Godziny nadziei  [1955]

Godziny nadziei

rok produkcji:

1955

premiera:

9 V 1955

czas trwania:

87 min

Reżyseria:

Jan Rybkowski

Scenariusz:

Jerzy Pomianowski

Zdjęcia:

Władysław Forbert

Obsada:

Zbigniew Józefowicz [kapitan Walek, komendant szpitala], Krystyna Kamieńska [doktor Anna], Stanisław Mikulski [porucznik Jan Basior], Jadwiga Chojnacka [siostra Margiel], Bronisław Pawlik [fryzjer Szczeżuja], Zofia Mrozowska [aktorka z teatru polowego], Bohdan Ejmont [lotnik Pietia], Stefan Rydel [sturmführer von Lyx], Stanisław Milski [Nagel, pułkownik SS], Jerzy Kaliszewski [major Woynicz], Leon Niemczyk [oficer amerykański], Janusz Jaroń [oficer sztabowy], Jerzy Kawka [scharführer Schkoppeck], Kazimierz Szubert [Kurak], Eugeniusz Solarski [rybak]

Montaż:

Czesław Raniszewski

Muzyka:

Andrzej Markowski

Scenografia:

Jan Grandys

Produkcja:

Wytwórnia Filmów Fabularnych, Łódź

Kierownictwo produkcji :

Zygmunt Szyndler

Nagrody:

  • Nagroda Państwowa zespołowa II stopnia 1955 dla Jana Rybkowskiego, Władysława Forberta, Jerzego Pomianowskiego

O filmie

Wiosna 1945 roku. W małym, wyzwolonym przez Armię Czerwoną miasteczku na Ziemiach Zachodnich stacjonuje szpital wojskowy, którego komendant dowodzi także małym garnizonem. Nie wie, że w pobliskim lesie stacjonuje niemiecki oddział pancerny pułkownika SS Nagla. Zamierza on przejść szarżą przez miasteczko – jedyną drogą w kierunku zachodnim.

Akcją dowodzi von Lyx, syn właściciela miejscowego majątku, ale podczas zwiadu zostaje zatrzymany. Doprowadzony do komendanta, grozi zmasowanym ostrzałem artyleryjskim ulic, na których kłębią się obywatele niemal całej Europy. Komendant zarządza ewakuację cywilów, która kończy się pomyślnie. Broniący miasteczka porucznik Basior, osaczony, ginie, ale przybyła w porę odsiecz rozbija niemiecki oddział pancerny.

Banalny temat wojenny z historią miłosną został opowiedziany w sposób daleki od norm socrealistycznej estetyki, ekspresyjnymi kadrami, które w równym stopniu szokowały naturalizmem, co zaskakiwały malarskim symbolizmem. Niedocenione arcydzieło epoki.


Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996


Cytaty

  • Na naradzie SPATiF Aleksander Ford, mówiąc o sprawach narodowego stylu, przestrzegał przed przenoszeniem doświadczeń neorealizmu włoskiego i stylu włoskich filmowców do naszych filmów. „Podejrzenia”, że Godziny...

  • Nie jest to film o wojnie, mimo że dzieje się podczas wojny. Wartość Godzin nadziei leży w tym, że z dziesiątków ludzi film nie zrobił tłumu. Prawdzie sytuacji odpowiada prawda obserwacji psychologicznej. Wątki...

    Rozwiń

Bibliografia