Kobieta w kapeluszu  [1984]

Kobieta w kapeluszu

rok produkcji:

1984

premiera:

2 IX 1985

czas trwania:

101 min

Reżyseria:

Stanisław Różewicz

Scenariusz:

Stanisław Różewicz

Zdjęcia:

Jerzy Wójcik

Obsada:

Hanna Mikuć [Ewa], Maria Czubasiewicz [Grabowska], Barbara Dziekan [Jadwiga], Krzysztof Gosztyła [N.], Mieczysław Grąbka [Rysio], Marek Kondrat [reżyser Lewicki], Wiesława Mazurkiewicz [matka Ewy], Henryk Machalica [Jan Ziembiński], Magdalena Wołłejko [Magda], Jan Kociniak [dozorca], Tomasz Lengren [reżyser]

Montaż:

Urszula Śliwińska

Muzyka:

Jerzy Satanowski

Scenografia:

Halina Dobrowolska

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Tor”

Kierownictwo produkcji :

Henryk Romanowski

Nagrody:

  • MFF Moskwa (Związek Radziecki) 1985: Srebrny Medal, wyróżnienie FIPRESCI dla Stanisława Różewicza
  • Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia dla Stanisława Różewicza
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985: Grand Prix Złote Lwy dla Stanisława Różewicza, nagroda za dźwięk dla Zygmunta Nowaka
  • Nagroda Artystyczna Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia dla Hanny Mikuć

O filmie

Ewa jest początkującą aktorką, brak jej jednak siły przebicia, tak ważnej w wybranym zawodzie. Podziwia doświadczonego kolegę Ziembińskiego, który przez lata pracy nie stracił godności i szacunku do innych. W teatrze pojawia się reżyser Lewicki. Proponuje Ewie rolę Kordelii w Królu Learze. Ewa zaczyna obsesyjnie myśleć o tej postaci. Odwiedza profesorkę ze szkoły teatralnej i rozmawia z nią o istocie aktorskiego powołania.

Przyjaciółka załatwia Ewie pracę w filmie. Postać filmowej kobiety w kapeluszu jest drobnym epizodem. Bohaterka bezskutecznie usiłuje dowiedzieć się, jakie znaczenie ma ona dla reżysera. Kiedy uzyskuje informację, że najważniejszy jest kapelusz, rezygnuje z propozycji. W jej życiu uczuciowym panuje chłód. Zrywa z mężczyzną, który chce się z nią ożenić, trudno jej nawiązać kontakt z matką. Przeżywa wstrząs, gdy dowiaduje się, że rolę Kordelii powierzono koleżance. W końcu zapada decyzja, że sztuka Szekspira w ogóle nie będzie wystawiona. Brzegiem morza idzie Ziembiński jako król Lear i Ewa jako Kordelia. Rozmawiają ze sobą Szekspirowskimi dialogami.

Film ukazuje nierozwiązalny dylemat: od artysty wymaga się wrażliwości, ale w konkurencji zwycięża siła. Wzniosłe wyobrażenia o aktorstwie nie mają nic wspólnego z codziennością tego zawodu. Aktor ma być posłusznym wykonawcą, nie osobowością twórczą. Ważniejsze od talentu okazują się układy.



Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Widzenie pejzażu… Patrzenie a widzenie to dwie różne sprawy. Ludzie najczęściej patrzą, a nie widzą. Więc pejzaż widziany przeze mnie, przez bohaterów filmu [jest] w obiektywnej i subiektywnej narracji (…). Wolę...

  • Symboliczne etapy dojrzewania aktorki ujął Różewicz dyskretnie w trzy hasła wyrastające z teatralnej praktyki: Manekin. Kobieta w kapeluszu. Kordelia. Nie są to trzy role Ewy (…), ale trzy wyobrażone przez dziewczynę...

    Rozwiń

Bibliografia