Andrzej Wajda
Jeden z najbardziej znanych i honorowanych w świecie polskich reżyserów filmowych, współtwórca Polskiej Szkoły Filmowej; także wybitny reżyser teatralny, scenarzysta i scenograf. Urodził się w Suwałkach w 1926 roku. Lata wojny spędził w Radomiu, gdzie uczęszczał na tajne komplety i krótko uczył się w prywatnej szkole malarskiej, pracując jednocześnie na kolei. Po wojnie studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Kanał (1957) był jego drugim – po Pokoleniu (1954) – filmem kinowym. Po nim nakręcił głośny Popiół i diament (1958), który ugruntował jego czołową pozycję w kinie polskim i europejskim. W 1959 roku Wajda nakręcił swój pierwszy kolorowy film – Lotna, a w kolejnych latach filmy Niewinni czarodzieje (opowiadający o młodych ludziach pokolenia jazzu, zbuntowanych a równocześnie samotnych w otaczającym ich świecie), Samson (przedstawiał historię Żyda zbiegłego z getta) i dwa filmy zagraniczne: jugosłowiańską Powiatową lady Makbet oraz Miłość dwudziestolatków we francusko-niemieckiej koprodukcji (1962).
Do najgłośniejszych spośród blisko czterdziestu zrealizowanych filmów fabularnych Wajdy należą ekranizacje polskiej klasyki literackiej – m.in. Popiołów Stefana Żeromskiego (1965), Wesela Stanisława Wyspiańskiego (1973), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta (nominacja do Oscara, 1974), Smugi cienia Josepha Conrada (1976) i Panien z Wilka Jarosława Iwaszkiewicza oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza (1999). Wielką popularność zyskały też polityczne filmy rozrachunkowe – Człowiek z marmuru (1978) i Człowiek z żelaza (nagrodzony Złotą Palmą na MFF w Cannes, 1981), a także Danton (1982) i Korczak (1990). Za Katyń (2007) był nominowany do Oscara.
Twórczość artystyczna Andrzeja Wajdy ma charakter kina autorskiego o dużej różnorodności. Czerpie z malarstwa, literatury polskiej oraz polskiej tradycji narodowej. Niektóre pomysły filmowe Wajdy były w okresie Polski Ludowej przedmiotem licznych ingerencji cenzury; wywoływały burzliwe dyskusje i spory. W roku 2000 Andrzejowi Wajdzie przyznano honorowego Oscara, a w 2006 berlińskiego Złotego Niedźwiedzia za całokształt twórczości.
W latach 1979-1983 Wajda był prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (obecnie jest prezesem honorowym). Jest także członkiem Amerykańskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. W latach 1989-1991 był senatorem RP. Jest inicjatorem powstania i fundatorem (za otrzymaną w 1987 roku nagrodę Kyoto) Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie oraz założycielem działającej od 2002 roku w Warszawie Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
Andrzej Wajda zmarł 9 października 2016 roku. Odszedł w wieku 90 lat.
Seweryn Kuśmierczyk, Stanisław Zawiśliński
Filmografia (wybór)
-
1954
Pokolenie
-
1956
Kanał
-
1957
Pętla
-
1958
Popiół i diament
-
1959
Lotna
-
1960
Niewinni czarodzieje
-
1961
Samson
-
1962
Miłość dwudziestolatków
-
1962
Syberyjska Lady Makbet
-
1965
Popioły
-
1967
Bramy raju
-
1967
Sami swoi
-
1968
Przekładaniec
-
1968
Wszystko na sprzedaż
-
1969
Polowanie na muchy
-
1970
Brzezina
-
1970
Krajobraz po bitwie
-
1971
Piłat i inni
-
1972
Trzeba zabić tę miłość
-
1972
Wesele
-
1974
Ziemia obiecana
-
1976
Człowiek z marmuru
-
1976
Smuga cienia
-
1978
Bez znieczulenia
-
1979
Dyrygent
-
1979
Panny z Wilka
-
1980
Z biegiem lat, z biegiem dni…
-
1981
Człowiek z żelaza
-
1982
Danton
-
1983
Miłość w Niemczech
-
1985
Kronika wypadków miłosnych
-
1988
Biesy
-
1990
Korczak
-
1992
Pierścionek z orłem w koronie
-
1994
Nastazja
-
1995
Wielki Tydzień
-
1996
Panna Nikt
-
1999
Pan Tadeusz
-
2000
Wyrok na Franciszka Kłosa
-
2002
Zemsta
-
2005
Człowiek z nadziei (kr. m.) [w:] Solidarność, Solidarność...
-
2007
Katyń
-
2009
Tatarak
-
2013
Wałęsa. Człowiek z nadziei
-
2016
Powidoki
Artykuły
-
Z PERSPEKTYWY: Strategie przetrwania
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
-
Wajda autoironicznie: Lem i Przekładaniec
Małgorzata Bugaj
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
Wojciech Świdziński
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
-
Filmowe ciała, zmysły i obrazy. Trzej mężczyźni Wajdy
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018
-
Robię filmy, które sam chciałbym zobaczyć. Rozmowa z Andrzejem Wajdą
Małgorzata Dipont
„Kino” 1979, nr 2
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
Piotr Kletowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
-
Kino polityczne Andrzeja Wajdy: Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza, Danton
Janina Falkowska
„Kwartalnik Filmowy” 1996, nr 15-16
-
RECENZJA: Wajda, historia i kino - recenzja książki "Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej" Piotra Witka
Piotr Zwierzchowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2016
-
Powroty Wajdy. "Popiół i diament" w filmach reżysera po 1989 roku
Krzysztof Kornacki
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Wiatr od Dzikiego Zachodu, czyli krótki kurs historii kina polskiego na ekranach radzieckich.
Miron Czernienko
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Lustra i sieci. Przeplatające się narracje i warstwy narracyjne we "Wszystko na sprzedaż" i w "Tataraku" Andrzeja Wajdy
Matylda Szewczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
"Katyń" Andrzeja Wajdy: melodramatyczny afekt i historia
Elżbieta Ostrowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Moje powidoki. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Aleksandra Zagańczyk
Aleksandra Zagańczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Sprawy polskie
Aleksander Jackiewicz
"Moja filmoteka. Film w kulturze", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989
-
„Niewinni czarodzieje”, czyli tragedia złudzeń
Jean-Louis Manceau
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16
-
„Dolina Issy”, „Lawa” i „Kronika wypadków miłosnych”. O autorskiej twórczości Tadeusza Konwickiego
Barbara Głębicka-Giza
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44
-
„A śmierć odmiga się w stawie...” "Panny z Wilka" Andrzeja Wajdy
Seweryn Kuśmierczyk
Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999.
-
Reżyser filmowy i świat współczesny. Andrzej Wajda w rozmowie z Romanem Polańskim
Roman Polański, Andrzej Wajda
„Kino” 1972, nr 2
-
„Panny z Wilka”. Pięć nieszczęśliwych kobiet z Wenus i zmęczony mężczyzna z Marsa
Teresa Rutkowska
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji „Filmowy i teatralny świat Andrzeja Wajdy” (25-28 października 2001)
Piotr Sitarski
„Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38
-
Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu Szkoły Polskiej
Paweł Mackiewicz
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44