Przesłuchanie [1982]
rok produkcji:
- 1982
premiera:
- 13 XII 1989
czas trwania:
- 111 min
Reżyseria:
- Ryszard Bugajski
Scenariusz:
- Ryszard Bugajski
Zdjęcia:
- Jacek Petrycki
Obsada:
- Krystyna Janda [Antonina Dziwisz], Adam Ferency [Tadeusz Morawski], Janusz Gajos [major Kąpielowy], Agnieszka Holland [Witkowska], Anna Romantowska [Mira Szajnert], Bożena Dykiel [chłopka Honorata], Olgierd Łukaszewicz [Konstanty, mąż Antoniny], Tomasz Dedek [ubek Czesiek aresztujący Antoninę], Jan Jurewicz [strażnik], Jarosław Kopaczewski [ubek aresztujący Antoninę]
Montaż:
- Katarzyna Maciejko
Scenografia:
- Janusz Sosnowski
Produkcja:
- Zespół Filmowy „X”
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Drewno
Konsultacja muzyczna :
- Agnieszka Hundziak
Nagrody:
-
- Don Kichot 1989
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1989: Grand Prix Złote Grono
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1989: nagroda Fundacji Kultury Polskiej dla Krystyny Jandy, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Publiczności
- Złota Kaczka 1990
- MFF Cannes (Francja) 1990: Nagroda Jury za najlepszą rolę kobiecą dla Krystyny Jandy
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1990: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Krystyny Jandy, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Janusza Gajosa, nagroda za drugoplanową rolę kobiecą dla Anny Romantowskiej
- MFF Chicago (USA) 1990: Srebrny Hugo
- BESEF Belgrad (Jugosławia) 1991: nagroda za rolę kobiecą dla Krystyny Jandy, nagroda FIPRESCI
Cytaty
-
Więźniarka: Stąd nie można wyjść bez winy. To się po prostu nie może udać.
Tosia: Ale nie, mnie się uda, dlatego że ja tu jestem przez pomyłkę. Mnie po prostu z kimś pomylili i oni się zorientują.
Więźniarka: Ale władza ludowa nie myli się nigdy. Ja wam radzę: przyznajcie się do wszystkiego, póki czas, dlatego że w przeciwnym wypadku mogą was zlikwidować.
Tosia: Ale ja nie mam się do czego przyznać.
Więźniarka: W takim razie musicie szybko wymyślić jakąś winę.dialog z filmu
-
Powody zamknięcia tego wybitnego filmu na najwyższej półce są oczywiste: najbardziej zbrodnicza i hańbiąca praktyka terroru, którą wielu dziś jeszcze żyjących chciałoby ukryć. Stąd zaciekłość sędziów filmu w roku 1982 i wytrwały opór aż do ostatnich dosłownie tygodni. (…) Osią dramaturgiczną filmu jest najpierw instynktowny, a potem świadomy opór Toni, który czyni z niej zupełnie innego człowieka. Jest to uniwersalny i wielki temat sztuki: moralne zwycięstwo bezbronnej ofiary. (…) Główna linia dramatu przeprowadzona została znakomicie, przede wszystkim dzięki znakomitej kreacji Krystyny Jandy.
Cezary Wiśniewski, Przesłuchanie, „Sztandar Młodych” 1989, nr 251