Wojciech Kilar

Wojciech Kilar, fot. Andrzej Zborski, 1964 r., źródło: archiwum POLMIC?>

Wojciech Kilar, fot. Andrzej Zborski, 1964 r., źródło: archiwum POLMIC
http://www.polmic.pl/

Wojciech Kilar tworzył muzykę klasyczną i filmową. Czynił to ponad pięćdziesiąt lat. Z pochodzenia – lwowiak, edukację muzyczną rozpoczynał w Rzeszowie, a kontynuował w Krakowie, Paryżu i Katowicach, gdzie mieszkał do końca życia.

Urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie – zmarł 29 grudnia 2013 roku w Katowicach. Jako pianista zadebiutował w 1947 roku w konkursie Młodych Talentów, wykonując własne „Dwie miniatury dziecięce". W 1955 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach (wówczas Stalinogrodzie). Przez wiele lat uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Publiczność Warszawskiej Jesieni zmusiła do bisu Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wykonywała jego „Riff 62”, co na tym festiwalu zdarza się niezwykle rzadko. Podobna rzecz przytrafiła się dwóm kolejnym utworom Kilara – „Generique" (1963) i „Diphtongos" (1964). Potem artysta zafascynował się minimal music. I wreszcie przyszedł rok 1974, który przyniósł poemat symfoniczny „Krzesany”, chyba najsłynniejszy utwór w jego dorobku. Był kompozytorem wszechstronnym, pisał utwory orkiestrowe, kameralne, fortepianowe, wokalno-instrumentalne. Komponował muzykę ilustrującą słuchowiska radiowe i programy telewizyjne, a także muzykę teatralną i filmową.

Jego przygoda z filmem zaczęła się w 1958 roku, kiedy napisał muzykę do dokumentu Natalii Brzozowskiej – Narciarze. Jest autorem kompozycji do ponad 130 filmów, zarówno fabularnych, jak i dokumentalnych, a także seriali telewizyjnych. Współpracował m.in. z  Andrzejem Wajdą (Ziemia obiecana, 1974; Smuga cienia, 1976; Kronika wypadków miłosnych, 1985; Korczak, 1990; Pan Tadeusz, 1999; Zemsta, 2002), Krzysztofem Zanussim (Struktura kryształu, 1969; Życie rodzinne, 1970; Iluminacja, 1972; Bilans kwartalny, 1974; Barwy ochronne, 1976; Spirala, 1978; Constans, 1980; Rok spokojnego słońca, 1984; Stan posiadania, 1989; Dotknięcie ręki, 1992; Cwał, 1995; Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, 2000; Persona non grata, 2005), Kazimierzem Kutzem (Nikt nie woła, 1960; Ktokolwiek wie…, 1966; Sól ziemi czarnej, 1969; Perła w koronie, 1971; Paciorki jednego różańca, 1979; Śmierć jak kromka chleba, 1994), Stanisławem Różewiczem (Westerplatte, 1967; Samotność we dwoje, 1968; Romantyczni, 1970), Wojciechem Jerzym Hasem (Lalka, 1968), Tadeuszem Konwickim (Salto, 1965), Markiem Piwowskim (Rejs, 1970), Henrykiem Klubą (Chudy i inni, 1966), Sylwestrem Chęcińskim (Sami swoi, 1967), Januszem Majewskim (Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię, 1969; Lokis, 1970; Zazdrość i medycyna, 1973), Jerzym Hoffmanem (Trędowata, 1976), Krzysztofem Kieślowskim (Przypadek, 1981), Jerzym Stuhrem (Tydzień z życia mężczyzny, 1999), Romanem Polańskim (Pianista, 2002). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na festiwalach zagranicznych i krajowych. Za muzykę do Draculi (1992) Francisa Forda Coppoli otrzymał m.in. Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów w Los Angeles. W Gdyni (Gdańsku) muzykę Kilara nagradzano trzykrotnie: za Znikąd donikąd , Linię, Bilans kwartalnyZiemię obiecaną w 1975 roku, za Spiralę w 1978 roku oraz za Ziemię obiecaną (najlepsza muzyka 40-lecia) w 2015 roku. Czterokrotnie honorowano jego kompozycje statuetkami Orła: w 2000 za Pana Tadeusza, w 2001 za Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, w 2003 za Pianistę i w 2006 za Persona non grata. Pianista przyniósł jeszcze Kilarowi Cezara oraz nominację do BAFTY (2003). Warto także wspomnieć o laurach za muzykę do Szklanej kuli w Cork (1973) oraz do Czerwonych i Złotych, a także Romantycznych na dwóch kolejnych edycjach Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie (1970, 1971).

