Podwójne życie Weroniki [1991]
rok produkcji:
- 1991
premiera:
- 6 X 1991
czas trwania:
- 93 min
Reżyseria:
- Krzysztof Kieślowski
Scenariusz:
- Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia:
- Sławomir Idziak
Obsada:
- Irene Jacob [2 role: Weronika, Veronique], Philippe Volter [Alexandre Fabbri], Halina Gryglaszewska [ciotka Weroniki], Sandrine Dumas [Catherine], Jerzy Gudejko [Antek, chłopak Weroniki], Kalina Jędrusik, Aleksander Bardini [dyrygent], Władysław Kowalski [ojciec Weroniki], Janusz Sterniński [adwokat]
Montaż:
- Jacques Witta
Muzyka:
- Zbigniew Preisner
Dźwięk:
- Edith Vassard, Michele Catonne
Scenografia:
- Patrice Mercier, Halina Dobrowolska
Kostiumy:
- Laurence Brignon, Claudy Fellous, Elżbieta Radke
Charakteryzacja:
- Agnes Tassel, Iwona Skwarka, Jolanta Stachecka
Kierownictwo produkcji :
- Daniel Szuster
Rok produkcji:
- 1991
Nagrody:
-
- MFF Cannes, 1991 - Nagroda Jury za najlepszą rolę kobiecą Irene Jacob
- MFF Cannes, 1991 - Nagroda Jury Ekumenicznego
- MFF Cannes, 1991 - Nagroda FIPRESCI
- Nagroda Amerykańskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych (NSFC), 1991 r.
- Nagroda Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP, Złota Taśma 1992 - w kategorii: film polski za rok 1991
- Nagroda przyznawana przez pismo "Film", Złota Kaczka, 1992 - w kategorii: najlepszy film polski; za rok 1991
O filmie
"Podwójne życie Weroniki" weszło na polskie ekrany opromienione sukcesem odniesionym na festiwalu w Cannes w 1991 r., gdzie Irţne Jacob otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską, a film - typowany przez dłuższy czas do Złotej Palmy - uhonorowano ostatecznie nagrodami FIPRESCI oraz jury ekumenicznego. We Francji, gdzie miał swoją premierę, odniósł także duży sukces kasowy, plasując się na 12 miejscu na liście frekwencji, zaraz za widowiskowymi produkcjami hollywoodzkimi. W programie canneńskiego festiwalu przedstawiono "Podwójne życie Weroniki" jako "prawdziwą i poruszającą love story. To opowieść o życiu, które kończy się, aby znaleźć dalszy ciąg w innym ciele i duszy". Krzysztof Kieślowski dotyka w swym filmie tych sfer życia, które są poza zasięgiem jakichkolwiek miar i kryteriów racjonalnych. Wciąga nas w sferę metafizyki, która wpływa na nasze postępowanie. Dlatego nie zastanawiamy się, czy to możliwe, by żyły na świecie dwie identycznie wyglądające dziewczyny o tym samym imieniu, jedna w Polsce, druga we Francji, w dodatku urodzone tego samego dnia i odkrywające w sobie takie same zdolności. By los pierwszej był ostrzeżeniem dla drugiej i by ta druga - nic nie wiedząc o pierwszej - korygowała swoje postępowanie dzięki tym ostrzeżeniom, docierającym do niej w tajemniczy, nie dający się wyjaśnić sposób. "Podwójne życie Weroniki" to - jak zauważali krytycy - także ładna historia miłosna. Prosta, czysto zarysowana, inteligentna. "Cały flirt polega tu na budowaniu rebusów w nadziei, że partnerka je zauważy i rozwiąże. Mężczyzna zdobywa tu, lecz w taki sposób, by nie urazić ambicji wybranki. Kobiecie z kolei pozostawia się możliwość wyboru". Istotny walor filmu stanowi także jego uroda plastyczna, wspaniałe, utrzymane w tonacji sepii zdjęcia Sławomira Idziaka oraz piękna, oryginalna muzyka Zbigniewa Preisnera.
Tego samego dnia, o tej samej godzinie przychodzą na świat dwie dziewczynki. Jedna w Krakowie, druga w Clermont - Ferrant. Otrzymują takie same imiona, mają takie same zainteresowania artystyczne i są podobne jak dwie krople wody. Nic o sobie nie wiedząc czują się ze sobą związane... We Francji i w Polsce żyją dwie identyczne dziewczyny, Veronique i Weronika. Nie wiedzą o sobie nawzajem, Obie są utalentowane muzycznie, obie też mają kłopoty ze zdrowiem. Weronika mieszka w małym miasteczku, śpiewa w chórze. Nęka ją przeczucie, że jest z kimś w niezwykły sposób spokrewniona. Dziewczyna opuszcza swojego przyjaciela Antka i wyjeżdża do Krakowa. Bierze udział w przesłuchaniach i próbach chóru. Podczas manifestacji na krakowskim rynku Weronika spostrzega w autokarze wiozącym francuskich turystów dziewczynę, która wygląda identycznie jak ona. Nie dochodzi między nimi do spotkania, Francuzka odjeżdża fotografując manifestantów. Weronika wygrywa konkurs muzyczny. Kiedy wystąpuje po raz pierwszy w filharmonii, jej śpiew urywa się, pada na scenę i umiera. W tym samym czasie Veronique zaczyna odczuwać stratę jakiejś bliskiej osoby. Dowiedziawszy się o swojej chorobie serca postanawia zrezygnować ze śpiewu. W szkole, gdzie uczy muzyki, Veronique spotyka Aleksandra, lalkarza i autora bajek dla dzieci. Dziewczyna odbiera tajemnicze telefony, a potem serię przesyłek-sygnałów od kogoś, kto pragnie nawiązać z nią kontakt. Podąża ich śladem do Paryża, gdzie odkrywa, że ich nadawcą był Alexandre.
www.filmpolski.pl
Artykuły
-
Przeczucie słowa (notatki rosyjskiego filologa o polskim reżyserze)
Irina Adelgeim
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24