pokoleniu Wajdy, a można je odnaleźć w każdej właściwie z jego ról, nawet niewielkich, drugoplanowych, jak w jednej z ostatnich zagranych przed tragiczną śmiercią pod kołami pociągu na wrocławskim dworcu – trenera w Jowicie Janusza Morgensterna.

Urodził się 3 listopada 1927 r. w Kniażach k. Stanisławowa, zmarł 8 stycznia 1967 roku we Wrocławiu. Absolwent PWSA w Krakowie (1953), wcześniej studiował na Wydziale Konsularnym krakowskiej Szkoły Handlowej i dziennikarstwo na UJ. Tuż po szkole aktorskiej znalazł się w gdańskim Teatrze Wybrzeże (1953-1955, 1958-1960), gdzie wraz z grupą kolegów ze szkoły (m.in. Bogumiłem Kobielą) stworzył kabaret literacki Bim-Bom (1954-1960). To środowisko sportretował Morgenstern w Do widzenia, do jutra…, w którym Cybulski nie tylko zagrał liryczną wersję samego siebie, ale i współtworzył scenariusz.

Po przyjeździe do Warszawy grał w teatrach Wagabunda (1960) i Ateneum (1960-63), jednak uważany był głównie za aktora filmowego. Wśród ponad trzydziestu ról, jakie zagrał, sporo odwoływało się do legendarnej kreacji z Popiołu i diamentu, polemizowało z nią lub – na przykład w Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa czy w Salcie Tadeusza Konwickiego – było wręcz jej szyderczą wersją. Nieco inną propozycją był Alfons van Worden w Rękopisie znalezionym w Saragossie, choć i tu pod pozorem baśniowego widowiska kostiumowego rozgrywał się dramat samopoznania. Siłę talentu komicznego Cybulskiego objawił najlepiej Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza. Generalnie jednak, po stłamszeniu przez władze Polskiej Szkoły Filmowej, obsadzany w kameralnych dramatach okresu małej stabilizacji Cybulski nie miał szans na zbudowanie nowej postaci poruszającej się – jak Chełmicki – w przestrzeni mitycznej, co wypominała mu ówczesna krytyka i widownia.

Nie ulega jednak wątpliwości, że Zbigniew Cybulski jak żaden inny aktor zapisał się w historii polskiego kina, czego dowodem mogą być również poświęcone mu filmy: odreagowujące traumę jego przedwczesnej śmierci Wszystko na sprzedaż Andrzeja Wajdy i montażowy Zbyszek Jana Laskowskiego.

Od 1969 roku (z przerwami) najlepszym młodym polskim aktorom przyznawana jest Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego.

Magda Sendecka

Filmografia (wybór)

  • 1954 Pokolenie
    reż. Andrzej Wajda

  • 1956 Koniec nocy
    reż. Julian Dziedzina, Paweł Komorowski, Walentyna Uszycka

  • 1958 Krzyż Walecznych
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1958 Ósmy dzień tygodnia
    reż. Aleksander Ford [premiera 1983]

  • 1958 Popiół i diament
    reż. Andrzej Wajda

  • 1959 Pociąg
    reż. Jerzy Kawalerowicz

  • 1960 Do widzenia, do jutra...
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1960 Niewinni czarodzieje
    reż. Andrzej Wajda

  • 1960 Rozstanie
    reż. Wojciech J. Has

  • 1962 Jak być kochaną
    reż. Wojciech J. Has

  • 1962 Warszawa [w:] L'amour a vingt ans (Miłość dwudziestolatków)
    reż. Andrzej Wajda

  • 1963 Ich dzień powszedni
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1963 Milczenie
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1963 Zbrodniarz i panna
    reż. Janusz Nasfeter

  • 1963 Zdarzenie III [w:] Rozwodów nie będzie
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1964 Att alska (Kochać)
    reż. Jorn Donner

  • 1964 Giuseppe w Warszawie
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1964 Pingwin
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1964 Rękopis znaleziony w Saragossie
    reż. Wojciech J. Has

  • 1965 Jutro Meksyk
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1965 Salto
    reż. Tadeusz Konwicki

  • 1965 Sam pośród miasta
    reż. Halina Bielińska

  • 1966 Cała naprzód
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1966 Szyfry
    reż. Wojciech J. Has

  • 1967 Jowita
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1967 Morderca zostawia ślad
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

Artykuły