Przypadek [1981]
rok produkcji:
- 1981
premiera:
- styczeń 1987
czas trwania:
- 112 min
Reżyseria:
- Krzysztof Kieślowski
Scenariusz:
- Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia:
- Krzysztof Pakulski
Obsada:
- Bogusław Linda [Witek Długosz], Tadeusz Łomnicki [komunista Werner], Zbigniew Zapasiewicz [Adam, działacz partyjny], Bogusława Pawelec [Czuszka], Marzena Trybała [Werka], Jacek Borkowski [Marek, działacz opozycyjny], Jacek Sas-Uhrynowski [Daniel, przyjaciel Witka], Adam Ferency [ksiądz Stefan], Monika Goździk [Olga Matwiszyn], Zygmunt Hübner [dziekan], Irena Burawska [córka umierającej staruszki], Irena Byrska [ciotka Witka]
Montaż:
- Elżbieta Kurkowska
Muzyka:
- Wojciech Kilar
Scenografia:
- Andrzej Rafał Waltenberger
Kierownictwo produkcji :
- Jacek Szeligowski
Nagrody:
-
- MFF Moskwa (Związek Radziecki) 1987: nagroda Stowarzyszenia Filmowców Radzieckich
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1987: nagroda za scenariusz dla Krzysztofa Kieślowskiego, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Bogusława Lindy
Cytaty
-
Nigdy właściwie nie wiemy, od czego zależy nas los. Nie wiemy, od jakiego przypadku. Los rozumiany jako miejsce w jakiejś grupie społecznej, jako kariera zawodowa, jako rodzaj pracy, którą wykonujemy. W sferze emocjonalnej mamy dużo więcej wolności.
W sferze społecznej jesteśmy bardzo uwarunkowani przypadkiem. Są rzeczy, które musimy robić, bo jesteśmy, jacy jesteśmy. Mamy takie, a nie inne geny. Tak myślałem, robiąc Przypadek.Krzysztof Kieślowski, O sobie, opr. Danuta Stok, Kraków 1997
-
Przypadek wyróżnia się przede wszystkim klarownością konstrukcji, która przypomina bajkę filozoficzną. Losy Witka potoczą się zupełnie inaczej
w zależności od tego, czy uda mu się wskoczyć do pociągu, czy nie uda, czy na peronie wpadnie na człowieka w mundurze, czy też spotka tam przyjaciółkę. (…) W istocie ta bajka porównuje trzy rodzaje zaangażowania: pierwsze ma charakter komunistyczny, drugie chrześcijański, trzecie raczej stoicki (negując poświęcenie się sprawom społecznym, Witek pragnie odkryć to, co zależy od niego, i być wolnym). (…) Trzy odnogi narracyjnego rozwidlenia sprawiają to samo wrażenie nieuchronności: moment, w którym dokonuje się zmiana, jest nieuchwytny. W tym sensie nie ma przypadku, ale bardzo wyraźny determinizm.Alain Masson, „Positif” 1988
Artykuły
-
Spotkanie etyki i filmu w twórczości Krzysztofa Kieślowskiego
"Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29-30