Zakazane piosenki [1946]
rok produkcji:
- 1946
premiera:
- 1 VIII 1947
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Leonard Buczkowski
Scenariusz:
- Ludwik Starski
Zdjęcia:
- Władysław Forbert
Obsada:
- Danuta Szaflarska [Halina Tokarska], Janina Ordężanka [matka Haliny i Romana], Jerzy Duszyński [Roman Tokarski], Jan Świderski [Ryszard], Jan Kurnakowicz [muzyk Cieślak], Stanisław Łapiński [muzyk, znajomy Cieślaka i Tokarskich], Zofia Jamry [folksdojczka Maria Kędziorek], Konstanty Pągowski [dozorca Antoni], Józef Maliszewski [kierownik atelier filmowego], Hanka Bielicka [śpiewaczka uliczna], Maria Bielicka [deklamatorka], Janina Draczewska [kioskarka], Alina Janowska [śpiewaczka uliczna], Helena Puchniewska [handlarka w pociągu], Zofia Mrozowska [żydowska śpiewaczka uliczna], Edward Dziewoński [gestapowiec przeprowadzający rewizję u Tokarskich]
Montaż:
- Róża Pstrokońska
Scenografia:
- Anatol Radzinowicz, Józef Galewski, Czesław Piaskowski
Produkcja:
- Przedsiębiorstwo Państwowe Film Polski
Kierownictwo produkcji :
- Franciszek Petersile
Opracowanie muzyczne:
- Roman Palester
Cytaty
-
Może okres okupacji niemieckiej na ekranie był przedstawiony zbyt pobłażliwie, ale uważam za dobre, że sylwetki Niemców nie przypominały ich oryginałów (…). Wszystkie te okrucieństwa nie powinny być w całości odtwarzane na ekranie, bo pobudza to u widzów niższe instynkty. Film
w swej treści łagodny, miły, wzruszający i ciekawy. Tłok w kinach był po prostu olbrzymi. Przyznam się szczerze, że trochę płakałem, gdyż były takie momenty, że wzruszenie wyciskało łzy.
Zbigniew Kwapisiewicz, Lublin, Peowiaków 4-16, Wypowiedź w ankiecie: Dlaczego płakałeś na „Zakazanych piosenkach"?, „Wieczór Warszawy” 16.02.1947 r. -
Od czasu Młodego lasu nie było filmu polskiego, który by tak spełniał warunek unikania sztampy. Wszystko w tym filmie jest warszawskie
w najprawdziwszym stylu, począwszy od tramwaju, a skończywszy na scenach z powstania. Warszawska atmosfera została tak kunsztownie wyczarowana, że nawet tekturowa makieta dekoracyjna nie razi. Ekran zapełnił się postaciami z krwi i kości. Na pierwszy plan wysuwają się dwa doskonałe debiuty: Szaflarskiej i Duszyńskiego. Obydwoje demonstrują wysoki poziom gry aktorskiej, a co najważniejsze, krańcowo odmienny typ filmowy niż przedwojenni „cukierkowi amanci”.
Zakazane piosenki, „Ekspres Wieczorny”, 19.01.1947 r.
Artykuły
-
Pierwszy na zawsze
„Kino” 2007 nr 1, s. 54-57