„Jest w muzyce filmowej [Kilara – dop. aut. J.A.] potęga emocji sklejona z obrazem – to jest jej podstawowy charakter” – konstatuje Kazimierz Kutz na łamach książki Marii Malatyńskiej i Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz „Scherzo dla Wojciecha Kilara” (Kraków 2002). A Janusz Majewski dodaje: „To muzyka bardzo emocjonalna, którą odbiera się przede wszystkim zmysłowo, wręcz systemem nerwowym, a intelektualnie podziwia jej matematyczną precyzję”.

I jeszcze opinie dwóch reżyserów, z którymi współpracował chyba najbliżej. Andrzej Wajda: „W dawnym kinie polskim, w szczególności przedwojennym, muzyka pełniła z reguły jedynie funkcję ilustracyjną, przez co – nawet jeśli napisano ją zręcznie – bywała dość banalna i powtarzalna. Natomiast nam, reżyserom związanym z Polską Szkołą Filmową, podobnie jak potem naszym młodszym kolegom – Polańskiemu, Kieślowskiemu i innym – zależało na muzyce oryginalnej, za każdym razem innej, wzmacniającej głębsze znaczenia, jakie pragnęliśmy nadać naszym filmom. Potrzeba było nam więc kompozytorów, którzy staliby się autentycznymi współtwórcami dzieł filmowych, prawdziwie twórczymi partnerami reżyserów. Takim kompozytorem był Wojciech Kilar. Zawsze trafnie rozpoznawał charakter filmu, do którego pisał muzykę i na tej podstawie dokonywał adekwatnych rozstrzygnięć kompozytorskich”. Krzysztof Zanussi: „Był pierwszym komentatorem tego, co nakręciłem. Swoją muzyką spieszył mi z pomocą, jeśli popełniłem błąd. Fascynował mnie też semantyczny charakter tego, co komponował do filmów, wyczuwalny zwłaszcza w «Iluminacji», gdzie muzyka degraduje jedne poczynania bohatera, a nadaje sens innym”. Konsultant muzyczny Anna Iżykowska-Mironowicz na łamach „Magazynu Filmowego” w artykule Andrzeja Bukowieckiego trafnie konkluduje: „Zawsze zostawiał w muzyce typowy dla siebie ślad, a jednocześnie trafiał nią w sedno konkretnego filmu, rozszyfrowując jego przesłanie”.

A sam artysta: „Najważniejsze jest przemawianie do drugiego człowieka. Taki jestem, że ja nie widzę sensu w uprawianiu muzyki wyłącznie dla muzyki; tylko wtedy ten zawód wydaje mi się wart uprawiania, jeśli on coś ludziom daje” – powiedział w jednym z ostatnich radiowych wywiadów.  

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1959 Lunatycy
    reż. Bohdan Poręba

  • 1960 Nikt nie woła
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1961 Milczące ślady
    reż. Zbigniew Kuźmiński

  • 1961 Tarpany
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1962 Czerwone berety
    reż. Paweł Komorowski

  • 1962 I ty zostaniesz Indianinem
    reż. Konrad Nałęcki

  • 1962 Rodzina Milcarków
    reż. Józef Wyszomirski

  • 1962 Spotkania w Bajce
    reż. Jan Rybkowski

  • 1963 Daleka jest droga
    reż. Bohdan Poręba

  • 1963 Kryptonim Nektar
    reż. Leon Jeannot

  • 1963 Mansarda
    reż. Konrad Nałęcki

  • 1963 Milczenie
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1964 Echo
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1964 Giuseppe w Warszawie
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1964 Obok prawdy
    reż. Janusz Weychert

  • 1964 Pięciu
    reż. Paweł Komorowski

  • 1964 Późne popołudnie
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1965 Jutro Meksyk
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1965 Katastrofa
    reż. Sylwester Chęciński

  • 1965 Salto
    reż. Tadeusz Konwicki

  • 1965 Trzy kroki po ziemi
    reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski

