Kobieta w kapeluszu [1984]
rok produkcji:
- 1984
premiera:
- 2 IX 1985
czas trwania:
- 101 min
Reżyseria:
- Stanisław Różewicz
Scenariusz:
- Stanisław Różewicz
Zdjęcia:
- Jerzy Wójcik
Obsada:
- Hanna Mikuć [Ewa], Maria Czubasiewicz [Grabowska], Barbara Dziekan [Jadwiga], Krzysztof Gosztyła [N.], Mieczysław Grąbka [Rysio], Marek Kondrat [reżyser Lewicki], Wiesława Mazurkiewicz [matka Ewy], Henryk Machalica [Jan Ziembiński], Magdalena Wołłejko [Magda], Jan Kociniak [dozorca], Tomasz Lengren [reżyser]
Montaż:
- Urszula Śliwińska
Muzyka:
- Jerzy Satanowski
Scenografia:
- Halina Dobrowolska
Kierownictwo produkcji :
- Henryk Romanowski
Nagrody:
-
- MFF Moskwa (Związek Radziecki) 1985: Srebrny Medal, wyróżnienie FIPRESCI dla Stanisława Różewicza
- Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia dla Stanisława Różewicza
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985: Grand Prix Złote Lwy dla Stanisława Różewicza, nagroda za dźwięk dla Zygmunta Nowaka
- Nagroda Artystyczna Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia dla Hanny Mikuć
O filmie
Ewa jest początkującą aktorką, brak jej jednak siły przebicia, tak ważnej w wybranym zawodzie. Podziwia doświadczonego kolegę Ziembińskiego, który przez lata pracy nie stracił godności i szacunku do innych. W teatrze pojawia się reżyser Lewicki. Proponuje Ewie rolę Kordelii w Królu Learze. Ewa zaczyna obsesyjnie myśleć o tej postaci. Odwiedza profesorkę ze szkoły teatralnej i rozmawia z nią o istocie aktorskiego powołania.
Przyjaciółka załatwia Ewie pracę w filmie. Postać filmowej kobiety w kapeluszu jest drobnym epizodem. Bohaterka bezskutecznie usiłuje dowiedzieć się, jakie znaczenie ma ona dla reżysera. Kiedy uzyskuje informację, że najważniejszy jest kapelusz, rezygnuje z propozycji. W jej życiu uczuciowym panuje chłód. Zrywa z mężczyzną, który chce się z nią ożenić, trudno jej nawiązać kontakt z matką. Przeżywa wstrząs, gdy dowiaduje się, że rolę Kordelii powierzono koleżance. W końcu zapada decyzja, że sztuka Szekspira w ogóle nie będzie wystawiona. Brzegiem morza idzie Ziembiński jako król Lear i Ewa jako Kordelia. Rozmawiają ze sobą Szekspirowskimi dialogami.
Film ukazuje nierozwiązalny dylemat: od artysty wymaga się wrażliwości, ale w konkurencji zwycięża siła. Wzniosłe wyobrażenia o aktorstwie nie mają nic wspólnego z codziennością tego zawodu. Aktor ma być posłusznym wykonawcą, nie osobowością twórczą. Ważniejsze od talentu okazują się układy.
Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
Cytaty
-
Symboliczne etapy dojrzewania aktorki ujął Różewicz dyskretnie w trzy hasła wyrastające z teatralnej praktyki: Manekin. Kobieta w kapeluszu. Kordelia. Nie są to trzy role Ewy (…), ale trzy wyobrażone przez dziewczynę...
Rozwiń