  • 1965 Wyspa złoczyńców
    reż. Stanisław Jędryka

  • 1966 Bicz boży
    reż. Maria Kaniewska

  • 1966 Bumerang
    reż. Leon Jeannot

  • 1966 Cała naprzód
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1966 Chudy i inni
    reż. Henryk Kluba

  • 1966 Ktokolwiek wie…
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1966 Marysia i Napoleon
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1966 Piekło i niebo
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1966 Powrót na ziemię
    reż. Stanisław Jędryka

  • 1967 Morderca zostawia ślad
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1967 Sami swoi
    reż. Sylwester Chęciński

  • 1967 Stajnia na Salvatorze
    reż. Paweł Komorowski

  • 1967 Westerplatte
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1968 Człowiek z M-3
    reż. Leon Jeannot

  • 1968 Dancing w kwaterze Hitlera
    reż. Jan Batory

  • 1968 Lalka
    reż. Wojciech Jerzy Has

  • 1968 Molo
    reż. Wojciech Solarz

  • 1968 Ostatni po Bogu
    reż. Paweł Komorowski

  • 1968 Samotność we dwoje
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1968 Tabliczka marzenia
    reż. Zbigniew Chmielewski

  • 1968 Wilcze echa
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1969 Czerwone i złote
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1969 Sąsiedzi
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1969 Sól ziemi czarnej
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1969 Struktura kryształu
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1969 Tylko umarły odpowie
    reż. Sylwester Chęciński

  • 1969 Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię
    reż. Janusz Majewski

  • 1970 Lokis
    reż. Janusz Majewski

  • 1970 Martwa fala
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1970 Pierścień księżnej Anny
    reż. Maria Kaniewska

  • 1970 Przystań
    reż. Paweł Komorowski

  • 1970 Rejs
    reż. Marek Piwowski

  • 1970 Romantyczni
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1970 Życie rodzinne
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1971 Bolesław Śmiały
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1971 Brylanty pani Zuzy
    reż. Paweł Komorowski

  • 1971 Perła w koronie
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1972 Iluminacja
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1972 Opętanie
    reż. Stanisław Lenartowicz

  • 1972 Szklana kula
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1973 Drzwi w murze
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1973 Hubal
    reż. Bohdan Poręba

  • 1973 Zazdrość i medycyna
    reż. Janusz Majewski

  • 1974 Bilans kwartalny
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1974 Linia
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1974 Ziemia obiecana
    reż. Andrzej Wajda

  • 1975 Jarosław Dąbrowski
    reż. Bohdan Poręba

  • 1975 Znikąd donikąd
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1976 Barwy ochronne
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1976 Ptaki ptakom…
    reż. Paweł Komorowski

  • 1976 Smuga cienia
    reż. Andrzej Wajda

  • 1976 Trędowata
    reż. Jerzy Hoffman

  • 1978 Spirala
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1979 Paciorki jednego różańca
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1980 Constans
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1980 Kontrakt
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1981 Przypadek
    reż. Krzysztof Kieślowski

  • 1983 Marynia
    reż. Jan Rybkowski

  • 1983 Na straży swej stać będę
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1984 Rok spokojnego słońca
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1985 Kronika wypadków miłosnych
    reż. Andrzej Wajda

  • 1985 Wkrótce nadejdą bracia
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1989 Stan posiadania
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1990 Korczak
    reż. Andrzej Wajda

  • 1990 Życie za życie. Maksymilian Kolbe
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1992 Dotknięcie ręki
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1994 Faustyna
    reż. Jerzy Łukaszewicz

  • 1994 Legenda Tatr
    reż. Wojciech Solarz

  • 1994 Śmierć jak kromka chleba
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1995 Cwał
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 1999 Pan Tadeusz
    reż. Andrzej Wajda

  • 1999 Tydzień z życia mężczyzny
    reż. Jerzy Stuhr

  • 2000 Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 2002 Pianista
    reż. Roman Polański

  • 2002 Suplement
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 2002 Zemsta
    reż. Andrzej Wajda

  • 2005 Persona non grata
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 2008 Serce na dłoni
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 2009 Rewizyta
    reż. Krzysztof Zanussi

  • 2014 Obce ciało
    reż. Krzysztof Zanussi